Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4700 ggr
Ketang
0

Lite olika frågor!

Här kommer en blandad kompott med frågor, jag har ju inte varit gravid på 5år så jag har tappat ganska mycket info på vägen.

Hoppa studsmatta, är det ok när man är gravid? Dottern fick en i går och vill att vi ska vara med och hoppa väldigt mycket, men jag vet inte om jag vågar det?

Stress och tunga lyft, hur känslig är man? Jag är i vecka 6 och ska från och med i morgon börja jobba heltid plus lite till. Jag kör lastbil och har långa dagar. Vissa dagar kör jag 10-11 timmar med max 45min rast om jag har tur. Det är slitigt och stressigt. Hur tänker ni kring detta? Jag har sagt att jag kan ställa upp i ca 3veckor, men tänk om jag inte ens orkar det?

När ska jag kontakta vården? Nu har jag ju lite koll på hur långt gången jag är. Sist ringde jag direkt när jag fick veta, men kommer inte ihåg när första besöket var.

Vi måste göra iordning ett rum här hemma innan bebis kommer, hur är det med färg, tapetlim osv? Kan jag använda det mesta eller bör jag fråga i affären vad som är lämpligt när man är gravid?

Jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på mina frågor. Det kommer säkert dyka upp fler så småningom!

noir
0

Nu är inte jag gravid (än) men har mest hört att man ska fortsätta som vanligt. tex om du rider så är det inte problem att fortsätta rida bara för att du nu är gravid. Så hoppa på du, men du kanske inte behöver ta ut dig och skutta som en galning haha :D

V3ritas
0

Hoppa studsmatta, är det ok när man är gravid? Dottern fick en i går och vill att vi ska vara med och hoppa väldigt mycket, men jag vet inte om jag vågar det?

Det är först när livmodern blir större och mot slutet som det kan vara dåligt att hoppa, då är den redan så stor och tung att det blir för mycket belastning om man dessutom hoppar i en studsmatta.

Stress och tunga lyft, hur känslig är man? Jag är i vecka 6 och ska från och med i morgon börja jobba heltid plus lite till. Jag kör lastbil och har långa dagar. Vissa dagar kör jag 10-11 timmar med max 45min rast om jag har tur. Det är slitigt och stressigt. Hur tänker ni kring detta? Jag har sagt att jag kan ställa upp i ca 3veckor, men tänk om jag inte ens orkar det?

Känn efter och se, orkar du inte så orkar du inte. Säger kroppen ifrån kan det vara bra att ta det lugnt men så länge det känns bra är det ingen fara :)

När ska jag kontakta vården? Nu har jag ju lite koll på hur långt gången jag är. Sist ringde jag direkt när jag fick veta, men kommer inte ihåg när första besöket var.

Jag ringde direkt när jag plussat även denna gång. Planerar du att göra KUB/Nupp så är det ju läge att ringa redan nu så du blir inskriven i tid och så.

Vi måste göra iordning ett rum här hemma innan bebis kommer, hur är det med färg, tapetlim osv? Kan jag använda det mesta eller bör jag fråga i affären vad som är lämpligt när man är gravid?

Svårt att säga, hör för säkerhetsskull på affären. Jag har målat och pysslat på trots graviditet men försökt ha väl ventilerat och inte stå och sniffa i onödan :P

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

PogoPedagog
2

Jag jobbar som målare på heltid och är gravid och har därför försökt hitta så mycket jag bara kunde om detta. Det du bör undvika är alla färger med lösningsmedel i dvs oljefärger ( finns även nya oljefärger utan lösningsmedel dock). Sen ska du undvika slipdamm från ytor målade med färger som är äldre än 70-talet för där kan det vara bly i färgen. Tapetlim är väldigt lite farligheter i. Vattenbaserade inomhusfärger sägs vara ok men det finns inte några riktigt långvariga studier av sådana. Det finns en sort från från Jotun som heter Sensitive som har väldigt låga nivåer av emittering, den är tänkt just till barnrum och känsliga människor. Funkar både på vägg/tak och snickerier. Är du orolig ändå kan du alltid ha handskar och kolfiltermask men det ska inte vara någon fara.

Sarah E
0

Det finns allergitestade målarfärger. Vet att Beckers har en allergitestad variant. Lite dyrare dock.