Brösten under graviditeten
Hej
Jag är gravid i vecka 27 och har senaste veckan haft mycket att det drar ihop sig i brösten och den här råmjölken rinner till påtagligt. Minns det från efter förlossningen men inte före, alltså under graviditeten. Har haft sammandragningar ca 2-5 gånger/dag som gör ont och strålar ner i benen, underlivet och bak i ryggen. Tror att det kan bero på att barnet ligger tvärs över i livmodern och hamnat väldigt långt ner. Ska fråga barnmorskan nästa vecka. Brukar ni ha sådär med brösten, så det plötsligt drar ihop sig och gör ont och så rinner råmjölken till?
Tack på förhand
Ha en bra dag! // Pernilla
Oj vad konstigt, det känner jag inte alls igen.. Jag hade också så efter förlossningen men aldrig under graviditeten!
Funderar på vad det kan bero på och om jag ska gissa vilt låter det som att det har med dina sammandragningar att göra! Som jag minns det så får man sammandragningar när oxytocin utsöndras i kroppen, det är ju bland annat främst det som finns (konstgjort) i värkstimulerande dropp för att man ska få just sammandragningar. Oxytocin utsöndras också när barnet ammar vilket gör att mjöken rinner till, så oxytocin 'skapar' alltså både sammandragningar och sköter utdrivningsreflexen..
Nu när jag läser det känns det himla bra, jag måste säga att jag känner mig stolt över min gissning :P Men jag har aldrig hört någon som fått så under graviditeten.. Undrar om det har att göra med att det är andra barnet? Att mjölken rinner till lättare då? Hehe, jag har ingen aning alls.. Hoppas att du får ett bra svar av barnmorskan, jag är jättenyfiken! Berätta gärna vad hon svarade :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Under alla mina graviditeter har mina bröst läckt till och från, från ca v 20. Dock inte i samband med sammandragningar. Men vad jag förstår är det inget onormalt, men aldrig fel att kolla med bm.
Nej jag ska kolla med henne. Tack för era tankar. Tror själv också att det har att göra med sammandragningarna men de kommer inte samtidigt, så som det gör när man ammar.
Måste ha amningsinlägg. Haha, vill bara pumpa ur brösten för det blir så extremt hårt och ont. Det är som om det blir för fullt och brösten måste tömma sig där när det drar ihop sig i dom och det rinner till.
Det som gör att jag reagerar är just den här känslan av att jag vill pumpa ur dom och att det drar ihop sig i dom plötsligt och de liksom tömmer sig. Det är bara det jag tyckte var lite konstigt. Men ska höra med bm på onsdag.
När började ni få smärtsamma sammandragningar?
Precis i slutet av grav. började mina kännas obehagliga. OM du har det redan nu tycker jag att du ska ringa förlossningen och prata med dem. Då kan de ju säga om de tycker att du ska komma in och så kan de ju kolla att inte förlossningen är på g. Jag vill inte göra en höna av en fjäder, men smärtsamma sammandragningar är väl lite tidigt om det nu var så att du hade det. Det var så jag tolkade det. Hoppas jag inte gör dig orolig isf…
Nej jag är inte orolig. Alltså de sammandragningar jag har är väldigt få. Kanske 5 st / dag.
Jag tror att de gör ont för att bebisen ligger på tvären. Det och mina foglossningar. Ska till barnmorskan på onsdag till veckan. Ska fråga då vad hon tror. Men eftersom de är så få så känns det ganska lugnt. Kan inte direkt minnas att det känns som värkar. Det spränger snarare i bäckenet och ner i benen och upp i ryggen. Barnet ligger väldigt långt ner i magen. Trots att jag är i vecka 28 så når inte ens kanten på livmodern upptill naveln.
Ja nu minns jag att du beskrivit det tidigare. Men vad skönt att du inte är orolig och det verkar ju som sagt finnas en uppenbar orsak ;)
Minna låg också på tvären långt in i graviditeten och jag hade mycket sammandragningar, fast främst efter vecka 30, men de gjorde aldrig ont! Obegagliga javisst men aldrig smärtsamma..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja vi får se hur det går men jag känner inte själv att det är något att oroa sig över då de är så sällan och oftast är det inte ens så många som 5 varje dag. Vissa dagar är det bara 2 kanske. Så det beror nog på något annat.