Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 12691 ggr
Tina-A
0

Hur många blöjor?

Jag vet att det här var något jag funderade mycket på som gravid! Hur många blöjor går åt i början? Hur många paket ska man köpa och ha hemma? Vad tycker ni? Eller hur har ni gjort?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
0

Jätte intressant fråga, skriva gärna märke ni föredrog, Själv funderar jag på libero. Men allt beror på barnrumpan.

Känns ju samtidigt dumt att köpa på sig en hel del blöjor och så får bebisen röd stjärt av dom. Men verkar som de flesta som testat libero klarat sig från rödstjärt?

Tina-A
0

Jag gillade inte alls Pampers minsta. De har ett nät i som jag tyckte fastnade i bajset och i rumpan.. Vi har genomgående mest haft libero men även provat Icas, Willys och Pampers. Mest nöjd med libero! De minsta paketen innehåller 28 blöjor, och i början byter man runt 10 blöjor om dagen, ibland upp mot 15 och ibland kanske 8. Man byter varje gång det kommit lite bajs och regelbundet där emellan.. Och på natten! Det betyder att ett sånt paket räcker i ungefär 3 dagar.. Dom är 2-4kg och det är ju svårt att veta innan hur stort barn man får :-) men man kan ju lika hur stora de varit i närmsta släkten. Hemma tycker jag själv att man borde iaf ha de minsta blöjorna för en dryg vecka, alltså typ 3,4 paket. Storlek 2 är 3-6 kg så de brukar man kunna börja med rätt snart. De borde man nog ladda upp med minst lika många som storlek 1! Typ 4 av ettan och 4 av tvåan till att börja med, och fylla på därefter :-)

noir
5

Varför kan inte bebisen bara skicka ut en beställningslista på allt den vill ha i vilken storlek… skulle bli mycket lättare ;)

Men det du säger låter klokt. Har ett mini libero startpaket, men det kommer inte räcka länge ;) så då tror jag de var de små blöjorna med så då kan man ju köpa de lite större som man gör med kläder, köper 56 och nästan inget i 50. och så kan man åka och köpa mindre om det behövs, för 4-5 akut mini blöjor har jag redan ;)

ChristineL
0

#3 - haha, ja det hade ju varit perfekt! Då slapp man fundera på det och bara att inhandla ;)

[Tess86]
0

Nu är det länge kvar till min lilla plutt kommer ut men jag har funderat på tygblöjor, i alla fall prova på det och använda dem när det fungerar praktiskt, när vi är hemma och så. Vi kommer ju säkert att få använda engångsblöjor också, när vi inte hunnit tvätta eller när vi ska iväg. Är man iväg på stan eller hemma hos någon t.ex. kanske man inte gärna vill släpa hem smutsiga blöjor.

Frågan är hur många tygblöjor man behöver då. Om det går åt upp till femton blöjor per dygn borde ju ungefär tjugo stycken räcka, när man har egen tvättmaskin och även engångsblöjor hemma.

Någon mer som funderat på tyg eller redan har det?

Emelie-E
1

Vill bara passa på att tipsa om liberoklubben, där kan man få en massa rabattkuponger på blöjor och babyvård. Pampers har väl det likadant, men jag håller med #2 om de blöjorna i små storlekar. Fastnar i rumpan :( Jag minns inte hur jag gjorde med blöjorna i början, köpte kanske två paket åt gången eller något :)

evelina1991
0

Vi ha fått ett tips av min mamma att köpa hem lite blöjor nu innan så dem kostnaden inte blir så stor sen när hon/han väl kommer ut :P Så när vi fick vagnen av mamma så hade hon köpt ett paket blöjor och lagt i skötväskan, de va någon sort av libero newborn något som va speciella till just runt navlen. oftast är bara kanen där på blöjan men dessa var tydligen anpassade till att vara "fodrade" eller mjuka just vid navlen.

Sen ska vi köpa hem 2 paket som va på rabatt nu nästa vecka, 2-4kg o de e små paket, men de e ju bara kanon bra att ha hemma sen är de väl bara att ge bort om barnet växer för snabbt o inte hinner använda upp alla :P

[RMSLiners]
0

Jag tror jag kommer börja med ett eller två packet (beroende på hur många blöjer den innehåller) när bebisen kommer just för att se så blöjan sitter bra och att bebisen inte får reaktion av blöjan. Och jag kommer nog börja med att testa libero. Annars är det väll bara att ösa på så man har.

Men något jag tänkt på är storlekarna, står det på alla packet vilken ålder blöjorna passar till eller så?

evelina1991
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8, ja de stå vikten på dem :)

[RMSLiners]
0

#9 Ok. Då återstår bara vågproblemet. En bebisvåg kostar ju fruktansvärt mycket.Rynkar på näsan

noir
0

#10 varför vill du ha en våg?
Jag har inte planerat alls att köpa en våg. behöver man hjälp eller misstänker att bebisen inte går upp i vikt som den ska kan man kontakta BVC för hjälp.

[RMSLiners]
0

#11 Det vill jag inte. Tänkte mest på att blöjorna går i viktstorlek och då kan det ju vara bra att veta vikten på barnet också under dess utveckling så man vet vilken blöja som passar. Eller det kanske inte behövs? Är lite lost på allt detta.

[Catteklina]
1

Barnet vägs ju vid födslen. Sen går man på Bvc ofta i början. Nu vet jag inte exakt hur det är för alla, men vi gick en gång i veckan med sonen den första-andra månaden, sedan varannan vecka osv. Så man har bra koll på vikten även om man ej har våg hemma. Sen är det ju inte alltid att man ska titta sig blind på siffrorna utan se hur blöjan sitter på barnet i första hand. Vi har kört lite blandat med Libero, Pampers och Huggies beroende på vilken ålder sonen varit i. Alla har varit bra och dåliga vid olika stadier. Mvh, -C

[Zorita]
0

#5 Vi siktar också på tyg, tycker det låter billigast och så har vi egen tvättmaskin också. Måste fråga mamma om hur det funkar praktiskt för jag har ingen aning Glad

[RMSLiners]
0

#13 Ok, då vet jag. Känner mig nästan generad med alla mina frågor men vill ju ha koll på läget till 100%. Skäms

[Catteklina]
0

#15 Det finns inga dumma frågor :) Jag hade själv ett hav av frågor när jag väntade sonen. Men det mesta kommer att komma naturligt när bebisen väl kommer :) När är det dags för dig?

[RMSLiners]
0

#16 Beräknat till 19e Maj men det datumet är ju sällan exakt. Glad

ChristineL
0

Det finns absolut inga dumma frågor! Vi är alla här för varandra ju! Flört

noir
0

#17 Då ligger vi rätt lika, beräknad till 12 Maj :)

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har kört på änglamarks blöjor då de känts mest naturliga faktiskt. I början snittade hon typ 13 blöjor per dygn med bajs i alla!! #5 vi har gröna allt-ett-blöjor hemma om du vill köpa av oss! Tror vi har 18st (kan kolla när jag kommer hem) och vi har bara använt ett par stycken då det var hopplöst när hon bajsade 13 ggr per dygn. Du får även med extra ilägg för våta nätter. Vill du veta mer så pma :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[RMSLiners]
0

#20 Det ser ut som tygblöja? Vi fundera på tygblöja förrut men de är ju inte allt för billiga och dessutom är jag rädd de ska täppa igen tvättmaskinen när det är bajs i dem.

[Aquelegia]
0

#21 Några bekanta som hade tygblöjjor sköljde av dom med duschslangen innan de åkte ner i tvättmaskinen. Detta just för att slippa bajs i hela maskinen ^^

Tina-A
0

Ja, barnet vägs varje eller varannan vecka i börjapå bvc n så man behöver ingen våg!

JossanH
0

#21 det är tygblöjor ja :) blöjorna sköljs noggrant av innan man stoppar dom i maskinen och vill man köpa våra blöjor så får man även med tunna rispapper som bajset hamnar på som är miljövänliga och okej att spola ned i toaletten. Man kan skölja av blöjan och lägga i en hink så kan man vänta så länge som 3 dagar innan man tvättar dem om man skulle vilja. De är dyra i inköp men kostar väldigt lite i längden.. Synd att det inte passade oss.. Har vi 18 blöjor tar jag 1500:- plus frakt för alla blöjor. De finns på extrapris från imse vimse men där kostar 10 blöjor 1190:- och då nästan alla våra blöjor är oanvända så är det ett väldigt lågt pris :) Om någon är intresserad så pma gärna!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Såg nu att vi hade 12 blöjor och inte 18 st.. Man gr med 4 rullar med rispapper (2 i varje förpackning) och 4 extra froteilägg och en påse som man kan lägga blöta blöjor i för 800:- plus frakt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[RMSLiners]
0

Nu blir jag ju sugen på tygblöjor ändå problemet är bara att vi kommer snart flytta vilket innebär ingen egen tvättmaskin längre så då är nog engångsblöjor ändå bättre.

[Tess86]
0

#20 Tack för erbjudandet! Jag ska kolla på det när jag kommer hem, nu ska jag snart till jobbet.

Maddash
0

Vi köpte ett paket libero innan sonen kom, 2-4 kg men insåg ganska snabbt att dom var på tok för stora så vid hemgång fick vi köpa på oss prematurblöjor för 1-2,5 kg Glad

Libero funkade inte alls för honom, han är ganska långsmal så dom är för vida i benen och är lite klumpiga så kisset rann ut… Pampers har vi använt sen dess och är nu på nr 3. Har aldrig haft problem med nätet som många klagar på. Tvärtom tycker jag det funkar superbra, sen är dom tunna så man känner direkt om barnet har kissat.

JossanH
0

Det ska sägas också- änglamarks blöjor har en våtindikator som är lite blå text på utsidan av blöjan och när barnet kissat så flyter texten ut och man ser då om det är dags att byta!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Catteklina]
0

#28 Vi har också haft samma problem som du med Libero att kisset åkte ut + att jag tyckte dom var klumpiga i dom mindre storlekarna jämfört med Pampers. I början hade vi med Pampers (& Huggies) och har inte märkt något problem med "nätet" som fastnar. Inte förrän han var tillräckligt stor för Up&Go som vi bytade till Libero.

Ketang
0

Med dottern provade vi både Libero och Pampers och jag tycker verkligen att Libero vinner med hästlängder. Pampers läckte och fastnade i rumpan vilket gav henne rödrumpa. Libero hade hon sen hela tiden tills hon blev blöjfri. Nu är vi tillbaka lite i en blöjperiod och kör då med Ica´s blöjor som fungerar fantastiskt bra. Så jag tror att jag kommer varva lite Ica och Libero när nästa kommer i april.

noir
2

Jag läste i en blogg att Pampers blöjor luktar kemikalier när barnet kissar eller man bara häller vätska i blöjan. Det var kitty jutbrings blogg jag såg det i och hon hänvisa till pampers klubben på fb för att hon ville ha svar och där kan man läsa jätte många fler som har samma problem med pampers, och de enda pampers säger är kontakata kundtjänst.
Vilket känns så där. Kommer nog personligen inte använda pampers, även om det är helt ofarligt för barnet så vill inte jag att mitt barn ska lukta kemikalier. :(

Tina-A
1

Jag tyckte också Pampers luktade kemikalier

JossanH
0

#32 en anledning till att vi aldrig använt det mer än några få blöjor som vi fått av andra, men Emmi-Lo blev röd i rumpan av dem också..

Sajtvärd på Iller.ifokus

SaraC
0

Vi fick mycket rabattkuponger på lite olika blöjmärken medan jag var gravid och köpte på oss något paket av varje.

Har hittills bara hunnit testa Libero och Pampers men har ett paket Änglamark hemma som vi ska börja på idag. Libero har vi gillat bäst.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

PogoPedagog
0

jag kör på tygblöjor nu på dagtid och engångsblöjor på natten eller när man är borta. Funkar fint för oss. Jag kör på vikblöjor då jag tycker blöjbyxor med ilägg inte fångar upp varken bajs eller kiss tillräckligt utan hela blöjbyxan blir nerblött. Vikblöjorna köptes på rusta för under 100 kr för ca 20 st så det blir skitbilligt!! Sedan har jag två blöjbyxor från poops, de är alldeles för stora ochklumpiga tycker jag! Jag använder faktiskt mest en gammal stickad blöjbyxa som man fettar in med ullfett. Bara att skölja kallt om den blir smutsig och torkar snabbt.

[Tess86]
0

#20 Jag har hittat nya pocketblöjor i olika färger med inlägg för ca 25 kr styck så jag tänkte börja med att beställa dem när det är dags. Det är alltid trevligt att hitta billigt i början när man inte riktigt vet vad man ska använda. Tack för erbjudandet men just nu avstår jag :)

[Thiah]
0

#36 vikblöjor? Vad är det?

PogoPedagog
0

#38 Det är fyrkantiga tygstycken som viks till en blöja och som man sedan har en ytterblöja kallad blöjbyxa utanpå för att  hindra att det läcker.