Ev. gravid + funderingar kring studier/GSI/test
Jag och min sambo är sugna på barn och därför har han kommit ”i” nästan varje dag sedan senaste mensen, varför jag nu med all rätt misstänker att jag är gravid. Dock skiftar det från vecka till vecka hur vi känner inför detta med barn. Vissa veckor tänker jag att det blir svårt rent praktiskt, medan min sambo vill. Andra veckor vill jag verkligen och min sambo är mer osäker. Båda är med andra ord osäkra på detta med barn. För min del handlar det inte om att jag inte vill, utan det handlar om hur det ska fungera rent praktiskt. För hans del handlar det nog mer om att han inte vet om han är redo ännu. Det är vad jag tror. Men i slutändan är det ju jag som tar beslutet om att behålla eller inte, och jag tror att min sambo är med på tåget oavsett vilket beslut jag tar.
Varför jag tvekar rent praktiskt, är p.g.a. att jag är student och kommer att ha två månader kvar av sjätte terminen av sju totalt på ett universitetsprogram (om jag blivit gravid nu). Jag vill inte ta något studieuppehåll, eftersom det är så pass kort tid kvar av utbildningen när det eventuella barnet föds. Därför funderar jag på om det skulle fungera att killen jobbar natt hela tiden, så att han är hemma under dagarna så att jag kan vara i skolan då. Nu jobbar han varannan vecka natt och det skulle väl också funka, om han tar ut ledighet de dagar jag verkligen måste vara i skolan. Jag kan nog plugga en hel del hemma och bara vara med på det obligatoriska. Jag har väldigt lätt för studier.
Jag vill gärna höra era tankar och erfarenheter kring detta!
Sedan tänkte jag på detta med jobb. Jag vill inte förlora jobbet jag har vid sidan av studierna och funderar på hur jag kan lösa det. Jag tänkte att jag efter förlossningen kan jobba endast några timmar en heldag varje vecka för att fortsätta jobba och behålla det. För att senare ev. utöka till även en vardag då och då när killen är hemma dagtid.
Är det realistiskt att tro att man kan jobba några (4 – 5 timmar fysiskt jobb/lyft) timmar en helgdag i veckan ganska direkt efter förlossningen?
Hur länge tror ni att jag kommer kunna jobba med detta (2 dagar/vecka) under graviditeten, innan jag måste vara ledig för att jag inte orkar med längre?
Det viktigaste är att jag kan jobba heltid under sommarens tre månader och då är jag i så fall i månad fyra, fem och sex. Är det realistiskt? Era erfarenheter/tankar?
Angående detta med test. Min mens är väldigt oregelbunden och det har varit allt från 21 till 54 dagar mellan gångerna. Men de senaste två månaderna har det varit mellan 29 och 32 dagar emellan. Jag vet inte när jag ska göra det första graviditetstestet? Det har nu gått 25 dagar sedan senaste mensen..Men jag vill kolla så fort som möjligt, utan att vara ute FÖR tidigt så att resultatet blir missvisande.
Sedan så undrar jag väl lite om den ekonomiska biten. Hur mycket blir det egentligen för mat, blöjor o.s.v. D.v.s. de återkommande månadskostnaderna? Och vilka engångskostnader blir det i början? Det gäller ju att inte ta sig vatten över huvudet..Alla säger ju att det är så dyrt att ha barn, men viljan finns verkligen där <3
Och EFTER utbildningen när man tar ut föräldraledigt, baseras GSI:n då på jobbet jag har vid sidan av studierna (tar inget studielån, bara bidrag) elller hur blir det?
Tacksam för svar!! :)
Hej! Det var många frågor det där :)
Det låter som att ni egentligen skulle kunna vänta tills du är klar med studierna. Annars kan jag intyga att det går att studera fast man har en liten bebis. Det du behöver ha i åtanke då är att det kan vara väldigt tufft att "skiljas" från sin nyfödda bebis så snart efter förlossningen. Det handlar nog om personlighet, jag skulle aldrig klara det men har studiekamrater som gjort det och det fungerade bra för dem. Dock hänger det ju på att man kan få hjälp från pappan eller annan släkting (typ mormor/farmor). Dessutom ska man vara försiktig med att ta ut bebis bland folk den första tiden med tanke på RS-virus och andra infektioner. Sen ska man tänka på (vilket du verkar ha gjort) att man kan vara väldigt skör efter en förlossning både fysiskt och psykiskt. Och eftersom det handlar om första barnet för er så vet du ju inte hur du kommer att påverkas efter förlossningen osv.
Svårt att ge några direkta råd tycker jag men iaf några saker att ta i beaktande. Men vill ni så går det ju att lösa såklart :)
Ang jobb antar jag att du inte är fast anställd? Kanske kan du fråga din chef vad som gäller för dig?