Utomkvedshavandeskap
Vad har ni för erfarenheter på det?
Läkaren var inte helt säker på att det är det jag har eller om det är något annat. Var visst svårt att se.
Skulle egentligen vart kvar där på bevakning men vägrade så nu är jag hemma och bevakas av min man istället, skönast så.
Fy farao vad livet är orättvist om det visar sig att hon gissar rätt. :'(
Men varför ville du inte vara kvar? Är det bestämt att du ska tillbaka in igen snart eller?
Har du fått ett positivt test? Vad har du för symtom?
Ha en bra dag! // Pernilla
Avskyr sjukhus och får panikattacker av minsta lilla. Att stanna där en hel natt skulle bara göra mer ont än gott för mig.
Lär åka ambulans in i natt om jag får minsta lilla ont sa dom. Måste ha någon som vakar över mig när jag är hemma.
Har tid på måndag igen. Positivt test för vadå?
Jag har blött lite i några dagar nu, haft så ont så jag nästan svimmat sen förra fredagen när smärtan slår till så håller det i ett bra tag och jag kan inte stå på benen, och då har jag väldigt hög smärtgräns. Sen såg hon något på skärmen som hon inte kunde tyda var det var, och med tanke på min smärta så tror hon att det är det. Sen var min livmoder eller vad det nu var otroligt mycket större på ena sidan än andra.
Jag hoppas dock att det bara är en cysta. Men hon va mer inne på utomkvedshavandeskap.
Ja jag menar ett positivt graviditetstest…
Klart jag har det. Annars hade dom ju inte diskterad Utomkvedshavandeskap..
Tänkte att det lät lite konstigt bara att läkaren inte visste om det var det du hade eller inte men nåt konstigt hade dom sett…
Hade du varit gravid antar jag att dom borde se någonting i själv livmodern hur som helst, eller?
Menade äggstocken hade de sett något i. Jag förstod inte så mycket. Men nu sa dom så. Ska jag vara ärlig så kan jag ingenting om äggstockar, livmoder och allt vad det heter, antar att jag är den enda tjejen som inte fokuserat på att lära mig hela det köret. Vet bara att jag har ont och att det inte riktigt är som det ska.
Det var ju därför hon ville ha kvar mig för bevakning, så hon kunde ta mer prover, mäta hcg:t om det steg eller skönk med tiden och allt det där. Hon verkade ta det hela väldigt allvarligt då hon t.o.m fixade rum åt både mig och min pojkvän trotts att man egentligen inte fick sova i samma rum på den avdelningen.
Nu är det iallafall konstaterat att någonting sitter där och det ska bort. Vad det är får jag förhoppningsvis reda på imorgon.
Ja jag hoppas att det löser sig för dig. Hur som helst är det ju jobbigt och något som måste göras något åt.
Jag hoppas att det löser sig för dig eftersom att är det de som dom tror, så kan det vara livshotande.. Usch, ja livet är bra orättvist ibland..
Fick dra in på akuten inatt igen, samma gynläkare som sist fick jag. Hon fortsatte hävda att det var utomkvedshavandeskap och att det inte var en normal graviditet. Började planera operation osv.
Satta mig och sambon i ett rum för att vila några timmar. Vi hävdade motsatsen, det kan knappast vara det. Okej att jag får så sjukt ont att jag inte kan stå när det slår till, men vafan, vi hade sex 3ggr igår, tror inte man kan det om man har det.
Iallafall, imorses blev det ännu ett ultraljud, denna gången fick jag 4st läkare som klämde och kännde överallt. Tillslut säger dom, "Det är 2mm långt och sitter på rätt ställe". Alltså är det i livmodern där det hör hemma.
Något är ju såklart knas fortfarande, men inte med ungen iallafall. :) Det som räknas. Den förra läkarn vi hade är ju helt dum i huvudet.
Skönt att allt verkar okej med barnet iaf! Tråkigt att vissa missbedömmer sådär :/ Hoppas de andra hade rätt :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det sjuka är att hon verkligen började planera operation och lyssnade inte alls på oss. Jag var ju nästan säker på att det inte var det.
De andra borde ha rätt då de var mer folk som kollade och verkligen gick igenom allting grundligt. Men vi får se på torsdag, har uppföljning då. Och får jag ont idag igen så måste jag in, hoppas fan inte det, inte sovit sen igårmorses så orkar inte flänga runt inatt.
Utomkvedshavandeskap är när ägget har fästs i äggledaren istället för i livmodern. Detta sker antingen om en spermie hittad upp till ett ägg som är på väg ner till livmoderna eller om ägget istället för att fästa i livmoderna vandrar tillbaka upp mot äggledaren. När fostret växer får man nedrigt ont då det helt enkelt fäst "på fel" ställe. Ett barn kan heller inte växa i äggledaren då det är för trångt. Vilken tur att ni stod på er mot den första läkaren!