Är magen "för stor"?
Hej!
Den här bilden är tagen på mig igår, då var jag i v. 10 (9+5). Är det vanligt att vara så här stor då? Kan det vara tvillingar, alternativt att jag har varit gravid längre än jag trott?
Sedan jag slutade med p-piller har mensen varit oregelbunden och liten. Kan det vara så att jag haft nidblödning och trott att det var mens fast jag var gravid tidigare?
Eller är det helt enkelt så att vissa får så här stor mage tidigt utan att det beror på något särskilt? Jag väger fortfarande samma som jag brukar.
Det går inte att svara på utan att göra ett ultraljud. Du kan boka in ultraljud när du vill så det är bara att ringa och kolla upp det direkt :)
Det finns ju en viss risk att du haft någon liten blödning och misstagit det för mens, det är absolut inte omöjligt. Det är inte omöjligt att det är fler än 1 heller, det händer ju ibland förstås! Och det är inte heller omöjligt att du bara är väldigt svullen, det är inte så ovanligt att man kan få mage tidigt. Det beror lite på hur ens kropp fungerar.
Men om du tänker mycket på det och känner att du behöver ett svar så fort som möjligt så ring och boka in ett ultraljud.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag tycker inte du är särkillt stor. Vissa säger det ju bara tjoff på på en gång efter plusset, andra syns det knappt på alls i vecka 20.
/Christine
Jag har ett ultraljud inbokat men det är inte förrän i april, som är tänkt att vara i vecka 20. Får man ett tidigare ultraljud när man vill om man känner att man behöver det? Är det via bm man går då, så att man får remiss till ultaljud?
Kan det hända någonting om man tror att man är tidigare gången än man är? Är det några undersökningar som man gör för sent då eller någonting som man kan missa? Efter RUL brukar man väl gå till bm ganska ofta, men om man redan är en bit förbi 20 v när man gör RUL, börjar man med undersökningarna för sent då?
#3 - Om man tjatar så kanske dom går med på det, annars kan du gå privat. Och så tidigt gör dom vaginalt om jag förstått det rätt.
Det kan ju vara så att din bebis bara växt väldigt fort en period nu. Även när man vet exakt när befruktningen skedde så kan man vid RUL bli flyttad upp till två veckor fram eller tillbaka så för sent för några undersökningar tror jag inte det kan bli.
/Christine
Jag tror nog att jag väntar ett par-tre veckor till och ser om magen stannar som den är nu eller om den blir ännu större. Om den fortsätter att växa kan jag ju rådfråga bm i alla fall, och se om hon tycker att jag behöver någon undersökning.
Såhär såg jag ut i 10+4, nu är ju inte min bild tagen på samma vis som din, men jag kände mig jättetjock jättetidigt också.
/Christine
#3: Om inte BM har en stor misstanke om att du är längre gången än du är så bjussar dom inte på ett gratis ul, men du får ju göra hur många du vill privat och pröjsa själv. Kostar inte många hundralappar och är jättetrevligt! :)
Det som händer om du är längre gången än vad du tror är att RUL blir för sent. Om du tror du är i vecka 20 men egentligen är i vecka 24 blir RUL försent. Det är svårt att mäta bebisen och det blir väldigt svårt att bedöma hur långt gången du är på riktigt och att fastställa ett någelunda BF. Innan vecka 20 ungefär så växer i princip alla barn lika snabbt och på ungefär samma sätt. Därför är det så lätt att mäta barnen och på så vis se hur långt gången man är. Efter vecka 20 börjar barnen växa väldigt olika fort och att bedöma hur långt gången du är blir väldigt svårt.

Jag var oxå rätt stor en period i början sen la sig svullnaden o nu när jag e i 5 månaden så har jag blivit stor igen. Har med tarmar som svullnar o sånt oxå
#6 Ja, på din syns det ju också att du började få mage redan då. Jag har egentligen ingenting emot att magen syns redan, det känns ju mer verkligt då, men det är ju inte utan att man börjar fundera. Men det kan ju vara helt normalt också.
#7 För mig gör det ingenting om jag får betala själv, det jag är fundersam över bara är om det är onödigt att göra ett ultaljud extra, för barnets skull. Man har ju inte hittat några negativa effekter av ultraljud men samtidigt kan man ju inte garantera att det är riskfritt och därför gör man ju inte mer än ett ultraljud inom allmänvården om det inte finns stor anledning till det. Borde man göra ett ultraljud extra bara för att man är nyfiken?
Men å andra sidan låter det ju vettigt som du säger att klarställa så att man inte är för långt gången mot vad man tror. Om det skulle vara så att det visar sig i v. 20 att jag är för långt gången för att kontrollera graviditetens längd så vore ju det tråkigt, och kanske dumt också. Jag kanske borde rådfråga bm i alla fall och sedan avgöra om jag ska göra ett ultraljud extra eller inte.
#8 Svullnade bara din mage då, första gången, eller resten av kroppen också? För på mig ser resten av kroppen ut precis som vanligt.

#9 det var bara min mage. Resten av kroppen ser ut som den gjorde innan fastän jag e i v21. Min mage e det enda som blivit stor. Du e ju smal i övrigt så det e kanske därför din mage syns redan:) ett tag trodde de på jobb att jag väntade tvillingar ( jag e inte smal för övrigt)
Hur många ul som erbjuds beror helt på var du bor! På flera ställen i Sverige erbjuds 2 ul och i många länder gör de ännu fler än så! Innan runt v 20 är det svårt att se allt som skulle kunna vara fel så att göra ett tidigt kan vara medicinskt "onödigt" eftersom man ändå måste göra ett senare för att kolla lite till. Däremot är tidiga ultraljud bra för att se hur många barn det är, att barnet har två armar och två ben, att hjärtat slår och så kan man tidigt se en del inre organ. Helt onödigt är det alltså absolut inte, men på de flesta ställen i Sverige snålar man för att de tycker 1 räcker. Men man får bestämma fritt om man vill göra fler, det kan ju vara skönt att tidigt se att kroppsdelar finns på plats och att hjärtat slår!
#9 Jag är i vecka 13 och har redan gjort 3 ultraljud :) De erbjöds så jag tackade och tog emot. I England tror jag också man får fler än ett ul. De gör ju också ul för de med hög risk fler än en gång. Jag tror inte det är risker det handlar om utan att man snålar lite.
#10 Jo, det kan ju vara så att det syns tydligt på grund av det. Min bm tyckte nog att jag var lite för smal, hon undrade om jag åt ordentligt. Men jag har alltid sett ut så här, och har alltid ätit relativt nyttigt, aldrig bantat eller snålat med maten utan ätit när jag är hungrig och tills jag är mätt. Nu när jag är gravid är jag extra noga med att se till att jag får i mig alla näringsämnen som jag behöver.
#11 & #12 Okej, det kanske mest beror på det då, att de tycker att det kostar för mycket med fler. När jag var hos bm pratade vi inte om min magstorlek, jag reflekterade inte så mycket över det då. Men jag ska ringa henne nästa vecka och fråga i alla fall. Det vore ju inte helt fel att få göra ett UL, få veta om jag är längre gången och om det "bara" är ett barn.

Jag gjorde 4 ul + ett vul. Allihop gratis. Två av ultraljuden fick jag göra bara för att dem tyckte att jag behövde se bebis. Alla bilder förutom de sista fick jag också gratis. Tror jag betalade ca 60 kr för 2-3 bilder. Även alla mina besök till bm var gratis.
#14 Besök till bm är nog alltid gratis för alla tror jag. Men så många UL är nog inte så vanligt att man får.