Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 1229 ggr
Ketang
0

Gravid besked!

Nu har jag lyckorus blandat med ångest! Gjorde ett test idag då mensen är 11 dagar sen. Testet är positivt och jag och min man bestämde oss för att försöka skaffa barn nummer två för ett par veckor sen så det tog sig verkligen DIREKT! Jag är jätte glad, men har en väldigt nära vän som kämpat och försökt i flera år. Nu vet jag inte hur jag ska berätta för henne. Det är SÅ tungt! Jag har funderat på detta länge, hur jag ska berätta när jag väl blir gravid. Och nu sitter jag här och har inte kommit fram till något bra. Jag vill berätta för henne först, men ska jag vänta ett par veckor för att se om det går vägen eller ska jag berätta direkt?

Fy, jag vill verkligen inte såra henne! <3

V3ritas
0

Tycker kanske att det är bäst att berätta direkt ändå om ni är så pass nära vänner. Att dra ut på det kanske skickar ut fel signaler, för hur som helst så kommer hon få veta ändå i slutändan. Men det kanske är onödigt att skylta med att det tog sig så fort om hon nu inte frågar rakt ut.

Grattis till bebis i magen :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Ketang
0

Tack! Ja jag vill berätta så fort som möjligt men vill ju inte förstöra hennes dag på jobbet :-/ inte heller på telefon :'( Fan jag bölar av bara tanken på att berätta för henne.

Laaisaa
0

Fast samtidigt…. Om hon verkligen är en nära vän, så borde hon bli glad för din skull.. :) fast det känns jobbigt för dig at berätta!

Ketang
0

Hon kommer bli glad det vet jag. Men det känns ändå som jag sätter henne i en riktigt jobbig situation. Fy, det känns riktigt jobbigt samtidigt som jag ju inte kan vänta med nästa barn för att hon ska ha chansen att bli gravid innan mig.

zoolatri
1

Grattis! Jag har varit i samma sits, en nära vän till mig har försökt bli gravid och har genomgått ett flertal hormonbehandlingar utan att det gett resultat… Hon blev såklart väldigt glad för min skull när jag berättade att jag var gravid. Jag berättade för henne att jag kände för dom och att det måste kännas lite jobbigt även om de såklart blir glada för vår skull. Hon och hennes man tog senare upp detta, de tyckte att det var skönt att jag hade tänkt på dom även om de själva aldrig hade sagt något. Så även din vän kanske skulle tycka det var skönt att höra från dig att du förstår om de känner ett sting av avundsjuka eller att man petar i deras sår, kanske är det inte alls så hon kommer känna, men då vet hon att du tänker på henne.

Ketang
0

Tack för rådet! Ja just nu känns det som om någon tvingade mig att sticka henne med en kniv. Hur berättade du? Öga mot öga eller via telefon? Jag vill ju ta det öga mot öga men samtidigt kanske hon känner att hon vill vara ifred direkt efter beskedet?

zoolatri
0

Via telefon, då vi inte träffas så ofta som vi skulle vilja. Det fungerade bra för oss:) Men du känner nog din vän bäst så du kan tänka på vad som fungerar bäst för er, och vad som känns bäst för dig! Samtidigt vill man ju inte göra en stor sak av andras barnlöshet… det är verkligen svårt och jobbigt:/ Hoppas att det här inte förstör för mycket av glädjen för dig och barnets far!

ChristineL
0

Berätta så fort som möjligt, det kommer göra ont och vara jobbigt för er båda, men hon förtjänar att få veta det. Jag har själv blivit "sviken" (eller vad man nu ska säga) av en kollega som visste att vi hade försökt i då över ett år och att jag gick på hormontabletter, vi var på utredning, ja hon visste verkligen allt vi gick igenom, mer än någon annan på jobbet. En kväll lägger hon ut en ul-bild på facebook och är helt plötsligt gravid. Det var inte kul kan jag säga. Dom som bodde för litet för att skaffa en till? Dom hade inte råd? Det var inte rätt tillfälle nu? Det var vad hon hade sagt till mig…