Blöjbyten
Jag är säkert inte den enda som undrar detta så jag startar en tråd om det. Några frågor jag har kring blöjbyten är: Vad ska skötväskan/skötbordet innehålla? Vilka märkan på engångsblöjor är bekvämast och skonsamast för ett barn? Vad använder man vid blöjbyten och i vilken ordning använder man allt (puder, tvättlappar m.m)? Om någon annan kommer på frågor kring blöjbyten så får de gärna ställa de i tråden eller om någon har mer information utöver frågorna så får de gärna dela med sig. Känner det är bättre att ha hundra procent koll så man inte bara står där sen. :)
Vad ska skötväskan/skötbordet innehålla?
Några blöjor, en 3-4 stycken beroende på hur länge man ska vara borta. Ta alltid minst en mer än vad du tror dig behöva.
Tvättlappar eller våtservetter (beroende på tillgång till vatten).
Någon salva (inotyol tycker jag är överlägsen!)
Ombyte vid eventuell total nerbajsning
Amningsinlägg om du ammar
Eventuellt napp
Eventuellt mjölkersättning om du inte ammar
Vilka märkan på engångsblöjor är bekvämast och skonsamast för ett barn?
Alla barn är olika och olika blöjor passar (tyvärr?) olika bra på olika barn så det är svårt att säga. För vissa är ICA's egna eller Willys bäst och för andra funkar bara Pampers eller Libero. Vi själva har överlag mest använt Libero.
Vad använder man vid blöjbyten och i vilken ordning använder man allt (puder, tvättlappar m.m)?
Först tar man av blöjan och då brukar jag vika in den så att framsidan hamnar under rumpan så att säga. Jag "stänger" blöjan och lägger barnet ovanpå. Då hamnar inget av det som varit i blöjan eller det som är på barnets rumpa på underlaget.
Sen tvättar man av. Torra tvättlappar fuktade i vatten är mest skonsamt och är att rekommendera för de allra minsta! Kemikalier som finns i våtservetter bör man undvika i största mån.. Men är man ute på språng är våtservetter smidigt om det nu inte finns tillgång till vatten, man tager vad man haver :)
Inotyol kan man använda mot röd stjärt och även i förebyggande syfte. Det är jättebra att smörja ett litet lager inotyol vid ungefär varannat - var tredje blöjbyte även om bebisen inte är röd i stjärten för att förhindra att den blir det! Det är jättevanligt att de blir jätteröda i början nämligen! Är barnet rött smörjer man på ett skittjockt lager vid varje blöjbyte.
Vi har aldrig använt puder då vi upplevde att det inte fungerade för oss.
Sen sätter man på blöjan igen! Så antingen blir det bara tvätta av-sätt på ny, eller tvätta av-smörja-sätt på ny :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#1 lät ju rellativt lätt, nog bara jag som krånglat till det i huvudet. Detta med smörjningen, är det bara stjärten man smörjer eller smörjer man vid "bikinilinjen" också?
#2: Man kan göra lite hur man vill, lite olika vid olika gånger. Har man en flicka ska man smörja snippan också - men inte inuti förstås :) Då, när man väl smörjar, så smörjer man lite på blygdläpparna och lite bredvid, vilket borde hamna typ i bikinilinjen? Sen smörjer man nedår ner mellan skinkorna där kisset förstås rinner.. Sen smörjer man lite ut på skinkorna också. Tunt lager varannat, var tredje byte och om det är rött så ett tjockt lager typ öööverallt så länge det behövs. Emellanåt torkar man bort allting och 'börjar om', men du kan vid t.ex. 2 blöjbyten i rad bara tjoffa på mer utan att ta bort det gamla först. Sen vid det kanske det tredje tar du bort allt och smörjer helt nytt.
Det är också viktigt att de får ligga utan blöja mycket. Det är superviktigt att lufta rumpan. Då lägger man dom typ på golvet på ett täcke/filt med en handduk på och om man vill kanske plastad frotté eller något engångsunderlägg. Så torkar man av hela rumpan ren och torr (inge salva på) och låter sen barnet ligga naken. När det kommer kiss och bajs (vilket det gör typ hela tiden i början) så torkar man och flyttar på barnet till andra sidan handduken/byter underlägg och låter barnet lufta lite till :)
#3 Men lufta rumpan på en nyfödd, de får väll inte ligga på mage förrän vid en viss ålder?
Lufta rumpan=låta barnet vara bar om rumpan en stund.
För övrigt så ska småttingarna sova på rygg men får gärna ligga på mage när de är vakna och övervakade.
Inotyolen är väldigt fet, ett tips är att blanda hälften inotyol och hälften idomin, en perfekt "rumpsalva" 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 : Det går bra att lufta rumpan även när man ligger på rygg :-) Och som #5 säger så får de absolut ligga på mage så länge du övervakar!
Ok tänkte mest på att de inte orkar hålla upp huvudet själva förrän vid 1 månads ålder har jag för mig då nacken inte är tillräckligt stark eller jag kanske läst fel där? Köper man salvorna på apoteket?
Nu när vi ändå är inne med en tråd med bland annat våtservetter och tvättlappar med vatten, vilket är egentligen de "bästa"?? De smidigaste är ju klart våtservetterna men jag kan tycka att vatten torkar ut ? Jobba inom äldrevården o vet hur många de e som bli så torra när vi använder tvättlappar med vatten o tväl .. så vilket är egenligen "de smidigaste" "mildaste" man kan använda utav dem ?! Haft snack om detta med svärmor o jag tycker våtsevetter o hon tvärtom xD
Tvål ska man absolut inte använda, det torkar ut! Torra tvättlappar med vatten är det bästa. Det är rent och naturligt och innehåller inga kemikalier. Man kan också använda torra tvättlappar med olja. Våtservetter funkar när det inte finns vatten i närheten men är inte förstahandsvalet!
Sen har man ju salvan som förhindrar att huden torkar ut pga tvättlapparna, rätta mig om jag har fel?!
Men det finns tvättcream heter de, ifrån jobbet (A) haha, vi kan köpa de i vår "personalshop" om de skulle funka ? Vi använder de till dem gamle ibland utan vatten med, jaa salva e klart :) Jag använder salva till mig själv var dag så lär inte va brist på salvor sen heller ;) hehe
#11: Jag vet precis vilken kräm du menar, har också jobbat i hemtjänsten. Jag skulle ändå ta vatten! Men däremot när du är ute på språng kan du ju kanske välja bort våtservetterna och använda salva+torr tvättlapp (eller olja+torr tvättlapp som jag körde), det är nog bättre än våtservetterna iaf :)
Olja löser det mesta! Vi har på jobbet en olja i vatten som vi tvättar med tvättlappar. Det löser upp allt som kan tänkas finnas i en blöja och fastna på huden. Sen något viktigt. Om man inte har rinnande vatten där man byter blöja och har en burk med vatten(och kanske lite Babyolja) stoppa ALDRIG ner en använd trasa i burken igen. Spelar ingen roll hur lite den är använd. Får du på händerna får du försöka doppa trasor med en annan hand eller tvätta av dig/ få trasor om ni är två. På så vis kommer vattenburken hållas ren och fräsch från bakterier. Sen ska självklart baljan tvättas/bytas ut med jämna mellan rum.
Vi kör bara på änglamarks blöjor då det känns mest skonsamt och de inte är så plastiga. I rumpan kör vi med kallpressad olivolja och i vecken har vi i kansliet puder. Det bästa med olivolja är att det är helt naturligt och att den inte absorberas speciellt fort utan håller huden mjuk och fin. Det viktiga efter att man torkat med vatten är att torka torrt i alla veck efteråt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan man sätta på blöjan direkt efter att man smörjt med olja/salva? Eller ska det lufta lite?
/Christine
#15: man kan sätta på den direkt! Bara man emellanåt, gärna iaf en gång om dagen, luftar :-)
Oljan låter ju kanon bra!! men de är en sådan "vanlig" olja som finns bland barn artiklarna då i affären eller någon speciell man ska sikta in sig på ? :)
Ingen som svarat på min fråga där uppe så jag frågar igen
, köper man salvorna på apoteket?
Denna olja ni pratar om, vad är det för olja dvs vad heter den och vart köps den? Eller talar ni alla om olivolja när ni säger olja?
Salvor finns både på apotek och vissa även i livsmedelsaffär. exmepelvis idomin som är min favorit till mig själv när jag har besvär finns även i livsmedelsaffär. Det man ska tänka på är att det är jordnötsolja i salvan.
Oljorna, antar att ni funderar på till barn (inte de jag använder på jobbet haha) så tänker jag använda mig av vanlig baby olja

#17 & #18 I #14 skriver hon om olivolja, alltså vanlig matolja och det är även det jag använder till min son. Jättebra för torr hud! Vanlig babyolja funkade bra på min son till han helt plötsligt började reagera på den. Fick rödflammig och knottrig hud av oljan. Så nu är det bara olivolja som gäller här.
JAsså vanlig olivolja?! :O Härligt med vanlig matkur ;) hehe, men de ska jag verkligen ha i baktanken att om bebisen nu i sin tur reagera på barnolja så ska vi testa det! :) Billigt o bra o med kombo till tvättservetter. Mena nu att tvättservetterna få vara bra till hands medans man är utanför hemmet, hemma ha man ju tillgång till vatten o allt så få inskaffa oss en liten balja o ha det i! :)
Nu har jag börjat fundera på dessa istället och köpa microfiberinlägg till dem som också är tvättbara. Frågan är bara, hur gör man när man är hemma hos någon och måste byta blöja? Det är ju inte så fräscht att packa ner en använd blöja i väskan precis.
http://www.barnshop.se/product_info.php?cPath=51_56_61&products_id=395
#21: Vi hade vattnet i en blomspruta som vi sprayade tvättlapparna med :)
#22: Köp ett paket hundbajspåsar och lägg blöjan i den bara!
#22 man vänjer sig ;) har haft både bajsblöjor och nedbajsade kläder i väskan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Ja, det behöver de, men de lär sig snabbt att lyfta huvudet korta stunder när de ligger på mage och det är bra att låta dem ligga och träna på det då och då 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar