16år och misstänker graviditet.
Hejsan.
Det här kanske blir lite rörigt nu, men jag är helt skakig för att jag är så rädd och orolig, men försöker skriva så bra och utförligt jag kan.
Jag är en tjej på 16år som tror att jag kanske är gravid.
Jag börjar från början. Den 24 November hade jag sex för första gången med min pojkvän, då hade jag ätit p-piller (cerazette) i 3 dagar så dagen efter att vi hade haft sex så vart jag orolig eftersom att vi inte använde kondom, så då tog jag ett akutpiller/dagen efter piller.
Sen så har vi haft sex några gånger i veckan sen dess och vi har alltid kört oskyddat, förutom när jag en gång missade att ta p-pillret 2 dagar irad, och då använde vi kondom varje gång i 2 veckors tid för att vänta till p-pillrena hade börjat ge effekt igen. 1 gång sprack kondomen och då vart vi osäkra på ifall det kom nått i mig, så då tog jag ett akutpiller/dagen efter piller direkt efter.
Den 10 Januari gjorde jag ett graviditetstest (bara för att se så att jag inte var gravid) och då visade det negativt, som tur var.
Nu har jag under en tid börjat märka av mer och mer saker och jag tror nu att jag är gravid. Jag känner igen mig i nästan alla symptomen för graviditet och i förrgår känndes min mage uppsvälld och jag tycker att den ser större ut, och den är hård.
Jag blev livrädd och gjorde imorse ett graviditetstest. Man skulle kissa 5sek på stickan, men jag kunde bara kissa på den i 3sek. Resultatet blev negativt, som tur var igen.
Men jag är fortfarande livrädd för att jag är gravid och vet inte vad jag ska ta mig till.
På fredag (den 1 mars) ska jag ta ett nytt graviditestest för att kolla igen så att jag inte är gravid.
Med tanke på att jag äter cerazette så får jag i vanliga fall ingen mens. Men nu när jag missat att ta ett p-piller 2 gånger (med 1 veckas intervaller) så fick jag mens, det varade i ca.3 dagar. Vi använde kondom varje gång vi hade sex när jag glömt ppiller, alltså använde vi kondom under 2 veckor. (eftersom att när man glömt p--piller 1 dag så måste man vänta 1 vecka innan de ger full effektigen)
Nu har jag ljusbruna flytningar (eller mens?) och har haft det i ca.3 dagar. Det är inte mycket som kommer men det syns på bindan. Jag vet inte varför det är ljusbrunt men sökte på Google och då kom det bara upp massa trådar och artiklar om folk som var gravida och fick ljusbruna flytningar/(mens?)
Om jag nu skulle vara gravid, så vet jag inte vad jag gör.
Skulle jag vara gravid så vet jag ej när jag blivit gravid, men det måste vara nångång mellan 24-november (eftersom att det var första gången jag hade sex) tillomed nu (elller till o med några veckor sen eftersom att jag känner av det nu.)
men jag antar att det inte är försent att göra abort eftersom att det "bara" gått 14 veckor sen ja hade sex för första gången. och vad jag vet så kan man göra abort fram tills v.20.
och det har gått 6 veckor sen jag senast gjorde ett graviditetstest (förutom det testet jag gjorde idag då men räknar inte med det.).
Vet egentligen inte varför jag skriver detta men antar att jag vill få lite lugnande ord från er eller så..
*Jag har mått illa i ungefär 1 vecka
*Jag har kännt mig hungrigare och fått äta mer för att bli mätt
*Känner mig mer sugen än vanligt på saker
*Min mage är "uppsvälld" och det är som en liten "bula"
*Jag har ljusbruna flytningar (mens?)
*Ömma bröst
*Känner mig tröttare än vanligt
Kan jag lita på testet jag tog idag?
Om du hade varit gravid hade nog testet visat positivt. Att du känner av saker kan ha med p-pillrena att göra. Att du sen går och oroar dig kan göra att du analyserer sönder varje grej som du annars inte skulle ha tänkt på..slappna av och ta ett nytt test men jag tror inte att du är gravid.
www.kickemcattery.se
#1: tack för svar. jag sitter här och tårarna bara rinner för att jag är så orolig. vet inte vad jag gör snart..
P-pillrenas uppgift är ju att lura på kroppen en låtsasgraviditet. Så det är inte så konstigt då om även din hjärna blir lurad. Ta det lugnt, det är nog ingen fara :)
Jag tycker du ska boka tid till din ungdomsmottagning. De är vana vid olika frågor och sådana situationer som du just nu går igenom.
De kan hjälpa dig och om du skulle behöva prata med någon, så bör de ha kurator på stället. De har även tystnadsplikt så du behöver inte oroa dig för att de ska prata med era föräldrar. Och på tal om det, du kan inte tala med din mamma om detta?
Med vänlig hälsning / Eva
#4: Min mamma har under en tid frågat om jag är gravid och tycker att jag ska ta test, för att hon misstänker nått. (jag har aldrig sagt till henne att jag haft sex eller nått o ej pratat om henne om detta så fattar inte hur hon med misstänker men ah..)
Hon ska köpa ett test till mig och det är det jag ska testa på fredag.
Sa till mamma förut att: "tänk om jag är gravid" osv osv och hon förstår hur orolig jag är och stöttar mig, men ah som sagt…
Alltså jag ve tinte va jag ska ta mig till :'( tårarna bara sprutar.
och om jag inte är gravid, vad är det då? tänk om jag har nån allvarlig sjukdom eller något. usch nej. jag vill bara sova nu. skola imorgon med och ska göra 2 prov… kommer aldrig kunna somna nu :'(
Du äter piller som innehåller hormoner - det är klart det förändrar kroppen..andas och ta det lugnt du är nog varken sjuk eller gravid :)
www.kickemcattery.se
Jag började med p-piller 2011 och mina bröst är ömma till och från. Är du orolig bör du gå till en ungdomsmottagning, men jag säger som föregående talare.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Har ätit samma typ av p-piller som dig och hade inte heller mens. Men min kompis hon hade mens ibland. Så blodblandade flytningar måste inte alls vara pga graviditet utan det finns massa olika anledningar till det. I maj förra året slutade jag med p-pillerna pga att jag åter igen fått symtom av graviditet. Vilket inte är ovanligt. Hade tänkt börja igen i augusti men valde då att aktivt försöka bli gravid. Så mitt råd är att ta ett nytt graviditetstest för din skull, uppsök ungdomsmottagningen. De är vana med alla dess frågor och du kanske skulle passa på att be om ett nytt preventivmedel som gör dig mindre orolig. Lycka till
Jag skulle säga att risken är minimal att du skulle vara gravid. Nästan eliminierad, ni har varit jätteduktiga med kondom och dagen-efter-piller, det är kanon! Men nu har trots allt ganska nyligen börjat med p-piller och dom kan sätta igång lite allt möjligt konstigt med kroppen, som gärna liknar gravid-symptom. Det plus att du går och oroar dig gör tyvärr att allt bara känns värre. Ta det lugn, ta testet på fredag också, kissa hellre i en kopp än på stickan, på de flesta testerna kan man göra både ock. Och kontakta umo, kanske p-stav vore nåt för dig istället? Eller spiral? Något du inte behöver gå runt och komma ihåg hela tiden :)
/Christine
Just Cerazette kan ställa till det med en hel del knasiga känningar också, både under pilleranvändning och även efter man slutat.
Vad glad jag blir av att läsa att ni varit så himla duktiga på att skydda er! Kondom vid missat piller och dagen efter piller, ni har verkligen gjort helt rätt och du ska vara stolt över att ni är så ansvarsfulla! Mitt tips är att kissa i en plastmugg och testa i urinen i muggen, det är väldigt mycket lättare. Då kan du lita mer på resultatet. Gör testet på fredag ur en mugg och om din mamma betalar kan du be om ett sådant med text, där det står Gravid eller Ej Gravid. Det tror jag kan lugna dig. Läs instruktionerna noggrant innan. Jag tror inte du är gravid! Lycka till!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#5 Vilken fin mamma du verkar ha🙂.
Mammor märker mer än vad man tror.
Någon allvarlig sjukdom har du nog inte! Det är säkerligen som de andra skriver; att när man börjar med p-piller så är det massor med hormoner som sätts in i kroppen och dina egna hormoner påverkas de med.
Sen när man är orolig stressad osv så reagerar även kroppen negativt.
Tack för alla svar.
Min mamma kom med ett test igår morse som jag fick ta. Det visade också negativt, som tur var..
Mamma säger att det är magkatarr jag har och att det är därför jag mår illa och har ont i magen, så har fått tabletter nu.. hoppas det blir bättre.
Som sagt, tack för alla svar, det betyder massor<3
Så skönt att det löste sig för dig:).
Nu slipper du oroa dig och då kommer även magkatarren ge med sig.
Skönt att det löste sig! Jag har själv ätit samma piller i 6år och inte haft någon ordentlig mens alls, inte ens när jag har slutat med dem under ett halvår (under 2 perioder) kom mensen tillbaka. Däremot var det inte ovanligt med små bruna flytningar ibland, framförallt om jag missat nån tablett. Har också gjort flera graviditetstester genom åren då tabletterna har lurat min kropp (och jag har varit långt ifrån lika duktig som du med skyddandet) och alla gravid-symtom blommade upp, så jag förstår oron, tillslut blir man nästan paranoid. Framförallt när man också vet att graviditetstest först kan visa negativt och sen positivt nån dag senare. Sånt blir man bara tokig av när man inte vill bli gravid men känner symtom.