Gravid efter GBP-op?
Hejsan!
Någon här inne som har gjort Gastric Bypass-operation eller känner någon som har gjort den och blivit gravid efter?
Jag gjorde min 3 Maj och vi planerar att börja försöka jobba på bebis nr 1 nästa år. Läkarna sa att man skulle vänta ett år, men hört om många som blivit gravida innan. Men vågar inte riskera det. Kan ni inte berätta lite?
En Gastric bypass op är en stor omställning för kroppen och en påfrestning mentalt, skulle råda dig att vänta minst ett år tills kroppen och du hunnit ikapp och stabiliserats. Då hinner du även gå ner det mesta du ska innan gravidkilona kommer.
Annars, lycka till!!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jag har gjort en GBG.. efter 3 månader dessutom sängliggandes då allt gick tokigt, fick jag besked om att jag var gravid…. Hur det kunde ske bara sådär.. jag VET att det inte är bra..
Då jag hade fått besked ett halvår innan operationen att jag har väldigt små chanser att bli gravid på naturlig väg, då jag har haft en illa inflamation på livmodern, så var vi inte direkt jätte försiktigta, inte heller haft sex mer än ett fåtal gånger eftersom jag varit så dålig.. Men nu är jag i min graviditet, vi väntar vårat första barn som kom till på naturlig väg, överlyckliga självklart då detta är en dröm som går i uppfyllelse.. Men jag råder dig till att vänta, för jag har varit jätte dålig. bebis har haft det bra hela tiden, har ju haft jätte koll på mig, växer som den ska och jag mår nu under omständigheterna någorlunda bra.
Vet att många tycker att jag är galen som blev gravid så tätt, men inget att bråka över för nu är det som det är och det är jag som lider inte bebis..
Lycka till när ni väl börjar försöka! Och lycka till med viktnedgången.
Jag har gått ner 42 kilon på 6 månader, Dietisten tappade hakan när hon träffade mig. Nu står jag still, går värken upp eller ner..
Ja, tanken är att vi ska börja i Maj nästa år =)
Jag förstår dig till fullo att du behöll barnet! Har själv väldigt svårt för att bli gravid. 1 år utan pevmedel och inget hände, men hoppas på att det går lättare när jag har minskat i vikt.
Oj herregud! Jag har bara gått ner 19 och gjorde open i Maj. Har stått still väldigt mycket trotts en massa träning med mer =(
Lycka till med din grav och vikt!