Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 7907 ggr
pernillaa
0

Socker mot illamående - någon?

Halloj

Jag är i vecka 19 med mitt andra barn och mår fortfarande illa. har ätit postafen i början och sen övergått till Lergigan men illamåendet har fortfarande varit väldigt jobbigt. Myrkrypningar i benen av Lergigan höll på göra mig tokig så jag har tagit en liten paus och se vad som händer med illamåendet.
Jag har hela grav ätit äpplen och bananer dygnet runt mot illamåendet och inte kunnat äta godis. I fredags däremot hade jag och fästmannen en liten dejt och åt gott och jag köpte en del PEZ på lösvikt som jag åt på kvällen. Dagen efter mådde jag bra hela dagen, åtminstone så länge jag gick och små-åt PEZ, och då var jag dessutom utan Lergigan. Jag har inte mått såhär bra sen jag blev gravid.
Idag tog mina PEZ slut och varken äpplen, bananer, bröd eller mat hjälpte. Så tog jag en liten slick vanillinsocker…och illamåendet försvann totalt och ögonblickligen!
Jag har hört att man ska låta bli socker för att kroppen inte behöver det trots att "kroppen skriker efter det". Min kropp har inte skrikit efter det men uppenbarligen gör det ju något positivt för mig.
Någon annan som upplevt att socker varit bra mot illamåendet?
Kan det vara skadligt trots att jag upplever det så positivt? (Annat än risk för viktuppgång)
Vad är det med socker som gör att jag mår mindre illa tro?

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

[dynamitella]
0

Jag har varken tips eller anledningar. Men när min far (alla 4 gångerna) fick cancer och behandlades med cellgifter, var sötsaker det enda som botade illamåendet.

Det kanske inte alls har med samma sak att göra, men hjälpte gjorde det, och han fick klartecken från sin läkare att använda socker.

Sålänge det är i små doser så ska det inte vara någon fara.

(Allt är farligt i onormala mängder).

Fridaybrew
0

OM socker fungerar bättre än medicin ser jag socker som det bättre alternativet. Lyssna på din egen kropp helt enkelt.

my two cents iaf

/Fridaybrew

pernillaa
0

Bra poäng där. Absolut.

Nilam
0

Jag kände aldrig sug efter sött när illamåendet var som värst, men däremot salt och surt ville jag ha, så det blev lite godis emellanåt för min del också, vilket faktiskt innehåller socker. Saltlakrits och sura flaskor var toppen ;)

pernillaa
0

det konstiga är att det räcker med en liten liten slick vanillinsocker för att det ska hjälpa och illamåendet försvinner omedelbart när det hamnar på tungan. Så konstigt.

Nilam
0

Min sambo är hjärnforskare, han kan säkert svara på vilken del av hjärnan som styr det där. Men jag är säker på att det snarare är någon del av din hjärna som stimuleras av sockret och därmed dämpar illamåendet.

Själv drack jag vatten med pressad citron när jag mådde som värst, men tror det var syran i citronen som lugnade min mage :)

Tane
0

mådde illa ett par gånger under min grav. o det var då mitt blodsocker sjönk för lågt. snabbaste sättet att få upp blodsockret för min del var att ta en sockerbit i munnen medan man lagade mat till sig. ett stabilt blodsocker för min del var det bästa mot illamående. alltså hade illamående max 4 dagar under graviditeten och det var utspritt över hela graviditeten. värsre illamående blev det när jag fick regelbundna sammandragningar den 22-23 dec efter varje värk kom illamående. sägs att man mår illa konstant när man väntar en flicka men det stämde ju inte på mig.

Sussi89
0

Det vore ju suveränt om du slapp äta medicin! Jag hade hellre valt godis.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

pernillaa
0

Ja jag har märkt att det inte hjälper om jag verkligen är hungrig. Men som det varit hittills har INGENTING hjälpt någonsin under dygnet. Jag har ätit äpplen och bananer dygnet runt och mitt blodsocker har varit rätt jämnt. Antar jag. hållit mig borta från sånt med för mycket socker.
Ska utforska alternativ för det här med sockret. jag har ju trots allt halva graviditeten kvar och misstänker att det kommer fortsätta såhär
Kanske sockerlösning av något slag då och då vore bra. vill inte sätta i mig mer än jag behöver. Jag vill inte börja med godis då det blir väldigt dyrt och det innehåller mycket skit. Är det sockret i sig jag behöver så är ju godis onödigt.
Alltså jag upplever inte illamåendet som någonting från magen. Det är som att det sitter i svalget på något sätt och jag börjar misstänka att det kan vara något psykiskt. Att jag fastnat i en rädsla för att må illa. För det har hänt att jag hållit på med något och kommit på mig själv med att inte må illa och då kom illamåendet tillbaka. Som att jag "glömt bort att må illa".
Kanske placebo. Undrar om hypnos skulle funka mot sånt här?! ^^

StrongHearts
0

socker och apelsinjuice är bästa lösningen

är i 3 mån och köpte sea band igår, effekten är underbar då testa det annars

Nilam
0

#9 Ja hypnos kanske vore något ;) Tyvärr när jag hade mitt illamående mellan vecka 6 och 17 så var det hela dagen och jag spydde varje morgon. Ibland spydde jag 2-3 gånger på en dag, så mitt illamående satt inte bara i huvudet. Att äta rätt hjälpte en del, undvek kaffe (koffein), fet mat och många onyttigheter. Åt massvis med frukt för att hålla mig "mätt" hela tiden. Allt detta hjälpte bara mot kräkningarna, illamåendet var något jag fick leva med.

Fridaybrew
0

Att utnämna något som "bästa lösningen" tycker jag är naivt, det är allmänt kännt att gravida har helt knasiga cravings vid tillfällen.

Det som är bäst är att egentligen lyssna på sin egen kropp, dvs lyssna på vad för något man har cravings på.

/Fridaybrew

pernillaa
0

Ja jag kräks ändå varje morgon och får svälja kväljningar då och då, men med sockret får jag i alla fall några stunder utan illamåendet. =)

Jo det är ju väldigt olika och för en del hjälper det säkert inte alls med socker. På samma sätt som att Postafen, armband och Lergigan hjälper olika mycket.

JossanH
0

Jag blir snarare tvärt om. Mår jag illa och bara tar något sött går det inte över utan jag måste äta något "riktigt" för att det ska släppa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

pernillaa
0

#14, menar du då magen är tom eller?

JossanH
0

#15 Ja, jag mår i stort sett bara illa om jag är lite hungrig (vilket under en period gällde ca var 3-4 timme), magen behöver inte vara tom men för mig har det inte hjälpt med att äta något sött och tom frukt har räknats in där. Har blivit av med illamåendet just när jag ätit frukten men sedan har jag ändå varit tvungen att äta mat för att må bra.

Sajtvärd på Iller.ifokus