Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 9571 ggr
Lillalukas
0

sjuk o behöver råd

igår började jag få lite ont i halsen och hosta, gör väldigt ont när man hostar men läste att man helst skall undvika hostmedicin när man är gravid så blev mycket honungsvatten för att lindra.

o under natten kunde jag knappt sova utan fick gå upp å lägga mig på soffan för visste inte vart jag skulle ta vägen, glömde skriva att jag har feber på 38 som inte vill gå ner med hjälp av alvedon. och nu i natt så kräktes jag upp all vätska jag fått i mig och lika så nu för ett par minuter sedan.

det jag gärna vill ha utav er är tips på hur ni lindrar hostan när ni är gravida och kan detta påverka barnet i magen, alltså kan jag släppa oron över att något kan gå fel med barnet när man e sjuk såhär?

Tina-A
0

Det blir inget fel med barnet bara för att du är sjuk, du ska inte oroa dig!

Honungsvatten är jättejättebra eftersom honung är antiinflammatoriskt! Det är nästan i klass med de receptfria hostmedicinerna så ta honungsvatten istället.

"Honung anses bland annat ha antiinflammatoriska effekter, motverka tillväxt av bakterier och virus, vara bra mot förkylningar…." (m.m)

Du kan varva honungsvattnet med citronvatten och se till att få i dig ordentligt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lillalukas
0

Känner bara eftersom jag inte får behålla något i kroppen o nästan bara får i mig vatten o honung så kanske näringen till barnet inte är som det skall. Men får fortsätta med honungsvatten o hoppas att det blir bättre snart, usch har aldrig känt mig så dålig o ynklig som denna gången jag är sjuk. Lederna har börjat värka o känns som att det bara tillkommer mer saker hela tiden. Men förhoppningsvis är detta inget långdraget, tack för svaret o man oroar sig o tänker lite konstigare när saker drabbar sig själv medans man e gravid.

Tina-A
0

Jag förstår precis hur du menar! Jag kräktes 1 gång när jag var gravid på grund av matförgiftning (dålig korv!) och blev jätteorolig. Men sen insåg jag att ett väldigt vanligt grav symptom är att man kräks, mer eller mindre ofta och ofta dagligen. Så länge du inte kräks upp allt under lång period skulle jag försöka hålla mig lugn :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lillalukas
0

Nu när jag tänker efter så i början på graviditeten kräktes jag flera gånger på dan pga illamående så detta är väl inte så annolunda, men tack för svar. Man blir ju nojjig för mindre nu alltså :(

Destany
0

Jag har kräkts varje dag i 9 v o min bebis växer o mår bra:) så det behöver du inte oroa dig förr. Barnet tar från dina reserver om du inte får mat i dig så den får men du blir utan.

ChristineL
0

Hur långt är du gången? Bisolvon är slemlösande och går bra efter första trimenstern, är vad jag har gått på hela helgen. Men som sagt, honungsvatten lindrar och är gott!

Lillalukas
0

Har bara blivit värre o värre så gick till läkaren idag, har virusinfektion så fick hostmedicin utskriven o smärtan går inte att få något lindrande imot, eller de e Alvedon som gäller och mycket vatten o vila. Är i vecka 20 nu, men hostmedicin jag fick var Cocillana-Etyfin så nu har jag fått sova en liten blund på förmiddagen o det är jag riktigt tacksam över, men har fortfarande så ont i halsen att jag gråter imellan åt o inte vet vad jag ska bli av :(

ChristineL
0

#7 - Uach, hoppas verkligen att medicinen hjälper och du blir av med viruset snart!

[Blodpudding]
0

Men du kan väl använda noskapin, bisolvon och alvedon även om du är gravid.

Lillalukas
0
#8 Tack!

alvedon tar jag var 6timme och fick hostmedicin av läkaren nu fast får bara ta 5ml var 8timme, min sambo va på apoteket dagen innan och då fanns det endast 1 hostmedicin som dom rekomendra om man var gravid och det var nipaxon, dock hjälpte den mig inte alls.

men den jag fick nu hjälper så jag fått sova lite men nu har det gått 4 timmar och hostan börjar bli jobbig igen men får vänta 4 timmar till då jag inte vill ta för ofta när man har bebis i magen.

[Blodpudding]
1

Sitt upp och sitt still. Det var det som funkade för mig. Rörde jag mig började jag hosta.

Ell
0

Lider med dig! Jag har åkt på min andra influensa under samma månad nu. Januari har verkligen inte varit min månad! Mer sjuk än frisk. :( Riktigt dålig har jag varit också. Ingen energi (jag har knappt orkat resa mig ur sängen), feber, frossa i hela kroppen, halsont, täppt och snuvig näsa, huvudvärk, slemhosta… Ja allt såntdär! Ingen matlust har man heller men jag kämpar på för att få i mig mycket vätska. Har dumt nog blivit beroende av nässpray men får panik när jag inte kan andas. :S Förutom en och annan Alvedon och nässprayen så har jag inte tagit något speciellt även om hostmedicin nog hade underlättat. Bara attpina sig igenom. Alla säger att bebisen ska vara väl skyddad i magen och min lill* rör en hel del på sig så det känns lugnande. :) Nu vill jag bara bli frisk och samla energi för de sista veckorna till förlossningen (bara sju veckor kvar). Så några jättebra tips har jag inte att komma med mer än drick mycket vätska (saft är något slemlösande), försök få i dig mycket c-vitamin, vila, vila och vila(!!) och ta Alvedon om du har feber! Det blir bättre igen! ;)

Lillalukas
0

Usch det lät inte heller något vidare, min feber hade gått över o jag trodde jag var på bättringsvägen men allt kom tillbaka (de va ju inte riktigt över) men nu har feben gått ner igen men hosta, halsen värker, huvudet känns som det inte riktigt sitter på, o näsan e bom tät. Men ska testa sån man sköljer nästan med då jag alltid får ont av nässpray. Men hoppas du Kryar på dig så du får börja ladda batterierna till en förlossning istället, man vet ju aldrig när h*n bestämt sig för att komma ut. O man kan ju vara bra trött länge efter man vart sjuk såhär.