Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 2123 ggr
Krokodiilsvans
0

Juridiska frågor

Hej allihopa. Här kommer jag med ett gäng frågor igen :)

1. Vad finns de för olika orsaker till att man inte får behålla sitt barn?

2. När man föder så får ju mamman automatiskt vårdnaden om sitt barn, om man sen ansöker om gemensam vårdnad och sen att separerar. Vem får då barnet? Vem "har störst chans" att få vårdnaden om barnet om man inte är överrens?. Lät lite fel men men ;) De är inte som de låter!

3.  Om mamman inte har nån inkomst men får stöd av staten och släkten, kommer pappan ändå få vårdnaden då?

4. Vad finns de för krav för att man ska hamna på ett mammahem? Alltså vad är orsakerna till att man hamnar där?

Krokodiilsvans
0

Puttar upp :)

StrongHearts
0

1. Vad finns de för olika orsaker till att man inte får behålla sitt barn?

DEt måste ju vara att man på något vanvårdar sitt barn att det far illa på något sätt som ex misshandel

2. När man föder så får ju mamman automatiskt vårdnaden om sitt barn, om man sen ansöker om gemensam vårdnad och sen att separerar. Vem får då barnet? Vem "har störst chans" att få vårdnaden om barnet om man inte är överrens?. Lät lite fel men men ;) De är inte som de låter!

oftast är det mamman som får vårdnaden om barnet, eller delad vårdnad där pappan får träffa barnet enligt dom (vanligast varannan vecka)

3.  Om mamman inte har nån inkomst men får stöd av staten och släkten, kommer pappan ändå få vårdnaden då?

Nej, om du inte kan försörja dej och barnet så måste socialen hjälpa dej. En sådan sak ska inte påverka ett beslut (om nu inte andra orsaker finns)

jag kommer själv leva på mammapenging och soc+ andra bidrag och ha ensam vårdnad

4. Vad finns de för krav för att man ska hamna på ett mammahem? Alltså vad är orsakerna till att man hamnar där?

Vet inte

Det du kan göra är att ringa kommunen och beställa tid hos en socionom… tror jag det hette. Eller på svenska, en familjerådgivare :) Där kan du få häjlp med alla dina svar :)

Min kompis fick veta att hon ska ha barn om 4 veckor och ska till en familjerådgivare för att få information och liknande.

Krokodiilsvans
0

#2 tack så mkt för alla dina svar :)