Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3963 ggr
[Tess86]
0

Osäker och otålig

Igår var min fösta BIM sedan jag slutade med p-piller. Samtidigt är jag osäker. Eftersom jag har ätit piller i 9 år vet jag inte exakt hur många dagar min menscykel är. Så fort jag slutade med pillren fick jag som en normal mens även om det egentligen inte var dags för den så jag räknade dagarna i cykeln ifrån den dagen.

Hur som helst, igår fick jag som menssmärtor i magen men det kom aldrig någon mens, inte idag heller. Jag köpte ett gravtest från RFSU som jag hade tänkt spara till helgen ifall mensen inte kommit, men eftersom det stod på testet att man kunde använda det redan en vecka innan förväntad mens provade jag det idag. Det visade ej gravid.

Jag tänkte vänta till helgen och testa igen då ifall ingenting annat hänt innan dess. Jag är så osäker just för att jag inte vet när mensen borde komma men att jag ändå hade menssmärtor hela dagen igår. Om det blir så att mensen inte kommer och jag vill göra ett till test, borde jag prova ett annat märke eller är alla test likvärdiga? RFSU ska väl ändå vara ett tillförlitligt märke.

noir
0

får jag fråga dig vad du åt för p-piller?

Jag vill inte göra dig ledsen, men det behöver inte vara som för mig.
jag åt Cerazette och en dag började jag må illa och tänkte att jag har ju faktiskt slarvat för ett tag sedan. Sen hade jag molande värk i magen och tog sambon på mina bröst var jag redo att ge han en rak höger! så jag slutade den dagen att ta mina p-piller och tänkte vänta ut en blödning, men den kom aldrig. Oftast när jag slarvar och missar 2 piller får jag "alltid" en blödning. Så jag köpte två test som jag tog med 5 dagars mellanrum och båda negativt. Tiden gick och jag blev mer orolig och den dagen jag tänkte ringa till vårdcentralen kom min mens i en flod!

Så här i efterhand har jag väll funderat om det kanske var ett tidigt missfall? Men har även kollat upp att det finns en hel del som känt sig gravida när det ätit cerazett och symtomen har kommit från ingenstans!
Detta var i Maj, så jag har nu låtit det vara och använt en menskalender för att se att mensen kommer och går som den ska tills för ett antal veckor sedan då min sambo tyckte de var dags för barn och då hjälpte verkligen min menskalender mig att försöka pricka in ÄL.  har visserligen inte fått ett plus än men hoppas på det.

Lycka till och hoppas att du får de du önskar, antar att det är ett plus? :D

[Tess86]
0

#1 Större delen av tiden jag åt p-piller åt jag neovletta, men senast när jag skulle få nya, för några månader sedan, fanns inte de längre så jag fick Prionelle, som skulle vara samma sak.

Tråkigt att höra om hur det var för dig. Dock kom ju min första blödning efter att jag slutat med pillren helt och sedan kom "symtomen" 29 dagar efter första mensdagen, då det borde vara dags för nästa mens. Jag hade ju inte ätit p-piller på nästan en månad så det borde ju inte vara dem som spökar.

Men det skulle ju kunna vara så att den första blödningen jag fick inte var riktig mens utan en reaktion på att jag slutade med pillren, och att kroppen behöver lite tid för att ställa om sig till en normal menscykel igen.

Det är ett plus jag hoppas på men eftersom det bara var en månad sedan jag slutade med pillren förstår jag ju att det kan ta tid. Det är mest bara att det är jobbigt när man inte vet vad som händer i kroppen. Det vore skönt om jag kunde göra som du och få en bra menskalender. Förhoppningsvis händer väl nånting snart, antingen ett plus eller en riktig mens.

noir
0

har du en smartphone så tanka ner en kalender, annars kan du ju använda dig av vanlig kalender i fysikform, kan ju ta hjälp av en ägglossningskalender för att komma igång :)

[Tess86]
0

Ja, jag har fyllt i kalendern från dag 1 förra mensen. Nu är det ju bara och vänta och se. Om det inte blir något plus den närmsta tiden borde jag ju i alla fall kunna få koll på cykeln.

Laaisaa
0

Tydligen, när man slutar med piller, så är det väääldigt vanligt att man får graviditetssymptom! Det är skit trist jag vet :( Dock så när jag väl hade något i magen så kände jag i princip inga symptom (tog sig på tredje månaden men första "försöket" då vi ville avvakta och se så kroppen fungerade ordentligt) vilket är märkligt hur kroppen kan toka till det :)

noir
0

Jag ska testa imorgon har test som mäter redan vid 10 mIU/ml istället för vanliga 25 mIU/ml. Bör vara i ÄL+8, men antagligen längre då min ÄL antagligen var lite tidigare än jag räknat från början, i alla fall om man ska gå på min kropps symtom

[Tess86]
0

#5 Ja, jag har också hört att kroppen kan spöka endel när man slutar med p-piller. Det konstiga är ju bara att det nu är 30 dagar sedan förra mensen och det fortfarande inte kommit någon, men jag får vänta några dagar till. Det kanske fortfarande är lite rubbat i kroppen.

#6 Då får jag säga lycka till till dig :)

noir
0

näää det var negativt, men som sagt bara ÄL+8 så var inte hoppfull.

Idag spöka min kropp mera, jag kunde inte dricka kaffet på jobbet tillsmans med brukarna och har haft svårt med lukterna. Jobbar inom äldrevård så det blir ju en hel del olika lukter på gott och ont.

[Tess86]
0

Idag är jag på dag 35 sedan förra mensens första dag. Jag gjorde ett till test i lördags som var negativt men har heller inte fått mens än. Hur länge ska man vänta innan man kontaktar barnmorska om man varken får mens eller plus?

noir
0

Är du orolig är det väll lika bra att kontakta dom och höra vad de har att säga.

SaraC
0

#9 Jag hade några gånger över 30 dagar bara emellan senaste mensens slut och nästa mens, trots att jag för det mesta hade en cykel på runt 28 dagar. Min erfarenhet är att kroppen spökar rätt mycket efter pillerstopp. Hur länge du ska vänta innan du kontaktar barnmorska är väl upp till dig, som #10 säger ring om du är fundersam.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Tess86]
0

Jag ska nog vänta till nästa vecka i alla fall, så kan jag höra av mig då om läget fortfarande är oklart.

Angeln--89
0

Jag hade p-stav innan och på den blev jag skengravid flera gånger, när den tog slut så började jag käka Cerazette och hade inga problem längre med skengraviditet. Efter att ha käkat Cerazette i några år blev jag gravid på dem och är nu i vecka 24.

[Tess86]
0

Jag väntade några dagar till och fick min andra mens på dag 37. Så jag har väl bara en ovanligt lång cykel just nu. Jag får se den här månaden om cykeln kortas ner som den ska.