vad behövs egentligen?
Sitter och funderar på vad som behövs till bebis egentligen. Vagn har vi köpt redan. Säng ska vi få. Bilbarnsstol osv. Men vad mer? Kommer komma med en dumfråga nu men barnvagnen har ju en madrass, hur ska man "bädda" den? Tänk om man redan visste allt sånt här. Vad bra det skulle vara.
Spjälsängen bäddar du som din egen säng, finns bäddset till spjälsäng och täcke och kudde.
Plastad frotté är bra att ha mellan madrassen och lakanet utifall det skulle hända olyckor på natten.
Bäddset till vagn finns också.
Är vagnen komplett med myggnät, solskydd, regnskydd, liggdel, sittdel, åkpåse? Det är dom grejerna jag tycker ä viktigast att ha.
Rymlig skötväska, bärsele eller bärsjal, skötbord med mobil eller annat kul för bebisen att titta upp på, även mobil till sängen är inte så dumt. Kläder naturligtvis ;)
Babygym eller annan kul matta, gärna med spegel också, fick det tipset av min mamma.
Skötvårdsgrejer som blöjor, tvättlappar, babyolja, rumptermometer, babypuder, mjuka handdukar.
Diverse filtar.
Nappar.
Mycket smågrejer är det men detta är nog det jag kan komma på.
/Christine
Köpte en begagnad kronan vagn med tillbehörs paketet. Så myggnät och skötväska finns till och med mjuktermos. Vagnen såg ut som ny och köpte den egentligen för tidigt ska på RUL den 25:e men jag vet iallafall att det inte finns tvillingar där inne enligt de två första ultraljuden jag var på. Men priset var vettigt och de som sålde den befann sig nära, sittdelen var tex aldrig använd. Känns lite som om den dyraste grejen till bebisen redan är införskaffad. Vi kommer väl troligen få ärva massor med kläder och prylar av sambons syster
Lägger även till spjälskydd till spjälsängen och badbalja. Var noga med att se så kudden till säng och ev till vagn är godkänd för att använda till spädbarn. Jag har hört och läst delade meningar vad gäller täcke i början då det finns en ökad kvävningrisk samt att det kan vara svårt att reglera kroppstemperaturen med ett täcke, det är lätt att bebis blir för varm. Filt/filtar används då istället som ett mycket bra alternativ. Vill man använda täcke så ska man liksom kudde vara noga med så det är avsett för spädbarn och inte för tjockt eller för varmt.
Bra tråd så jag hoppar in här för tips. Jag har inte köpt nånting alls, men det börjar väl bli dags att göra det snart.
Jag tänkte med dehära med kudde, när kan man börja använda de till bebis?! Man ska ju inte använda de till en början vad jag ha fattat det som? :O
#5 Jo det kan man absolut. Kudden ska vara spänstig, luftig och mjuk. Bebis huvud är väldigt mjukt och ligger den på ett för hårt underlag är det stor risk att huvudformen påverkas, alltså får ett platt bakhuvud. Sen är det nog mysigt och skönt att sova med en kudde. Tänk på att se så kudden är anpassad för spädbarn www.minimundus.se har bra kuddar. :) Sen när bebisen kan vända sig tas kudden bort.
Beror väl lite på hur mycket man vill inhandla på en gång. I början behövs inte mycket saker så typ babysitters, babygym, leksaker och liknande kan man ju vänta med att köpa till exempel. Vi har badkar och har ännu inte haft något behov av badbalja eller liknande till bäbisen, vi badar tillsammans med henne istället. Till vagnen är bäddset överflödigt om man använder åkpåse.
-Det finns vagnar som man kan klicka fast babyskyddet i, hemskt smidigt! Absolut värt att fundera på, jag tycker det är guld värt.
-Det finns olika modeller på åkpåsar/overaller som har hål för fempunktsbälten och på så sätt kan man spänna säkerhetsbältet ordentligt på bäbisen och enkelt öppna upp om det är varmt. Jättebra att slippa krångla av så mycket kläder om bäbisen somnat ute och den ska fortsätta sova inne till exempel, och även bra ur säkerhetssynpunkt såklart.
-Små handdukar i massor är bra att ha. Har alltid en på skötbordet och vissa dagar måste den bytas flera gånger. Brukar också ha en på axeln när bäbisen äter så man enkelt kan torka eventuellt spill/kräk.
-Minifom och Sempers magdroppar. Många små bäbisar har krångliga magar.
-Vad det gäller kläder så satsa på sådant som går att knäppa upp helt och inte behöver dras över huvudet! Hela bodysuits/sparkdräkter är favoriten här hemma, så himla smidigt att bara behöva knäppa upp i grenen när man ska byta blöja.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tycker att det är rätt stor skillnad på BEHÖVER, underlättar vardagen och vill ha som extra.
Behöver:
Kläder
Blöjor (om du inte kör blöjfritt och EC från start som min granne iof.. Nog ovanligt!)
Om du inte ammar så behövs flaska
Om du åker bil med barnet så bilbarnstol/babyskydd
Sen är det inte så mycket mer man verkligen BEHÖVER om man har lite normala, vanliga saker hemma. De är ju människor precis som oss och använder i princip samma saker. Du behöver inte skötbord eller spjälsäng om du inte vill, du kan tvätta barnet under rinnande vatten i handfatet efter blöjbyten så tvättlappar och sånt behöver du egentligen inte heller. Du kan smörja en röd rumpa med bröstmjölk (funkar jättebra) eller torr hud med olivolja eller rapsolja. Du har två armar så ska du iväg kan du bära barnet och behöver därför egentligen inte heller vagn osv.osv.osv…
Underlättar vardagen:
Febertermometer
Liten nagelsax för små fingrar (knepigt med en stor)
Barnvagn eller bärsjal/sele eller både och
Regnskydd till barnvagnen
Myggnät till barnvagnen
Åkpåse till vagnen
Plastad frotte
Filtar som bara är barnets (små filtar- någon varm, någon sval, någon tjock, någon tunn…)
Några extra handdukar
Tvättlappar
Salva för stjärt (helst inotyol, idomin eller zinksalva)
Skötväska till vagnen
Nässug
Skötbädd
Vill ha "bara för att":
Napp
Babygym
Gåstol
Hoppgunga
Snuttefilt
Bäddset till vagnen (kudde, litet täcke/filt)
Bebis"leksaker"
Småburkar att frysa eller förvara bröstmjölk en stund
Bröstpump
Amningskudde
Badtermometer
Spjälsäng + absolut spjälskydd(!)
Sängmobil
Skötbord
Badbalja
Hmm.. Det är det jag kommer på nu på rak arm. Ungefär så skulle min lista se ut i alla fall. Vi har INTE haft allt som står på listan. Vi har haft allt på min "behöver" och "underlättar" lista, på "bara för att"-listan har vi haft/använt max hälften av grejerna.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Åh nässug är kanon! Det är inte roligt att sitta med en supersnorig nyfödd på fredagskvällen och veta att det är flera dagar tills apoteket öppnar! Fick faktiskt tipset från min BM att de näsdroppar som egentligen är från 3 månader kan användas även på yngre om de är väldigt täppta, de gjorde tydligen det när hon jobbade på BB. Så näsdroppar för småttingar är oxå himla bra att ha hemma redan innan.
Bröstmjölk funkar också jättebra som näsdroppar! :-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#6 Det där frågade hag BM om och hon sa att ska man ha kudde, inget måste, så ska den absolut inte vara luftig då det riskerar att bebisens haka ligger mot strupen, det blir liksom en onormal sovställning. Hon sa att spädbarnskudde är något man ska använda och de är platta sen ska man som förälder alltid vända huvudet vid varje sovtillfälle för att förhindra platt huvud. Viktigt var också att barnet låg med axlar och en bit av ryggen på kudden för att sovställningen skulle bli rak.

#11 Det är de gamla råden du fick. Det senaste är fluffig kudde men det är viktigt att de ligger med huvudet OCH skuldrorna på kudden just för att halsen inte ska böjas för mkt.
#12 Hmm, konstigt för de sa samma sak på föräldraträffen, har hört det från tre barnmorskor nu, och det står samma saker på andra forum. =/
De har bett mig byta kudde till platt innan barnet kommer då jag enbart har just en fluffig och gav mig värsta bilden av vad som kan hända om man använder en fluffig kudde. =/
Men det var bra att du sa det för det fick mig att söka lite och hitta att även socialstyrelsen säger fluffig kudde.

Jag har också fått höra att det är platt kudde som gäller. Den fluffiga kudden är inte bra för bebisens nacke och rygg även om den ligger med skuldrorna på kudden.
Jag har inte lusläst alla inlägg så någon kanske redan har tipsat om det. Men en bärsjal eller ev en sele är guld värd i början.
Sätter en tass här så jag inte missar nått spännande! ;)