Planerat snitt, vaken eller ej???
Jag gjorde ett akut kejsarsnitt i november förra året. Har fått reda på att jag har förtrångt bäckene och kommer alltid att få planerat snitt, men nu börjar jag stå i valet o kvalet om jag ska bli nedsövd eller vara vaken. Har dåliga erfarenheter av nedsövning så känner att det är läskigt att vara vaken under operation.
Därför vänder jag mig till er som vet hur det är! Snälla dela med er av era erfarenheter:)
Hej.
Jag har ingen erfarenhet av kejsarsnitt. Har dock varit nedsövd för en annan operation. Inte en kul upplevelse.
Sen skulle jag alla gånger välja att vara vaken och se och ta emot mitt barn direkt efter kejsarsnittet. För det kan man ju inte när man är nedsövd?
Får man välja förresten, är man inte alltid vaken vid planerat snitt?

Att vara vaken under en operation vs att föda vaginalt…båda upplevelserna kan vara obehagliga och ge en känsla av maktlöshet. Jag tror att det är en del av att få barn. Summan av det hela blir ju ändå att du får din lilla efterlängtade bebis. Jag tror att det kan vara viktigt för både mamma och barn att få den där första kontakten direkt efter födseln och den uteblir om du varit nedsövd. Men du har ju erfarenheter av nedsövning vid snitt så du vet väl det där bättre än jag kanske. Jag har varit med under många operationer då patienterna varit vakna under ingreppet och det är inte vanligt att de känner obehag när de väl ligger där. Tvärtom har patienterna generellt upplevt att de har en viss kontroll över sin situation. Raka motsatsen till vad de nedsövda patienterna upplever. Dock kommer väl aldrig en operation bli en angenäm upplevelse oavsett om man är vaken eller sover.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
tack för svaren! jag blev nedsövd för att inte bedövningen tog.
Jag känner ett obehag av att vara vaken under operation men även nackdelen att inte se sitt barn förrän 3 h efter det är fött vid nedsövning.