Några abortfrågor..
Jag vet att det inte brukar vara populärt med abortfrågor men jag måste få veta. Är det bäst att ta abortpiller eller skrapning? Jag är i cirka 5:e veckan.
Och om ni undrar varför jag ska göra abort så får ni fråga det privat..
piller skulle jag instinktivt säga. känns lindrigare än en skrapning, och är rätt "smidigt"…om man kan säga så..
dom gör en gyn undersökning, och sen får du piller, sen får du komma tillbaka nån dag senare, eller dagen efter, minns inte riktigt..då är det däremot rätt jobbigt…
men kontakta sjukhuset, så kan dom ju berätta mer..
#1 Ska dit imorgon och prata med dom ,men skönt och ha några egna uppfattningar och andras uppfattningar . :)
alla uppfattar det olika. men min uppfattning är att piller borde vara mest lindrigt. jag tror det iaf…

abortpiller, menar du dagen efter piller då eller?
är du gravid r det redan försent med dem…
#4 Nej såna som man tar och får gå tillbaka efter 1-2 dagar och få så det blir som ett missfall.

aldrig hört talas om.. men det är kanske det som heter kemisk abort?
#6 Joo det är det nog, är inte så insatt i det där..
här står det lite mer..
Jag tror knappast du får gå tillbaka efter ett par dagar när du bara är i vecka 5, tror också att sjukvården rekommenderar olika typer av abort beroende på i vilken vecka man är. Rent generellt så förespråkas piller, eftersom det anses dels skonsammast mot kroppen, dels bäst rent psykologiskt för den gravida. Tar man dock piller senare i graviditeten så kan man ändå få lov till en skrapning efteråt för att få ut moderkakan om den inte följer med ut, och då får man som du skriver komma tillbaks efter ett par dagar för att genomföra processen på sjukus. Lycka till!
nej magma, man får komma tillbaka ändå.
man kommer dit, dom konstaterar graviditet, ultraljud ect, ger dig ett piller eller två, du åker hem, kommer tillbaka nån dag senare, får ytterligare piller, ligger kvar ett par timmar, och åker sen hem…
Jag fick en tablett i går sen ska jag upp imorgon igen och få 4 slidtabletter som framkallar sammandragningar..

Skrapninng
lycka till hanna.

#11 Hejsan!! Hoppas det går bra nu för dej.. har genomgått samma sak.. Fast för 2 år sedan.. det är relativt smärt frott om man kan säga så.. Jag hade inte speciellt ont,mer som mensvärk.. Allt som allt stannade jag 3 timmar tror jag..Lycka till nu..
Det gick bra idag, lite mensvärk kändes det som. Men det enda som kom var lite blod, så fick vara där i 7 timmar
och då visar det sig att jag redan igår hade fått ut "det som ska komma ut". Så hade egenkligen inte behövt ta slidtabletterna men nu blöder jag nästan bara när jag går på toan, och lite typ mindre än mens när jag rör mig.
skönt för dig hannah, jag låg och kved och vred mig och trodde jag skulle dö, min kompis hade så ont så hon fick en lugnande spruta..

Jag har erfarenhet av Abort både med piller och skrapning. Och jag kan säga på så vis att Piller är bland det värsta jag varit med om.
Dom var hur trevliga och snälla som helst på kliniken MEN, för det första så glömde dom att ge mig en av tabletterna som hjälper till att sätta igång det hela, nämligen Vagitorierna alla andra fick jag i mig. Dom smärtstillande tabletterna fick mig att må illa så jag kräktes…det tog lååång tid innan blödningen satte igång.
Och det var en väldigt liten blödning som pågick i några dagar, jag fick lite mensvärk oxå. Sen efter någon vecka märkte jag inte direkt någon förändring i hur jag mådde.
Så när jag var på efter kollen som är obligatorisk, gjorde dom ett grav test (som dom för övrigt gör på alla) och det visade ju sig vara positivt. Så jag hade alltså inte fått ut allt, vilket ledde till att jag fick göra en så kallad "hemma abort". Det innebär att man får med sig alla piller och alla instruktioner hem och så får man upprepa hela processen i sitt hem.
Denna gången funkade det, för jag fick alla piller. Men Smärtan var nog det värsta jag varit med om, det gjorde så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen och jag blödde totalt igenom 4 bindor på 1 timme. Sånna tjocka som man får på sjukhuset. Det är en del blod!
Men efter det mådde jag bra, dock blödde jag ganska länge efteråt.
Skrapningen går till så att du år 2 piller du måste ta hemma innan du åker till kliniken, du får inte heller äta något alls vilket kan vara lite jobbigt om man börjat känna av illamående på morgonen.
När man väl kommer till kliniken får man byta om ock ligga på sin brits avskilt med gardin från de andra och läsa tidningar =). Sen kommer det in lite sköterskor titt som tätt och sätter in kanylen, ställer lite frågor och så får man träffa doktorn.
Sen är det bara att vänta tills det är ens tur, man blir inrulad till salen får narkos och sen vet man inte så mycket mer. Tills man vaknar upp med snygga sjukhus trosor och stor binda på sig.
Sen får man välja om man vill ha kaffe, te eller annat att dricka och mackor för man är REJÄLT hungrig när man vaknar, och så kommer dom snällt in med det till en.
Sen får man gå hem när man mår bättre och helst ska man bli hämtad utav någon då man kan vara lite snurrig efteråt.
Ja detta var mina erfarenheter iaf, hoppas att du får nytta av det.
Kram //Greizy (Sajtvärd)
Bubbelbubbel
Joo jag var rädd för att det skulle bli så , men jag har inte haft nått speciellt ont varken när jag fick "missfallet" eller efteråt eller uppe på sjukhuset.
det ska du vara glad för Hannah, för det kan göra riktigt ont.
skönt för dig att det verkar gått smärtfritt till.
Skönt att det är över och verkar ha kommit med allt som skulle ut. Ta det lugnt och sköt om dig nu! Jag har haft bekanta som fick gå igenom alltihop hemma, men det var iofs några år sedan så det kan ju ha ändrat sig. Eller skilja mellan olika landsting? När jag gick igenom det så handlade det om en planerad graviditet, vi hade försökt ett år när jag blev gravid. I v20 upptäcktes det att pojken (som det visade sig vara) var så missbildad att han inte skulle leva tiden ut. Fick piller och förlossningen- som det var, för mig- tog 6 timmar på sjukhus. Värre var det att hantera alltihop efteråt, usch… Men idag har vi två friska, fina barn. Vad olika livsöden det finns! Du har gjort rätt val, om det känns rätt för dig. Kram/m