Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 50695 ggr
Ell
0

Gravidvänliga förkylningstips?

Startar året med en rejäl förkylning. I vanliga fall skulle jag ta massa värktabletter, dricka Kan Jang, ta nässpray… Men med en liten i magen vill jag inte ta för mycket. En Alvedon för natten, flera koppar kamomillte med honung (som förövrigt smakar vidrigt!), Nezeril nässpray när det blir för jobbigt… Men nu undrar jag om ni har några gravidvänliga knep att tipsa om? Det lär ju inte vara direkt ovanligt med sjukdomar bland oss gravida. Jobbigast är halsen som gör ont och är tjock av slem… Så har ni något bra tips för den så blir jag extra tacksam! Är i vecka 29 om det kan vara av intresse också. ;)

ChristineL
1

Hmm, vet inte om man får ta bisolvon, men annars hjälper ju det vid slem i halsen. Citron- och ingefärste är gott! Vitlök, halstabletter?

noir
0

Imunförsvaret är sämre och därför blir man lättare sjuk. Är förkyld ca var 14e dag sen i september. Har jag tur slipper jag febern och bara för snuva. Men i julas fick jag dunderförkylning.

Jag avnände mig av Bafucin när min hals inte längre gick att använda, annars bara honungsvatten, alternativt te. Alvedon mot värk och feber och 100tals näsdukar.

Jag skulle vara försiktig med kamomill te. Tanke på att det är en ört och örter ska man ta med försiktighet/inte alls. Min svägerska fick absolut inte äta camomill tabletter (är ju betydligt mer koncentrerat än te) för sin barnmorska.

[Aquelegia]
1

Ett dundertips för halsen är vanlig pepparmyntsolja som man blandar några droppar av i lite vatten eller teet.
Fick ryck av senaste förkylningen för jag låg vaken på nätterna av halsont. Droppade då en droppe direkt på tungan och sedan var det sådan lättnad.
Nu köpte jag sådan olja som man använder till polkagrisbak men det finns också "china oel" dock minns jag inte vart.

För näsan kan du skölja med saltvattenlösning. Sedan skall tydligen sesamolja? funka bra för näsan som smörjer den.

Denna kommentar har tagits bort.
ChristineL
1

Skölja näsan med koksaltlösning istället för nässpray kom jag på! Finns sån där kanna på apoteket, ljummet vatten och salt utan jod is the shit! Min sambo är riktigt snarkare men sen han började skölja näsan varje kväll har det blivit mycket bättre!

Ell
0

Det var ingen liten förkylning utan influensa som jag kämpat med i en vecka nu. Börjar äntligen bli mig själv igen.

#4 Jag har hört att man ska vara försiktig med pepparmyntsolja när man är gravid. (Vad ska man inte undvika egentligen?)

Har länge varit nyfiken på att testa att skölja igenom näsan med koksalt och kanna när jag varit sådär dunderförkyld men tycker det verkar himla läskigt så jag har inte vågat testa ännu.

Alvedon, nässpray och massa, massa vila har varit mina bästa vänner. Nu ska jag bara vänja mig av med näsprayen igen… :S Halstabletter hjälpte ingenting alls. Det värsta har varit att stå ut med slemhostan eftersom det inte funnits något bot mot den. Inte heller honungste hade någon effekt.

Men tack för era tips! :)

noir
1

Nässkölj kan jag rekomendera. Blev jätte sjuk en sommar med avår allergi + bihålefinflamation som itne ville ge sig. var sjuk i 2 månander.
Fick tips om nässkölj och det var guld värt!

Tips är att när man sprutar i vatten i näsan så har man munnen öppen. För annars kommer vattnet in genom de så passagen mellan mun och näsa och det är inte så trevligt. Så öppen mun, sen är det bara tuta och köra!