Trött på att äta...
Just vad jag börjar bli! Så trött på att äta och att vara ständigt hungrig. Jag har mått väldigt bra hela tiden så att äta har inte varit några som helst problem. Nu känns det som att det börjar gå lite till överdrift, det går max två timmar mellan måltiderna! Sen efter 1,5-2 h är jag vrålhungrig igen! Börjar fundera på om det är mer än en där inne. Har inte gått upp ngt i vikt heller ännu. Känner någon igen det här? Jag vill gärna höra att jag inte är ensam om att vara matmonster ;-) Lägger in en bild på magen som jag tog nyss, blev inte så bra men. Vecka 12+3.
Så var det för mig i början också men lade sig runt vecka 14. Idag är jag 17 fulla veckor och har matlust som innan jag blev gravid men kanske lite större portioner.
/Christine
Jag va på ultraljud idag o blev tillbaka dragen en vecka så är 16+3 dagar idag o fick se krabaten ^^
Men jo med maten, jag äter väldigt ofta men typ super små portioner .. bli as mätt jätte snabbt o sen kan de ta en timme o känner att jagbehöver äta igen :S Inte så himmla bra för figuren xD
#2 Låter bra det, då kanske det lugnar sig snart om jag har tur :)
#4 - Det är dock viktigt att du lyssnar på kroppen och äter när du är hungrig och slutar äta när du är mätt :) Motion är också viktigt om man är rädd för att gå upp 20-30 kg ;)
/Christine
#5 Det gör jag, skulle aldrig kunna låta bli att äta när jag är hungrig ;-) Blir dock lite mer planering och bök. Alltid ha någonting med sig i väskan och så. Är inte så orolig för att gå upp så mkt, ligger fortfarande på samma vikt som innan. Försöker ha koll på vågen :)
Är man hungrig och inte sugen så är det bara bra att äta. inget som lägger sig på fel ställen om man äter balancerad kost. Man förbränner betydligt mer som gravid. Mitt tips är att ladda upp med godfrukt, yogurt, keso, kvarg m.m som du gillar. Dvs snabba, goda och mättande mellanmål. För mig blev det bättre sen med hungern, dock kunde jag inte äta fulla porttioner så hade ska gravidlådor/rester i kylen jag fick värma på när jag blev hungrig igen.
#7 Ja, precis. Handlar hem stora lass med frukt och grönt nu och tänker på att laga nyttig mat :) Senaste veckorna har jag njutit av lyxen med att kunna äta men nu börjar jag ledsna lite…
Jag äter nästan hela tiden känns det som. Jag har börjat träns mycket mer så jag inte ska gå upp för mycket, för det är ju omöjligt att inte äta när hungern kommer!
Tänk inte på vikten. För vågen kommer aldrig ge er ett korrekt svar, speciellt inte som gravid. Man har extra vätska och en hel del som lägger på vikt som kommer försvinna snabbt efter graviditeten. Tänk på att äta bra balanserad kost för er skälva och barnet. :D

Sen skulle jag även vilja tillägga att när förlossningen börjar närma sig är det jätteviktigt att äta mycket. Kroppen måste orka med hela förlossningen. För mig höll det på att gå illa. Jag åt dåligt samma dag allt startade. Ett mål mat och ett knäckebröd på hela dagen. Vi flyttade även samma dag så jag var trött redan innan. För mig gick förlossningen jättesnabbt, bara 1h och 20 min innan min son var ute. Och min kropp tog så mycket stryk att jag svimmade inne på toaletten när jag skulle kissa efter förlossningen. Jag hade kunnat slå i huvudet i både handfat och toalett men allt som hände med mig i fallet var att jag bet mig i läppen. Så jag hade tur. Det tog ca 2 dagar innan skakningarna och yrseln gick över och lika lång tid innan jag kände att jag blev mätt av maten jag fick. Min kropp behövde allt den kunde få i sig för att orka hålla mig uppe. Det var hemskt att kroppen blev så utmattad. Så för allt i världen, ät ät ät när ni börjar närma er förlossning :)
Har med mig mellan mål till jobbet i fall att jag blir hungrig och då äter jag frukost, fika(väljer frukt), lunch, fika på ett dagpass på jobbet ( jobbar med äldre) märker direkt hur dåligt kroppen mår om jag inte äter frukost även innan jobbet. Så tänker man kost kring graviditet är mitt jobb underbart.
#12 På så vis är mitt jobb också ultimat, jobbar på förskola :-) Så Bebis i magen får samma regelbundna kosthållning som vanliga ettåringar på förskolan! Däremot är det ett rätt hårt och tungt jobb.