förbjuden frukt
Börjar blir trött på att läsa om saker man får och inte får äta. Snart äter jag skorpa och vatten enbart för det känns som om man inte får äta något. Men samtidigt är det väl lika uppskrämt som chipsen man fick cancer av för några år sedan. Men hittade ett grönt te med ingefära och citron med tanke om att jag kunde ta med det till jobbet med förhoppning att slippa må illa. Men det skulle man tydligen inte dricka för de kan ge en missfall. Jag kan liksom inte ta med med tekupa och rivjärn och färsk ingefära till jobbet och fixa te där. Så hur gör jag, dricker det ändå.
Pepparkakor sägs vara jättebra mot illamående! Ett litet tips sådär, plus att det är säsong för det nu!
Jag tyckte salta kex och klementiner funkade bra :) Och aldrig bli riktigt hungrig, lite russin eller ett kex nu som då sp kom jag långt.
Mandlar ska vara bra mot illamående också! Lätt att ha med sig en påse i fickan ;)
Annars tycker inte jag att det är så mycket man inte får äta… Det mesta är lätt att undvika och okej om det tillagas.
/Christine
Tycker inte det är svårt att veta vad och hur jag kan äta saker. Det jobbiga är om man vill äta något tex brie ost på kex och så vill man inte slänga in den i ugnen innan. Mer det som kan vara drygt men det är bara lyxproblem
Alltså, det är egentligen inte så mycket man inte får äta, det handlar mer om sunt förnuft! Sen sa min barnmorska en väldigt bra sak, att det handlar ju faktiskt bara om 9 månader och inte hela ditt liv :) Och man gör det ju för någon annans skull.. Jag tycker att jag nu kan äta som vanligt i princip, tänker inte alls på sånt längre!
Dem säger ju att man inte få äta gravad lax o typ brie ost, kan ju säga att de gör jag !!! Det är dem allra bästa sakerna som existera här på jorden så jag ger inte upp dem xd Kan dock säga att det inte är stora mängder som jag äter av det och inte jätte ofta. Men ändå :P
Vet nån om man verkligen bli hård i magen av banan?! För jag käna en banab i sängen varje morgon innan jag gå upp för att inte spy och de funka för mig, men vill ju inte göra magen mer hårdare xD
Jag blev hård i magen av banan. Och gravat kan man bra äta så länge man vet att det är färskt.
Okeey, kanske få lägga av med mina morgon bananer :( hmm .. haha. Jaa, gravat .. alltså jag ha hört så blandat om dessa fiskar så vet itne vad man ska tro. Ena gången hörde jag att man inte fick äta nån fick alls vilket jag tyckte va konstigt :S så kollade upp detta närmare o bara det inte va fisk som va ifrån vår sjö här, östersjön eller vad de heter??! hahha värdelös på vad som ligger var ;)
Det står tydligt på Livsmedelsverkets hemsida vilken fisk som är okej och inte
Samt information om annat att tänka på vad det gäller kosten. Man brukar även få en broschyr med samma info från sin barnmorska.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kost råd från 70 talet alltså. Tallriksmodellen är inte den utdöd redan.
Och MARGARIN!!!! ALDRIG I LIVET… vill jag förgifta mitt barn kan jag lika gärna röka och dricka sprit.
Fast tallriksmodellen är ju det som är bäst? Allt handlar om att ta det med en nypa salt, du gör det ju ändå för ditt barn.. Det handlar om en så koort period av ditt liv!
#10: Tallriksmodellen kommer aldrig dö ut, den är ju fortfarande det allra mest klockrena!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja men vill jag det bästa för mitt barn så äter jag inte margarin. Har du missat hur margarin framställs och vad som tillsätts? Med smak av smör säger de… urs!
Tänker inte ändra på min kolhydrat fattiga kost, jag har varit rökfri en vecka nu och jag har inte druckit alkohol sen förra nyårsafton, inte ätit godis på ett år förräns igår och mer tänker jag inte ändra på. Tycker att det borde vara tillräckligt. Jag är stolt över mig själv ändå.
Men tycker att det är hemskt med margarinet och hur man som livsmedelsverk kan rekommender de till hela svenska folket.
#13; Bregott är ju ett rätt nyttigt margarin faktiskt, men visst finns det mindre bra margariner. Smör är ju naturligt och maraginet är tillverkat, liksom ett substitut för smör. Sen finns det ju dock mycket saker som är värre att äta än margarin.. Hemskt skulle jag inte kalla det.
Sen att du äter kolhydratfattigt, ja alla har ju sitt eget val och får äta precis hur man vill! Det har ju dragit in en stor LCHF-våg tyvärr och så många äter det på hel fel sätt och deras kroppas försörs inuti. En del äter det dock rätt men många tycks ha missförstått allt och befolkningens kolestorol skjuter i höjden och folk får fettsamlingar kring sina inre organ med annalkande hjärtinfarkter - all fett är inte bra fett men en del kör på i blindo!
Tallriksmodellen kommer jag alltid sätta i främsta rummet tills något bättre 'hittas på', men det tror jag inte kommer hända!
Grattis till din rökfria vecka och ditt alkoholfria och godisfria år!
Bregott är inte margarin det framställs naturligt.
Käkar LCHF men håller inte på med äggmjölkar eller annat bös. Jag har bara bytit ut lättprodukter mot fullfeta produkter, lagar mat från grunden och har grönsaker till alla måltider förutom soppa. Grönsakerna ersätter ris,potatis och pasta. Äter ibland efter 1 år med "min" LCHF frukt när jag blir sugen på det men inte varje dag. Försöker väl kolla efter e nummer men jag är inte fanatiker. Jag är bara fanatiker i att socker är dåligt och försöker undvika socker i den mån det går.
Nu när jag är gravid måste jag dock äta finncrisp innan jag går upp och frukt under dagen för att minska mitt illamående, första gången idag som jag kunde äta stekta ägg och köttbullar.
#15: Bregott räknas till margarin eftersom det innehåller rapsolja.
Frukt tycker jag verkligen att du ska unna dig, rekommendationerna är ju 5 frukter+grönsaker om dagen :) Att de innehåller fruktsocker är en smäll man får ta, det är ju mycket roligare att äta frukt än grönsaker i alla fall! ;)
Frukt unnar jag mig iallafall nu när jag är gravid, men fick super sug efter skumtomtar igår och gick till affärn och köpte en påse, tröck i mig dem på väg hem, lär nog inte äta dem igen iallafall… de kom upp lika fort! hehe ibland är man bra dum.
Det är ju faktiskt så att det inte står nånstans att man inte får äta det eller det, det står bara rekomendationer. Det står inte ens att man inte får röka eller dricka, men det bör undvikas.
Och det där med margarin, står det nånstans att smör är dåligt?
/Christine
BREGOTT ÄR GODAST !!!!! :D De dryga e ju att jag blivit laktosintolerant nu så kan inte äta de :S så få leva på äckliga Lätta, men överlever ;)
Men tallriksmodellen är inte = med livsmedelsverkets lista.
Det min bm menar med att jag ska äta efter tallriksmodellen var att se till att jag fick i mig lite av varje och tänker på extra frukt och grönt.
Visst kan du fortsätta äta brie evelina1991, man gör som man vill. personligen skulle jag aldrig göra det oavsett mängd. Dock om den är tillagad (som det är med de flesta saker man inte får äta) så den har gått upp i 100 grader så är det helt okej att äta. :D
Men alla gör vi som vi vill. Det som är rätt för mig är inte alltid rätt för någon annan oavsett vad det gäller :)
#18 Precis. Kan inte påstå att jag följer deras råd om tallriksmodellen slaviskt, däremot tycker jag guiderna om fisk och ost är jättebra - har skrivit ut och lagt i plånboken så man slipper klia sig i huvudet på affären 
#19 Finns ju Bregott laktosfri? Har inte smakat den själv men den kanske är godare än Lätta i alla fall.
Jag äter inte fisk överhuvudtaget, så antar att jag måste få tillskott. Annars har jag inte riktigt slutat äta nåt. Fast jag har bytt kaffet till koffeinfritt för säkerhets skull och har väl dragit upp på frukt och grönsaker en del.
#21 lägg till pastöriserad, är mejeriprodukten det så är den okej. Men se till att hela tex osten är det + att den inte är någon typ av mögelost. då möglet är det "farliga" i de ostarna oavsett pastöriserad eller ej
#23 Bra tips, det krävs ju dock att man vet vilka sorters ost som är mögelostar
Nu var det längesen jag behövde kolla något om ost eller fisk, men i början var jag helvirrig.
#21 - Nej, men precis, vem orkar följa den slaviskt? ;)
Jag äter mest det jag känner för och blev överlycklig när jag läste att det är ok att exempelvis använda mögelost i sås eller paj, om det smältes är det ok. Och man kan göra samma sak med rökt lax. Sill äter jag ändå inte, men brie är ju gott men man får se lite perspektiv på det hela. Jag tror inte fostret dör av ett glas vin men varför ta risken? Och samma sak med lufttorkad skinka, rå fisk, mögelostar, dom innehåller massa bakterier som inte är bra för barnet så varför står man inte ut under några månader av sitt liv? Är det så viktigt för en själv att man får i sig det så är det upp till en själv.
/Christine
#25 så du mena för att man käka brie ost så dör barnet?!
#25 Nej precis, risken är väl liten men tänk vad dåligt man skulle må om något hände, hudå. Jag skulle ha väldigt svårt att hantera att något hände barnet bara för att jag gjort något jag enkelt kunnat avstå ifrån.
#26 - Nej, det är det jag inte menar ;) Men jag tror att det kan få sjukdommar eller andra komplikationer utav det, varför skulle det annars skrivas om att man ska undvika det? Opastöriserade mejeriprodukter kan innehålla listeria som kan orsaka missfall eller skador på fostret.
/Christine
Äsch mjukost och mögelost klarar jag mig utan, men vilken tur att hårda ostar funkar. Jag har ingen aning om hur man kollar om det är pastöriserat!
#29 Det brukar stå på förpackningen 
#30 Tack ska kolla om det gör det här i Spanien med och om jag lyckas förstå vad det heter på spanska =)
Jag var superduktig i början, följde alla rekommendationer
Jag är verkligen ingen fiskälskare men tvingade i mig fisk tre dagar i veckan, till följd av att jag mådde illa medan jag åt det
Sen fick jag nog efter ett par veckor och nu kan jag inte med fisk överhuvudtaget.
Nu äter jag i princip som vanligt, dvs. som innan jag blev gravid. Har väl dragit ner något på kaffedrickandet och missbrukar klementiner eftersom jag intalar mig att det är nyttigare än fikabröd flera gånger om dagen (är en fikafantast, bara älskar kakor och bullar!).
Jag ska vara ärlig o säga att jag äter helt vanligt o bry mig inte alls om tallriksmodellen xD La av o röka direkt när jag såg plusset på stickan o kaffet la jag av med direkt med, inbillade mig att kaffet va farligt -.- haha, dock så ha jag ändrat lite på mellanmålen. Innan satte jag i mig godis o chips o massa cigg medans nu ta jag kräm eller macka eller sådant så de e väl den "stora" skillnaden jag gjort :P haha. Jag ha tillskottstabletter med som jag ta så få ändå i mig allt, sen mena jag inte nu att jag inte äter grönsaker o allt som dem rekomendera men de gör vi dagligen så inget jag behöver tänka extra på för det är en vane sak för oss här i detta hushållet? :)