Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 4945 ggr
monstermash
2

När ska man berätta?

När ska man berätta om graviditeten egentligen? 🤔 

Min flickvän är i v.10/11 nu och jag kommer inte att berätta för min familj förren om yttligare 10 veckor. Däremot tänkte jag släppa nyheten till mina vänner redan nästa vecka. Borde jag vänta yttligare lite?

I vilken vecka berättade ni? Eller väntade ni tills alla listade ut det själva?

[Moa-]
0

Eftersom du är under 18 år bör ni tala med era respektive familjer omgående, detta då ni kommer att behöva allt stöd ni kan få.

Ni har alltså tänkt behålla barnet? Hur har ni tänkt klara försörjning? Är flickvännen äldre än dig?

ChristineL
0

Våra mammor och min bästa vän fick reda på det på en gång när jag plussat, på jobbet berättade jag v.8-9, övriga familjen v.11-12, outade mig på facebook v.15.

Berätta när det känns rätt helt enkelt! =)

monstermash
3

#1 - Nej jag kommer inte att berätta för min familj omgående. Jag fyller 18 om lite mer än en månad och just nu är det fel tillfälle att berätta för familjen, dessutom väntar vi till 18 års festen för då är hela familjen samlad tillsammans med yttligare några övriga släktingar.

Ja, vi ska behålla barnet, annars hade vi ju inte berättat om det för våra familjer. GalenJa, vi har ekonomin för det, det är bara jag som fortfarande studerar. Hon har ett barn sedan innan så hon har koll på läget.

Jag vet att det låter lite konstigt att jag inte vill berätta för min familj just nu, men det känns inte rätt. Ingen av mina syskon har berättat direkt heller för den delen, så för mig känns det bara konstigt att komma redan nu och berätta. Hade jag vart 16 eller så hade det varit en annan femma, men nu är jag jättenära min 18 års dag och då slår jag hellre ihop det firandet med att få fira att jag ska få ett barn.

#2 - Tack för svaret!

[Moa-]
1

Du är under 18 år och dina föräldrar bär ännu ansvaret för dig, därför vidhåller jag min åsikt. Att berätta en sådan sak i din ålder på 18-årsdagen med släkt och vänner närvarande låter enligt mig allt annat än taktiskt.

Hoppas dock att det går bra för er!

monstermash
3

#4 - Tur att alla inte tycker likadant.😃 Jag tänker inte gå in djupare på det här, varför jag vill vänta är min ensak. Men du får gärna ha din åsikt om att jag borde berätta nu, det kommer dock inte att hända.

Tack!

noir
2

Man ska berätta när det känns rätt för en själv. vi gjorde så att vi berätta för respektive sida av familjen när vi kände att det var dags. exempelvis fick min svärmor vänta bra mycket längre än mina föräldrar då relationerna ser olika ut.

Zvintos
0

Vi berättade väldigt tidigt, runt vecka 6. Vi kunde helt enkelt inte hålla oss och för oss spelade det ingen roll om våra familjer samt alla andra fick reda på det på en gång. Precis som #6 skriver så ska man berätta när det känns rätt för en själv.

evelina1991
0

vi plussade i v6 sen väntade till v10 o berättade för familjen sen så gick vi ut med de på fb i vecka 15-16 tro jag de va. Asså bara man ha ekonomi, hade tyckt de va en annan sak om de va DU som va gravid eftersom du inte är fyllda 18år ÄN! Men läget i säg tycker jag att ni säger de när ni själva vill det :)

[Zorita]
0

Jag berättade för familjen när jag var och besökte dem över jul, kring vecka 5-6. Övriga familjemedlemmar berättade jag för sakta men säkert, som tex farmor och mormor. De skulle ju oavsett fått veta om något gått snett, så då är det roligare att ge glada nyheter.

Nu är jag i vecka 15 och ska snart göra det offentligt på fb. Känns nervöst, tycker det är lite olustigt att berätta av nån anledning. Hah det har kanske inte sjunkit in än 😛

Maddash
0

Min familj fick veta samma dag vi fick plusset, tidigt i vecka 3-4 eller nått sånt. Hade tänkt vänta ett tag men dom bor 25 mil bort och vi var där över helgen, kunde verkligen inte hålla oss…

Sambons familj fick veta nån vecka senare. Vänner efter drygt 2 veckor.

Destany
0

Våra familjer fick reda på det i v15. Mina jobbarkompisar lite tidigare och jag skrev det på fb i v19.

imsuchadiva
0

jag tycker inte att du ska känna dig pressad och behöva berätta tidigt för familjen bara för att du är under 18 år. Du hade lika väl kunnat varit helt ovetande om graviditet, är ändå inte du som bär på barnet. Men jag tycker ni bör passa er för att berätta för vänner om inte familjen vet något. Tänk om de får höra ifrån någon annan att ni väntar barn? Sånna "rykten" sprids ofta fort. Jag tror att din/er familj vill höra från er att ni väntar barn.

monstermash
0

#12 - Det är ju trots allt inte jag som bär på barnet precis som du säger.

Mina vänner bor inte ens i samma stad som mina föräldrar gör. Dessutom känner inte deras föräldrar mina föräldrar. Så nej, jag tror inte att ryktet når mina föräldrar, mina vänner kan inte försäga sig heller då de sällan är hos mina föräldrar och hälsar på.

Tack för stödet! 🌺

[AmandaO]
0

Jag berättade för min familj på direkten när jag plussat. Dom visste ju att vi försökte skaffar barn så det känndes rätt. Närmsta vännerna berättade jag för när man stötte på dom på stan, och jobbet tog i princip reda på det själva när de märkte att jag tog en klunk av en energidryck för att sedan hälla ut den, och när jag knappt rökte något längre. 

Det där med att outa mig på facebook har jag inte gjort än, ändå är jag i femte månaden. Kanske blir det när ungen är född :)

[Thiah]
0

Vi plussade nyligen i vecka 7 och vi har berättat för en del. Jag anser att går det snett kommer de jag berättat för ändå få veta/märka det. 

Känns roligare att ha några människor att dela tankar och oro med.