Gravid iFokus

Gravid

Etikettmammor
Läst 2602 ggr
Cinderella Queen
0

kanske gravid, ängslig

Hej, googlade och hittade tonåringar iFokus å så såg jag att de fanns gravid iFokus ocksp. behöver råd, ja har haft oskyddat sex, och nu är min mens 9 dagar sen, de är den aldrig annars. Rynkar på näsan Vet inte va jag ska göra om ja är gravid, men tror inte jag vill göra abort. Har alltid varit emot de, och tycker att jag är tillräckligt mogen för å vara mamma. Men vill inte tänka för myck på det när jag inte vet säkert…

är 13 å bor hos fosterfamilj, ngn som varit i liknande sits??

Tina-A
2

Gör ett graviditetestest och se efter! Gå till ungdomsmottagningen så är det gratis :) Mensen kan vara sen för att man är orolig också, det är ganska vanligt. Men ta ett test så snart som möjligt så får du svar!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bellebus
9

Det kanske känns som du är mogen för att bli mamma, egentligen är du själv bara ett barn fortfarande. Att vara mogen är en sak, men det är viktigt att ha bra förutsättningar för ett nytt barn också. Det låter som om du har en väldigt dålig familjesituation, antagligen inga pengar, utbildning, eget boende eller stadig partner? Och jag förstår att vissa inte har allt utav detta, och ändå välja att skaffa barn och att det funkar bra, men det är ju definitivt inget att sträva efter. Jag förstår att du är emot abort, men tänk noga igenom vad som är bäst för dig och ett eventuellt barn. Du har hela livet på dig att skaffa barn, och en utbildning vore ju på sin plats innan du funderar på det. Du går miste om en väldigt stor del av din egna barndom, man måste få leva lite först innan man tar beslut som dessa. Köp ett test och lycka till!

[Tess86]
2

Om det känns jobbigt att abortera ett barn, försök också att tänka på att ett barn inte är ett barn i början av graviditeten. Det känns kanske hårt att säga det men i början av en graviditet är det faktiskt bara en klump med celler. Vid en abort skulle det därför inte komma ut ett barn utan du skulle bara få som en kraftig mens.

Självklart är det upp till dig om du vill ha ett barn eller inte, men försök ta stöd i någon vuxen när du tar ditt beslut. Om du inte känner någon som du litar på så prata med ungdomsmottagningen.

JossanH
2

Att bli mamma innebär inte bara att man ska ha hand om ett barn, det innebär att det mesta som dina vänner gör är saker du får uppoffra i ditt liv. Många kompisar lämnar också en vän som inte längre kan vara med och göra saker och som hela tiden måste vara med sitt barn. Din kropp kommer också förändras. Du kommer inte ha råd med något alls till dig själv längre utan alla pengar kommer få gå till barn och mat. Vill dina fosterföräldrar ha ansvar för ännu ett barn, du är långt ifrån myndig och får inte ta allt ansvar själv. Du är för ung för jobb, har ingen utbildning och ärligt talat är ju tonåren en av de bästa tiderna i ens liv då det är under den tiden man lär känna sig själv och sin omgivning. Vem man är. Ta ett test och prata sedan med dina fosterföräldrar. Nästa gång du har oskyddat sex så ta dagen efter piller! Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Myrra
0

Hur gammal är killen?

Tänk på att han kan bli anklagad för våldtäkt på barn med tanke på att du bara är 13 år och i princip inte kan gå med på frivilligt sex i den åldern enligt svensk lag.

PogoPedagog
0

Som de andra sagt så kom ihåg att du alltid kan ta ett dagen efter-piller om du haft oskyddat sex. Det kan du dessutom ta upp till 3 dygn efteråt, du kan köpa dom på apoteket eller få på ungdomsmottagningen.