Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3916 ggr
[kattsson]
0

Vad hade ni gjort?

Jag vet inte vart jag ska ta vägen, så provar skriva lite här och se hur ni skulle göra.

Jag är 20 år och är gravid, vecka 6. Jag har inget jobb, har aldrig haft ett heller så jag får ingen inkomst. Min kille är 21 år och älskar barn vilket är ett stort plus men även han är arbetslös. Vi är jätte glada men vi vet inte vad det bästa är att göra?

När jag berättade för min mamma blev hon arg. Hon sa med arg röst, gör abort! Vilket är sårande sen ville hon och bryta kontakten med mig. Jag blev så ledsen och känner att jag inte har någonstans att vända mig :'(

Vad hade ni gjort?

Mvh Katarina

Trollhassel
2

Jag var i samma sits gällande inkomst och så. Fick lägsta nivån och klarade mig på det eftersom pappan stod för ekonomin också. Bor ni ihop? Har han jobb? Jobbat tidigare? Du vet väl att du garanterat kommer få föräldrapenning, men den så kallade lägsta nivån, alltså 180 kr/dag? Det får alla, även dem som inte jobbat.

Min dotter är 2 år och jag har aldrig kännt att jag inte kan ge henne vad hon behöver för att må bra. Kläder, mat och allt det där, jag har inte upplevt det som något kostsamt direkt. Det går ju att köpa begagnat. Kärlek kostar ingenting, och det får hon så mycket att hon nästan blir trött på det. Snart får hon även en lillebror och jag har fortfarande inte jobbat, utan pluggar även nu. Ekonomin är jag inte orolig för alls.

Följ DITT hjärta, inte din mammas! Det är inte hon som är gravid!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[kattsson]
0

#1 Näe min kille jobbar inte, inte har han gjort det innan heller :/
Eller ja både han och jag tjänar småpengar genom betterbusiness iallafall :/

Vi bor ihop i en lägenhet. Min kille har gått i skolan (komvux) och fått in pengar på det viset innan men nu är skolan slut och han söker just nu jobb.

Ang kläder och grejer till barnet finns massor i min familj jag skulle kunna få. Så behöver inte tänka så mycket på att köpa in :)

Sussi89
0

Jag tror ni klarar det :) Och kan ni inte få lite socialbidrag eftersom ingen av er har inkomst? Annars får ni kanske försöka att spara så mycket som möjligt nu framöver innan bebisen kommer. Och som sagt innan så kommer ni ju ändå få bidrag när bebisen kommer, föräldrapenning och barnbidrag (1050 kr) Så att ni klarar hyran och mat till er.

Sen kan ju du jobba fram till bebisen kommer nästan. Du kanske inte kan hitta ditt drömjobb, men bara ni får in lite pengar så borde det inte vara så noga vilket jobb det är. Och killen får också börja söka jobb.

Såå sätt fart och sök jobb! Lycka till!Skrattande

Perfekt när man kan få kläder och saker till bebisen! Det kostar ju en del! :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[kattsson]
0

#3 Ja på något sätt borde det fixa sig. Det är som sagt minst 8 månader kvar så vi borde kunna lösa det på något sätt :)

noir
0

Vården söker massor av sommar personal man måste inte vara utbildad för att jobba som vårdbiträde men de vill ju ha undersköterskor och sjuksköterskor i förstahand. Men jag vet folk jag ska gå med i sommar som inte har utbildning. Det är alltid nått. Sen kan du ju även plugga medans du är mammaledig. beroende på vad du vill göra senare. Jag hade så svårt att få jobb att jag valde att läsa till undersköterska med psykiatrisk inriktning och ca 4 månander efter att jag blivit klar (tog mig bara 1år i 100% studietakt) så fick jag mitt sommarvikariat och även fått en sjukvikiarat :)

Man måste få in en fot någonstans sen rullar det oftast på och som andra säger, har du tur och får en snäll graviditet så kan du jobba tills det nästan är dags.

Men om ni ska behålla barnet eller inte är det ingen mer än du och din pojkvän som kan påverka. Det är ert beslut

Minniie
2

#5 Jag är en sådan som inte har någon vård-utbildning och kör sommarvik ändå. Går alldeles utmärkt bara man har en positiv inställning till allt :)

[kattsson]
1

Ja min kille har börjat sökt mycket på jobb nu iallafall. Jag har mått så dåligt att jag mest legat i sängen. Får se när jag mår bättre sen :)

Jag har en stark magkänsla att jag vill behålla iallafall :)

[Aquelegia]
0

Det bästa ett barn kan få är föräldrar som älskar sitt barn villkorslöst. Pengar är inte av värde första åren ändå. Prata med din mamma om hur du känner och att du vill ha med henne från första början. Vore ju synd om hon kommer på först om 10 år att "ojdå dom klarade visst detta ändå varför stöttade jag inte dom från första början"