Sen inskrivning??
Jo som rubriken lyder, jag fick en tid för inskrivning den 24 september och tänkte inte mer på det, men idag kom min sambo på att det är 3 veckor kvar, vilket innebär att jag går in i vecka 14 dagen efter mötet.. Är det väldigt sent eller är det normalt att man får så? Har varit på ett info-möte och det var då vi fick tiden :) Alla jag sagt det till tycker att det låter sent!
Mja, kanske lite sent. De flesta skrivs väl in mellan v 10-12 typ. Men å andra sidan gör det ju inget för dig eller bebisen. Man lyssnar ju inte på hjärtljud å sånt på inskrivningen ändå…men tråkigt att vänta när man är ivrig eller hur :)
Ja men precis :) så länge det inte är något viktigt som missas så.. :)
Du kan ha informations möte tidigt men inskrivning har man aldrig förens efter första ultraljudet.. Som dom flesta gör runt v.12-14 med tanke på dom som gör kub test. Tror inte man skrivs in förens dom har konstaterat att det finns ett foster i magen.. Och som Sarah e skriver så gör man ju inget direkt viktigt förens andra mötet när man kan lyssna på bebisens hjärta.. Om det inte är olika beroende på kommun?
// Vanessa
Hon sa att man skulle ha en träff (inskrivning) då de skulle ta blodtryck, urinprov, blodprov och invägning och sen i vecka 19 skulle jag få göra ett vanligt rutin-ultraljud och sen var det upp till mig att boka möte efter det runt vecka 24…. Hon nämnde ingenting om att de skulle konstatera något? Det enda hon frågade var om jag fått ett positivt grav-test.. Man är ju lite orolig och skulle vilja veta att allt är okej med den lilla att hjärtat tickar som det ska osv.. :/
#3 Jag hade inskrivning långt före ultraljud. Här har man inget informationsmöte/hälsosamtal först utan inskrivningen är första mötet med bm. Så skulle man ha inskrivningen efter ul skulle man inte ha någon kontakt alls med mvc förrän runt v.20.
#4 Tyvärr är det så på många ställen i landet. Man får ingen "garanti" på att det faktiskt är en levande bäbis därinne förrän vid rutinultraljudet. Min barnmorska sa till mig att jag skulle tänka att så länge allting känns och verkar bra så finns det ingen anledning till att oroa sig över att det inte skulle vara bra med bäbisen. Du får försöka tänka så! 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Varje landsting tror jag har ett sk basprogram som de följer om allt fortlöper normalt. Sen kan nog de basprogrammen se lite olika ut för olika landsting. Hos oss (Stockholm) är det inskrivning ca v 10-12, då de upprättar en journal och tar alla inledande prover, vid behov bokar man in ett läkarbesök ngn gång under dessa veckor. Sen är det RUL nån gång mellan v 17-20 typ och sen är nästa besök hor bm i v 25 då man lyssnar efter fosterljud, kollar blodtryck osv…och sen är det besök med tre v mellanrum och sen varannan vecka i slutet.
Nåt sånt..
Jag vet hur mycket jag gick och väntade och längtade efter den där inskrivningen, för då skulle det bli på riktigt!:) Men så här i efterhand känns det som att det går sååååå lång tid mellan varje besök med barnmorskan så ett par veckor hit eller dit spelar nog inte jättestor roll.
När jag ringde mvc för att se hur hela alltihopa fungerar så blev jag först kallade på ett hälsosamtal i v 8 ungefär, sedan var det inskrivning vid vecka 12. Ultraljudet gjorde vi vecka 18, det är det enda ultraljudet vi har blivit erbjudna.
Nu är jag i v 20 och nästa besök hos bm är i v 24.
Ja, man känner sig nästan frustrerad över att det är så glest i början…"fattar dom inte att jag är graviiiid!?" typ :) Men sen längtar man till den dan då man får åka till förlossningen istället för MVC, hehe.
#8 Haha, ja precis så känns det;) Det ska bli kul att se när längtan till förlossningen infinner sig, just nu känns det bara läskigt;)
Ja, eller hur! Tyckte veckorna fram till inskrivningen kändes hur långa som helst!
Jag tror jag hunnit träffa min barnmorska runt sju gånger redan.. Men det är bara för att jag haft blodbrist ända sedan inskrivningen, så har gått och tagit blodprover ungefär var tredje vecka.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tycker att veckorna knallar på ganska fort :) Fick dock lite ångest idag då jag var tvungen att köpa ett par mamma-jeans då jag inte får på mig mina byxor längre….. Min mage bara ploppade ut eller ja, svällde upp! :) är ju ändå bara i vecka 11!