Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2231 ggr
Nahn
0

Ersättning för förlorad inkomst?

Hej! Sitter å klurar på om jag och fadern har rätt till någon form av ersättning pga förlorad arbetsinkomst då vi är och träffar BM under graviditeten? Det tar ju några timmar varje gång med pendelavstånd osv. Börjar få ont om atk dessutom. ;) någon som vet en del om försäkringar, ersättningar m.m.?

Nilam
0

Jag har gått själv till BM utom första besöket. Annars tycker jag att mötena med barnmorska känns lite… onödiga? De har ju pressat in möte varannan vecka och det tar ca 10 min att fråga "Hur mår du?" "Bra" "Okej, då mäter vi magen….. Okej, klart".. Vill inte att min partner ska slösa tid, åka från jobbet för att spendera 10 min på ett litet kontor.. Det är ju jag som bär barnet, så det räcker med att jag är där. Sen att han måste lämna jobbet och vara med på förlossningen är annan sak ;)

Sussi89
0

Min kille har följt med två gånger tror jag…Dom andra gångerna har han jobbat. Vi har då inte råd att han ska ta ledigt för att min mage ska mätas. Jag berättar hellre när vi båda är hemma om hur det gick hos BM, han uppskattar det lika mycket som om han skulle vara med.

Min barnmoska frågade mig denna gången om min kille inte skulle komma med några fler gånger :/ Hon fick det nästan att låta som om han var en dålig blivande pappa för att inte har hängt med mer! Men jag sa bara till henne att han jobbar så olika tider att det är svårt att passa in så att han kan följa med.

Men till ts fråga, tror inte det finns någon ersättning att få, och speciellt inte till killen. Det räknas väl som ett läkarbesök…Dessutom kan man ju välja lite själv när man vill ha tid. Så att man kan slippa ta ledigt från jobbet. :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Nilam
2

#2 Jobbigt att få den frågan, min barnmorska har aldrig ifrågasatt varför sambon inte följer med. Skulle han vara med så blir det väl så att han bara sitter och lyssnar och tittar ändå, inte direkt som att de behöver mäta hans mage och kolla hans blodtryck och järnvärden ;)

Nahn
0

Just nu är det mest jag som hade behövt undvika att lämna jobbet, och det är ju inte det lättaste. ;) jag försökerboka så sena tider som möjligt, men jag jobbar på annan ort och har ca 1 h bilväg till BM, så då försvinner mycket av arbetstiden igen. Får väl försöka jobba lite övertid, men man är ju sååå trött av graviditeten också. Det får lösa sig, men det hade varit skönt med någon typ av föräldrarersättning…

StrongHearts
0

min var med på hälsopratet och skulle med på inskrivningen med, men eftesom vi fick ul samma dag så kunde han inte följa med pga jobbet

mötena med bm är inget pappan behöver med på om han inte vill