Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 3483 ggr
[Fangtaisa]
0

frågor om ersättning

hej

jag har hört att man bara får föräldrapenning om man har arbetat misnt 1 år, stämmer detta?

undrar även vad man får för ersättning förutom ev föräldrapenning och barnbidrag om man blir med barn och mammaledig och allt

jojanpike
0

Är man arbetslös iaf så får man den lägsta föräldrapenningen som är 180/dag.

Har man jobbat eller pluggat(?) i 240 dagar så kan man få högre föräldrapenning.

Så föräldrapenning får man ju alltid :)

www.smaraldus.eu

[Fangtaisa]
0

ok :) har studerat i 1½ år samt jobbat ca 2 månader i sommar så då borde jag nog få den högre :)

alltid bra att veta

tack

Trollhassel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Gäller det om man pluggat också? Vart har du läst det? (utläste att du var osäker på det men jag blev ändå nyfiken) Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

OolssonxD
0

jag har plugat ett helt år men fick inte ett öre mer än 180kr/dag bara om man jobba mer än 6 mån sa dom te mig…

jojanpike
0

#4 stämmer nog det du säger, jag trodde man fick högre om man pluggar heltid en viss period men var nog fel ja :)

www.smaraldus.eu

jojanpike
0

Mejlade till FK angående hur länge man måste ha jobbat för att få högre fp. Anledningen är för att jag börjar nytt jobb imorgon och vi håller även på med bebisverkstad. Fick till svar att man måste ha jobbat i 240 dagar för att få högre. Och 240 dagar blir väl 8 månader tror jag?

www.smaraldus.eu

OolssonxD
0

#6 pluggar gäller inte :( och det med jobb sa dom till mig att jag jobbade 4 mån innan jag blev sjuk i min graviditet och jag var tvungen att jobba 2 mån till (fast jag jobba nästan 24/7 så det kanske blir rätt timmar ändå)

MimmieM
0

Du måste som sagt ha jobbat 240 dagar för att vara berättigad till högre föräldrapenning än lägstanivän.
Om du sedan går från ditt arbete till att studera och har studielån från CSN under hela studietiden så har du kvar samma sjukpennig som när du arbetade. Det har alltså ingen betydelse hur länge du har studerat.

Ex. jag arbetade i 1 år mellan gymnasiet och högskolan, jag tog tjänstledigt för studier och pluggade i 3½ år med lån från CSN. Jag examinerade i januari 2010 och eftersom jag fortfarande hade kvar min anställning som städerska så var jag också berättigad till havandeskapspenning/graviditetspenning som man kan ansöka om om man har ett fysiskt krävande arbete. Dvs. att jag får full ersättning från FK from 60 dagar innan BF tom 11 dagar innan BF. Eftersom jag tagit lån från CSN under hela studietiden så hade jag kvar samma SGI som medan jag arbetade.

Min son föddes i april 2010 och jag ska nu ha ytterligare ett barn i oktober :)

Carpe Diem

OolssonxD
0

#8 okeej då har man ju fått klartecken på hur allt står till så slipper man gissa och fundera.. grattis till bebisen i magen. fick min i maj iår…

Hannashusdjur
0

Jag har hört att man måste jobba 6 månader sammanhängande. Måste ta och maila dom, för jag försöker själv jobba upp min föräldrapeng innan nästa barn!

bubbelbubbel
0

#10, 6 månader sammanhängande och heltid, heltiden är viktig annars kan din SGI sänkas.

Hannashusdjur
0

va:O jag jobbar deltid, hur blir det då??

bubbelbubbel
0

det beror nog lite på, för mig som jobbar heltid har jag ju 'full' SGI, men om jag tex skulle välja att gå ner i arbetstid och bara jobba 75% skulle min SGI sänkas om jag inte jobbar heltid minst ett halvår innan jag ska vara föräldraledig igen. 

hur det fungerar när man bara jobbar deltid vet jag inte, men din SGI borde ju inte bli jättehög, om du inte har väldigt bra lön…

Hannashusdjur
0

har det lägsta i SGI nu 180kr/dag

Har en lön på 130kr/timmen.. Hur tror du det blir?

Jennielinea
0

Jag har pratat med dem mycket eftersom jag studerar just nu. Om man läser med studiemedel (dvs studielån) utan uppehåll på mer än 3 månader (sommaruppehåll) så kan de inte räkna på den tiden. Vilket innebär att om man arbetat tidigare så kan man skicka in ett arbetsgivarintyg från denna period för att de ska kunna beräkna på detta. Så ska de göra för mig iaf.. har man inte jobbat i ett år innan man studerar vet jaginte hur det fungerar men jag antar att det är grundnivå då?

bubbelbubbel
0

#14, jag vet faktiskt inte, maila fkassan, det är nog smidigast, så säger inte jag något tokigt :)

Hannashusdjur
0

Har mailat men får inget svar.. Kanske är för att det har varit röddag!:)