Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2033 ggr
[RMSLiners]
0

ner i vikt under graviditet

Jag vet att det är farligt att banta under graviditet men om man äter rätt/slänger om kosten och äter nyttigt samt tränar lagom på det och vikten minskar är det ändå farligt för barnet?

Sussi89
0

Det skulle jag inte tro :) Jag gick ner närmare 10kg när jag var gravid. Men det var jag som gick ner i vikt, inte barnet eller alla tillbehör i kroppen till barnet. Så bra du äter nyttigt så är det väl helt okej att gå ner i vikt. För jag ser inte någon "nytta" för barnet om man går upp i vikt egentligen…Vet inte varför man oftast gör det..(?)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

noir
0

Det farliga är om du bantar dvs att kroppen tar från dina reserver och ger till barnet. Gifter som lagrats där försöver till barnet, vilket inte är bra. Så om du rör på dig och får bra med morttion och fortsäter äta som du ska men väljer ut mer nyttiga allternativ, tänk tallriksmodellen.
Så gör det inget om du går ner i vikt, eftersom det är motionen som bränner fett.

Laaisaa
0

Jag ändrade helt mitt intag av mat och har hittills efter halva tiden gått ner 11kg! Men man får absolut inte svälta sig! Beror på hur du såg ut innan också, av mig finns det gott att ta av så varken jag eller barnmorskan klagar når det är - på vågen :) Är du orolig så ska du ringa och prata med din bm… Hon vet bäst!

[RMSLiners]
0

Det är det jag gjort. Helt ändrat kosten menhar gått upp 9kg och är bara i 14 veckan. Däremot har träningen varit svår att komma igång mig för då jag är så trött hela tiden och orkar typ inget.

[RMSLiners]
0

Det är det jag gjort. Helt ändrat kosten menhar gått upp 9kg och är bara i 14 veckan. Däremot har träningen varit svår att komma igång mig för då jag är så trött hela tiden och orkar typ inget.

[RMSLiners]
0

Laaisaa
0

Jag tränar ingenting.. Vissa går bara upp mycket och på vissa märks det inte av på vågen.. Har din barnmorska sagt något om det? :)

[RMSLiners]
0

#7 Hon tycker väll jag bör tänka på vikten och försöka att inte gå upp mer eftersom jag redan har en del övervikt som ag fick i och med en depression 2 år sedan. Känns som en del press ligger på mig att jag måste ha stenkoll på vikten.

[RMSLiners]
0

Hon var inte så förtjust i att mitt BMI ligger över normalt i förhållande till min längd.

noir
0

Tycker du att det är jobbigt så får du byta BM.
Jag är överviktig och min BM har inte sagt något. Hon komentera det endast med att jag vet att jag ligger över i BMI. Men hon tyckte jag skulle glömma vikten under min graviditeten och försöka äta efter tallriskmodellen och förska ta mig ut på promenad eller cykel turer minst 30 minuter varje dag.

Laaisaa
0

Hmm, förtjust? Hoppas att hon inte sa något fel bara.. Det räcker ju gott och väl att du själv är medveten om det tycker jag :/ Mitt BMI var alldeles för högt, men barnmorskan sa inget illa om det utan försökte uppmuntra till att gå promenader, simma och att äta små men hälsosamma portioner! Det var skönt eftersom att jag var jätteorolig över vad hon skulle säga.. Hon sa till mig att om jag ändå skulle gå upp mycket i vikt så skulle jag få träffa en dietist :) Det borde du också bli erbjuden isåfall! Jag förstår att du känner pressen.. Men så länge du mår bra och den Lilla mår bra så ska det inte vara någon fara..

[RMSLiners]
0

#11 dietist har aldrig kommit på tal. Bar att jag ska få kostråd av en tandhygienist och att jag ska läsa livsmedelsverkets sida. Jag hade innan graviditet 14kg övervikt som jag jobbade med att få ner men fick sluta banta när jag blev gravid som i sin tur ledde till att vikten öka men det är ju normalt man går upp.

noir
0

Då kan jag avslöja att jag har en övervikt på 30 kg. Kollar man med en bmi räknare så måste jag gå ner 30 kg för att bli normalviktig. Jag ser visserligen inte så tjock ut som jag tycker 30kg övrvikt låter då det sitter på "skonsamma" platser. Men jag har tänkt att min graviditet får gå igenom och efter blir det promenader med barn ute i vår/sommar vädret.

Tycker du det är jobbigt säg det till din BM eller ring mottagningen och be att få byta.

Laaisaa
0

Jag håller med!! Du har all rätt i världen att byta! Har väl också något sådant att gå ner för att det ska vara en normal vikt!

[RMSLiners]
0

#13 skonsamma platser, mitt sitter på benen röven och lite på magen. :D #14 jag har precis fått denna. Hon är trevlig och lätt att prata med för övrigt. Får se närmare hur jag känner. Blev bara paff över att min BMI blev poängterad starkt, sen tog hon upp havandeskapsförgiftning, diabetes mm.

Laaisaa
0

Men oj!! Usch, jag förstår dig!! Min gjorde absolut ingen stor grej av det! Hon vet ju att jag själv är medveten så det räcker och blir över! Det enda var att hon sa att har man ett BMI över en viss gräns så blir man erbjuden att göra ett sockertest då man ska fasta för att sedan dricka en sockerlösning för att se hur min kropp hanterar sockret med tanke på diabetes och så vidare! Men hon vände det hela så som att jag gör det för bebisens skull så han eller hon inte får diabetes eller sockerabstinens vid födseln! Hon menade aldrig som något negativt utan snarare en bra grej så de har lite koll! :)

[RMSLiners]
0

#16 det sa hon till mig också fast mer i stil "eftersom du har så pass högt BMI kommer du senare i graviditeten bli tvungen att göra ett sockertest".

Laaisaa
0

Tvungen? Haha herregud nej! Dom kan inte tvinga dig till något!!!! Dom kan inte ens tvinga dig till att göra ett ultraljud om du inte vill! Mödravården är helt frivillig, även så allt de vill göra med dig, det var min barnmorska noga med att poängtera!

Ketang
0

#17 Jag säger som #18 man måste ingenting när man är gravid. Sen är det klart att vissa blodprover och ul osv kan vara bra att göra. Men tvinga kan dom inte göra!

Förra gången jag var gravid tjatade min BM på mig att jag "måste" göra det där sockertestet och jag är inte ett gram överviktig. Jag har extremt svårt att äta/dricka äckliga saker och kräks lätt om jag tvingar i mig något så jag sa bara nej. Efter ett tag fattade hon att det var lönlöst att tjata på mig om det där. Men jag bytte BM för hon var hemsk. Skrev fel födelsedatum på mina blodprover två gånger och tappade bort ett tredje så jag var nere och tog nya blodprover för jämnan pga hennes slarv!

Känns det inte bra så byt, och fundera på vad du tycker är viktigt att kolla för din och bebis hälsa. Vill du verkligen inte dricka massa sockerlösning så gör inte det!

[RMSLiners]
0

#19 jag kan ju tycka sockertestet är bra men jag kommer spy av sockerlösningen, specillet om jag ska fasta innan.

Laaisaa
0

Det trodde jag också eftersom att jag spydde av allt då, men man får ta med sig en färsk citron att pressa i, då smakar det inte lika hemskt, plus att man måste inte dricka allt på en gång ! :) Och eftersom att man inte druckit på 12 timmar innan så är det gott med lite vätska :) jag lovar, det är inte så farligt!!

noir
0

Testerna är ofta för att hjälpa dig och bebisen men vill man inte så vill man så enkelt är det.
Du behöver inte ens väga dig om du inte vill. Visserligen är det bra att väga sig för att se viktkurvan men man måste inte! :)

Hannashusdjur
0

Min bm sa att jag max får gå upp 6 kg, och så bokade hon tid till sockertestet i v 8 och jag ska göra ett nytt i v 30…!

Ingenting om det är frivillig!

Sjukt äckligt och jag var tvungen att ligga ner den sista timmen för att inte spy rätt ut! Hemskt:S

Kan tillägg att jag har ca 20 kgs övervikt.

Och jag hade 15 kg övervikt innan jag blev gravid med sonen så sa dom ingenting! Gick upp 22kg o gick ner 18 kg efter förlossningen.

Men den bm jag har nu påminner mig VARJE gång jag har träff att jag ska motioner, äta mindre godis osv..

Men orkar inte byta då hon var med på BB när min son föddes o han vet min historia.

Ska iaf säga nej till nästa sockertest, för det är för jävligt!^^

[RMSLiners]
0

#23 Shit så jobbigt det åter. Min är inte så pass på. 

Jag gillar inte godis och jag motionerar på löpband två gånger i veckan och rider en gång i veckan, för övrigt så har jag hund. Men jag kan diffa på detta då jag är rätt trött så iband blir det bara ridning. 

Min BM sa till mig när jag gått upp 9kg "man behöver inte gå upp mer". Men vad fasen, man går upp under graviditeten, barnet blir tyngre, fostervattnet väger osv. Ska jag inte gå över den vikt jag har nu så måste jag banta ner min orginal vikt med andra ord om jag ska lyssna på BM.

PogoPedagog
0

Jag tycker oxå det känns snålt med hur mycket man ska gå upp. Jag har gått upp ca 13 kg (v39+0 idag) vilket väl är optimalt enligt dem,   11-15 kg tror jag. Men jag skulle då definitivt inte ha någon övervikt om jag så gått upp 7 kg till och då var jag inte så smal utan väldigt medelviktig innan. Känns som om det är lite märkliga gränser men man får försöka minnas att BM alltid siktar på det som är bäst för barnet även om de uttrycker sig klumpigt ibland.

noir
0

Jag kan ha fel men jag är nästan helt säker på att min bm sa att en graviditet kan väga ca 12kg plus som mest. Men hon mena att på mig blir det inte 12kg om jag inte ska gå upp mer i vikt än bebis vikten. Så hon sa att det var bra om jag stanna om kring 6kg + pga min övervikt. Men hon var tydlig med att går jag upp mer gör det ingenting så länge jag och bebis mår bra!

är i v.16+1 och har gått upp 4kg. Känns helt okej.
Finns bild i tråden om vi som ska ha barn 2013 om ni vill se min mage.
Innan graviditeten had jag en övervikt på 35kg, lycktades gå ner till en övervikt 30kg samma månad som vi försökte bli gravida och nu har jag alltså gått upp +4kg. Känns helt okej. Jag har varit sjukl mycket så jag har varit stillasittande och har inte ätit den bästa maten alla dagar. Man kan vara mer duktig på att sköta kost och motion än vad jag gjort.
tycker inte jag ser ut att ha en övervikt på 30kg när jag ser mig själv i spegel och på bild.

[RMSLiners]
0

#26 Jag är i vecka 15, enligt våra beräkningar (13 enligt barnmorskan Obestämd) och jag har gått upp 9kg redan. Skrikandes

noir
0

#27 Men det är nu mycket händer i kroppen, jag blödde störtblödning som rann så jag trodde jag fick missfall pga min livmoder växte så mycket i v.11-12
Sen i slutet kommer du gå upp en del vikt också, tanke på att man lätt sammlar på sig vatten och vatten väger! Så jag tycker du ska sluta kolla på vågen. jag har inte ens köpt en våg för att jag blir besatt och börjar må dåligt av att se "fel" siffror.

Prata gärna med barnmorskan och säg att du vill göra nått åt din vikt och du försöker men att du inte kan räkna kilon för du har annat att tänka på, dvs se till att du mår bra och bebisen mår bra. Fråga om du inte kan få hjälp av en dietist. Då får du matschema för vad du kan äta som gravid och hur man ska lägga upp kosten för att orka alla nio månander :)
Att få bort vikt kan du göra när du har ammat din bebis (många tappar även kilon av att just amma )

[RMSLiners]
0

#28 Vågen är för närvarande trasig men jag måste ju väga mig varje gång hos barnmorskan så då ser man ju hur mycket vikten ökar.

Har sagt till barnmorskan att jag arbetade med att få ner vikten innan graviditeten men sen sluta jag banta när jag blev gravid och slängde om kosten helt istället vilket hon tyckte var bra. Jag äter så mycket frukt och grönt nu än jag någonsin gjort i livet.

Hon har sagt att man kan tänka på vad man äter och röra på sig, tycker det är bra att jag försöker träna 3ggr i veckan även omd et inte funkar varje vecka. Men ändå säger hon att jag inte ska gå upp mer, det känns som en press.

Jag kanske inte kan springa maraton loppet precis men jag mår bra och har hyfsad kondition. Och med tanke på mitt aktiva liv jag hade innan graviditeten (hiking, simning, tennis, ridning, terrängcykling och draghundssporten) finns det en del muskler också i kroppen (utom på arslet, låren och ytterst lite på magen) och muskler väger mer än fett men det ignorerar hon totalt, verkar som hon endast ser siffran på vågen.

noir
0

Det är ett av problemen. Om du klarar det får du kanske stänga av öronen när hon pratar om din vikt eller ge henne svar på tal. Skriv motion och mat dagbok och sen ifråga sätta vad hon anser att du ska göra. Usch tycker det är förjävligt man har så mycket mer att tänka på än några extra kilon som man inte kan rå för som det är. Ha det som mål att inte öka för mycket i vikt inte som slag pinne på dug själv! Ta hand om dig

[RMSLiners]
0

#30 lustiga är ju att hon sfar till mig att styrke träna är bra alltså lyfta tunga vikter. Det om något bygger muskler och ökar därmed muskelmassans tyngd ändå anser hon att gå upp i vikt inte ska ske. Förstår inte hur hon tänker.

Fridaaaa
0

Jag vet en som är gravid och hon försöker gå ner lite i vikt, men det är läkare som har sagt åt henne att hon ska helst göra det för att underlätta graviditeten och förlossningen sen. Hon har planerad kost och träning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.