Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 2623 ggr
MonaAlexandra
0

Ekonomisk hjälp

Jag och min sambo väntar barn. och om ungefär 9 - 12 månader kommer vi att ha det lättare ekonomiskt eftersom han tar över ett företag. Men för tillfället får han bara en vanlig lön, och jag är arbetsökande.

Jag fick hjälp av soc och kam fram tills nyss. För man får inte vara sambo med någon som "kan" försörja en.
Och min fråga är nu, vilka alternativ finns det för mig som behöver hjälp ekonomiskt, men som har en sambo.

/ Alexandra

Trollhassel
0

Får du inte a-kassa eller något? Hör med arbetsförmedlingen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MonaAlexandra
0

Nä, har jobbat sedan jag var 18 (är 21 nu) och idiot som man är har jag aldrig fixat akassa eller något annat. ångrar mig bittert nu.

MonaAlexandra
0

kan påpeka att jag varit arbetsökande nu i 8 månader

Trollhassel
0

#3 Men har du varit inskriven på arbetsförmedlingen? För i min kommun får man nog något bidrag om man varit inskriven där i tre månader…har jag för mig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Nilam
0

När mitt ex blev arbetslös hade han inte heller varit medlem i någon a-kassa, men han kontaktade a-kassan och förklarade och då fick han betala ett års "medlemskap" och sedan började de betala ut till honom.

Dock skulle du nog gjort detta direkt när du blev arbetslös. Kolla med a-kassan iaf, eftersom du varit inskriven hela tiden hos arbetsförmedlingen kanske det är möjligt att lösa på liknande sätt.

När får ni barn? Även om du inte har inkomst av något slag, så har man rätt till lägsta föräldrapenning max 60 dagar innan BF. Dock, ju tidigare du börjar ta ut föräldrapenning desto kortare tid efter BF kan du få denna ersättning. Jag blev nekad a-kassa, så jag har sökt föräldrapenning nu (BF i Mars). Väntar på beslut.

[nataschaj]
0

Som 1 säger så borde du få aktivitetstöd/ersättning, de får alla som har vart arbetslösa i minst 3 månaderstid, så har inte du fått de och är insrkiven hos af så har dem gjort ett jävla stort fel!.

Så ring och prata med dem om du är inskriven, och skriv in dej på ängång om du inte är det.

beloppet du får är på ca 3000kr sen höjs de efter varje år m.m. men de är pengar!

Så sjynda å skriv in dej, elr ring å begär att få dessa pengar, tänk på att du kan få en klump summa av dem månaderna som har gått, men du ska ju ändå få fortsatt betalt, men spara klumpsumman te din sambo tat över företaget. sen kan du köpa va du vill elr göra va du vill med klumpsumman

lycka till

MonaAlexandra
0

tack så mycket för alla tips. efter det ni skrivit så anser jag att arbetsförmedlingen är det rätta.
Jag har varit medlem i ca 4 månader men dessvärre har jag inte varit aktiv alls. Fick jobbsökar hjälp från "kam" och jag trodde mig veta mer än jag gjorde. Så jag antog att jag med all säkerhet skulle hita jobb. Dum som man är har man nu lärt sig en läxa!

[nataschaj]
0

så länge du är inskriven på af så har du rätt till att få pengar om du inte får akassa och såna saker!

så kontakta din af förmedlare så hjälper dem dig det.

intresseradavmassor
0

du har väl rätt till Alfa-kassa annars? glöm inte kolla upp om ni har rätt tillbostadsbidrag - många bäckar små… lycka till - känner din sits allt för väl

[nataschaj]
0

bostadsbidrag får dem inte 9, efter som den ena har jobb och de.

ensamstående mamma och sjukskrivna/för tidspasinorade/pensionärer får bostadsbidrag.

jag fick avslag samt betala tillbaka bara för ja hade missuppfattat och dem hade gjort fel, men ska försöka över klaga på de efter som de är deras fel lika mkt som ''mitt''.

Så TS om du ska söka bostad, så prata med dem! få klara raka svar, annars kmr du få betala tillbaka, men jag tror kanppast att du kmr få de tyvärr. Jag som arbetslös samt bor sj, får de inte, å dem kmr höja hyran nu å vet inte hur ja ska kunna leva när dem gör detta… flytta e ju skit svårt, men fårr se om man hittar billigare ställe..

MonaAlexandra
0

ja jag får kolla genom mina alternativ.
Tycker ändå det är fel av komunen att dom kan säga "din pojkvän jobbar, lev på han". Jämnställdhetslagen borde väl även gälla detta, att kvinnor inte ska behöva försörjas på sin kille. inte om man är ogift iaf.
Men det klart att skulle alla få pengar hit och dit skulle pengarna ta slut.

[nataschaj]
0

tyvärr är de så, att bor man med än som jobbar heltid, så e de den som skall försörja bägge 2…. idiotiskt, men så är de…därför e de bra om du kan få dina pengar från aktivitetsstöd så fort som möjligt, så har du lite pengar att betala dina räkningar för å ev lite mat, men mesta dels får han stå för oavsett, för de högre beloppet tar ett tag innan du får.

[FruStein]
0

Tyvärr är det så att som sambo så räknas bådas inkomster. När jag flyttade ihop med min sambo så räknades mitt studiebidrag och de pengar jag tjänade ihop på extrajobb som hans pengar också. Vi fick vara jättenoga med att ha koll på vad jag tjänade för om vi kom över en viss summa så hade vi inte rätt till bostadsbidrag den månaden…

StrongHearts
0

tyvärr är sambolagen usel i vissa lägen :/ fick jobb i en annan stad och hittade ett rum hos en kille, men vågade inte ta den, för om jag tjänade för lite (timjobb) så måste han försörja mej oavsett om man är ett par eller inte. Vilket i sig suger balle!

aktivitetsstöd eller a kassa är någo det bästa, eller om du lyckats få något timjobb. jag hade dock turen att komma in på högskolan denna terminen så jag öeverlever till maj :)

intresseradavmassor
0

nej det handlar inte om att vara ensamstående eller inte - det handlar om hushållets inkomst och yta samt kostnad av lägenhet och ifall det finns barn i bostaden eller itne…bostadsbidrag.com där kan man kolla ….vi är studenter, föräldrar och småjobbar och får bostadsbidrag och betalar inte tillbaka…så såvida inte din kille har en riktgt bra lön kan man säkerligen få ett litet bostadsbidrag - och

intresseradavmassor
0

kan tillägga att när ni får barnet sedan, då ser bostadsbidragsbiten helt annorlunda ut - såvida ni inte bor i en etta för 1500….