Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3546 ggr
[ElisiaJohansson]
0

Gravid under mens

Hejsan. Jo jag äter minipiller och får mens var tredje månad. Kan de vara så att jag kan bli gravid den veckan jag har uppehåll? Jag menar för de är ju inte de naturliga att ha mens var tredje. Så jag tänkte om de finns risk att man kan bli gravid då?

Tack :)

[ElisiaJohansson]
0

putt

Tina-A
0

Nej, det är i stort sett ingen risk att bli gravid när man har mens, eftersom ägglossning brukar ske 2 veckor efter ungefär. Sen finns det väl alltid undantag men har du sex samtidigt som du har mens är det väldigt liten risk/chans att bli gravid.

Är du ändå orolig så använd kondom :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[ElisiaJohansson]
0

Men alltså när man äter p-piller har mn ju inte ÄL så den kan väl komma när man har uppehåll? Alltså om jag äter p.piller (minipiller) sen har jag uppehåll för mens och sen tar jag inte pillren igen när jag egentlige skulle ha börjat och mensen är slut, kan inte ÄL komma då? Lite krångligt förklarat :P

Nejdå är inte orolig jag planerar en graviditet :)

Tina-A
0

Oj, haha, just det! Minipiller var det ja.. :)

Alltså, ägglossngen upphör inte för alla som äter minipiller. Jag hade regelbunden ägglossning varje månad t.ex, trots minipiller. Kanske är 50/50 ungefär. Flera blir ju gravida trots att de inte missar några piller alls heller så de måste ju ha ägglossning såklart..

Men som du säger så är det väl så att när man glömmer ett piller eller inte tar ett piller så får hjärnan signaler om ägglossning på något vis, det är därför man kan bli gravid trots att man bara missat 1 piller. Men det här med att blöda/ha mens och ägglossning samtidigt är jag himla osäker på, jag trodde inte det gick. Men det är väl svårt att veta när man har ägglossning då eftersom den kanske är lite rubbad av pillrerna. Skulle du ha ägglossning precis efter blödningen skulle du ju fortfarande kunna bli gravid även om ni hade sex under tiden du blödde liksom. Jag är osäker på hur och när man får ägglossning efter att bara inte tagit några få piller!

[ElisiaJohansson]
0

Tack för svar :D Så de kanske finns en chans ändå :)

[ElisiaJohansson]
0

Kan man få symptom på graviditet redan efter några dagar sedan befruktning?

Tina-A
0

#6: Du kan nog inte få några symptom förän tidigast strax efter att ägget fäst i livmodern :) Har för mig att det är ca 5-10 dagar efter ägglossning.

[ElisiaJohansson]
0

ok jag tror jag inbillar mig symptom, för de bubblar mer i magen ;) men de är bara dag 2 om de skulle va nåt ;P