tidigt ultraljud
tänkte höra, var det är man kan boka in sig ett eget ultraljud? sjukhuset, kvinnokliniken? och om man får med sig en bild hem då?
men främst om det är farligt för barnet att göra det tidigt, eftersom läkare inte vet hur ultraljudet påverkar fostret riktigt.
är i vecka 10+3 och skulle vilja göra ett om en vecka kanske.
Jag ska göra ett på tisdag,är i v 10+6 idag. Jag bad om det när jag va på inskrivning hos BM, så hon boka in det på ultragyn i Odenplan i Sthlm. Ska även på rutin sen i vecka 19. Tror inte de är skadligt bara för att man gör det tidigare. Vet inte riktigt hur man bokar annars, men du kanske kan prata m din BM. Varför vill du ta ett tidigare? Om man får fråga :)
Här omkring får du boka och betala ett eget ultraljud på en privat klinik :) Dom gör inte tidiga ultraljud i onödan här hos barnmorskan, om man inte har någon anledning som ex. Missfall bakom sig eller en historik av någon sjukdom!
Jag fick mitt tidiga ul för att jag fick ett ms i somras å vill veta tidigare om allt e bra. Annars är de väl som Laaisaa säger att man isf får boka och betala ett själv.
Men vad jag ha fattat det som så gör dem inte ett "vanligt ultraljud" som i vecka 18 utan de görs vaginalt, så vad en kompis som förklarade för mig va att dem kör in en liknande dildo typ alltså röntgenmaskinen mellan benen och kolla på så vis. Men de e väl självklart olika i alla kommuner men någon som gjort detta eller vet ?!
Ja, man gör vaginalt ultraljud. Barnet är så litet att man kan inte göra ett vanligt ultraljud utanpå så tidigt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nej trode något sådant, men det är väl inte lika farligt att göra sådant ultraljud väl?! Eftersom iband så erbjuder till o med dem en att göra det efter man fått MF tidigare ?! :O
Goggla på privat ultraljud + din ort och se var du hamnar, ber du om det kan säkert din bm göra det också.
Vi har gjort en IVF och fick VUL i vecka 8 utan att be om det ;) Dom har det som rutin för att säkerställa att det går bra, och vi fick bild :)
/Christine
På pappren jag fick hem står de bara ultraljud. Inte om det e vaginalt eller ej, de får vi se. Står även att man får en bild till kostnad av 60:-
Jag ha bara hört att de e den metoden som görs sen "vanligt" ultraljud sen vid vecka 18.
Ok, ja de märks. Har gjort de en gång innan så. Det känns knappt. :)

Jag gjorde ett vanligt ultraljud i vecka 12+4 och då såg man bebis klart och tydligt. Fick en jättefin bild på honom också.
Då ha de nog med olika kommuner o göra! :)
Jag gjorde ett vanligt ultraljud när jag var i vecka 9 och då såg man en liten bebis där inne. Då såg det ut som en näbbmus :)
På mammamia som vi gjorde vårt tidiga ultraljud på gör ultraljud utanpå magen från vecka 8 och finns i några olika städer, kika in på deras hemsida