Att gå upp i vikt
Hej
Att gå upp i vikt är ju helt normalt när man är gravid.
Men hur gör man då man går upp mer än man ska eftersom man äter hela tiden för att inte kräkas dygnet runt?
Jag äter frukt, frukt och åter frukt, men går ändå upp. Jag äter mat och fika konstiga tider för att "jag inte kan vänta längre". Väntar jag längre kräks jag.
Jag är i vecka 16 nu och får veck över revbenen när jag böjer mig fram pga fettet jag lagt på mig. Jag är vanligtvis ganska spe.
Jag vill inte fortsätta gå upp såhär. Törs inte lita på att illamåendet kommer försvinna heller och allt ordnar sig eftersom jag fortfarande mår lika dåligt i vecka 16.
Jag vill inte gå upp för mycket då det är svårt att gå ner igen.
Vad småäter ni på dygnet runt som hjälp mot illamåendet? Hjälp mig… börjar få lite smått panik för fortsätter det såhär kommer jag ha lagt på mig alldeles för mycket innan graviditeten är över.
Tack // Pernilla
Ha en bra dag! // Pernilla
Du kan ju fortfarande träna trots att du är gravid! Det är nog det bästa, då kan du ju fortsätta småäta som du gör. Gå och simma någon timme i veckan, ta powerwalks eller kör lite lätt styrketräning hemma.
Sen får du inte glömma att barnet+fostervattnet+den ökadeblodvolymen i kroppen+livmodern och allt som hör barnet till väger ungefär 12 kg när du är fullgången, så mycket av den vikten går man ju ner direkt efter att barnet kommit ut!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jo men jag har inte vägt mig än så det är inte vikten i sig det handlar om. Det är fettet jag har lagt på mig. Jag vill röra på mig mer än jag gör men har problem med foglossningar och fått rådet av barnmorskan att prioritera bort det jag kan eftersom jag har jobb där jag städar. Bor i ett litet samhälle där enda möjligheten att simma är tider min son är hemma. Så jag kan inte ha det som den enda lösningen på problemet. Röra på mig ska jag ju göra men det löser inte problemet.
Jag behöver hjälp med förslag på vad man kan gå och tugga på som inte gör så man går upp i vikt så mycket och som är någorlunda bra för magen.
Sök kalorifattigare alternativ än frukt. Frukt är ju jättebra, men grönsaker är snäppet bättre. Gurka och vitkål innehåller jättefå kalorier samtidigt som de är lite knapriga så det känns som man faktiskt äter någon lite rejält.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för tipset.
jag har problem på andra hållet… har gått ner 2 kg och har inte vågat väga mej igen då jag är rädd attj ag gått ner ännu mera :(
tips på hu rman kan göra?
största problemet är att jag har svårt för att äta då jag tidigare iår kämpat för att gå ner i vikt.
#8 Beror på hur långt gången du är, jag var snudd på underviktig innan jag blev gravid, sen gick jag ner ÄNNU mer under de första tre månaderna. Men sen skall jag lova att det tog fart, nu i sjunde månaden väger jag 12 kg mer :P Mitt tips är att inte hänga upp dig på siffror, läs några artiklar om gravidkost, försök välja mat efter rekommendationerna och i övrigt - lyssna på din kropp. (…men avstå från snask, det är helt meningslöst även om kroppen ibland skriker efter det ;) )

Min kompis äter lakris mot illamående. Det finns ju små pastiller med ren lakris. Kanske inte är lika många kalorier i det, och man kanske inte behöver äta så många av dom
9# haft en viktnedgång på totalt 16.4 kg 2011… så jag har problem med att äta med. eftersom jag vissa perioder tyvärr fick svälta mej så äter jag inte om jag inte är hungrig
på inskrivningen hade jag gått upp 1 kg :D var skitglad över det :P
hoppas inte gå upp så mycket och ska köpa hem lättare mat som sallad, fil och yogurt samt flingor som är lätt för mej att göra och äta. kan inte äta stekt mat alls :(
10# apelsinjuice och sura saker fungerar bättre för mej, salt med i vissa lägen
Jag hade också extremt illamående upp till 16:e-17:e veckan, dock gick jag inte upp i vikt. Det enda jag åt var i stort sett frukt, allt annat som innehöll lite fett kom upp igen. Åt pyttesmå portioner av mat ca 2 gånger om dagen, därimellan var det bara frukt.. och citronvatten.. När illamående äntligen började avta kunde jag börja äta MAT igen. Den lyckan!
Det jag åt mot illamåendet var sura äpplen, mycket citrusfrukter och drack mycket citronvatten (vatten med massa färskpressad citron i). Sånt du bör undvika är fet mat och kaffe, dessa ökar illamåendet enormt mycket.
jag mådde illa de första 6 månaderna av graviditeten - åt mest kräm, yogurt och morötter, gurka … har idag gått upp 4 kg och är i vecka 32 snart…hade 5 kg "för mycket" med mig in i graviditeten… men den gemensamma nämnaren för sånt ajg kunde äta är att det var saker som kändes kalla och fräsha--typ kräm, yogurt…och inte mycket varje gång utan bara liiite
Vad är det som förändras egentligen så man slutar må illa vanligast kring vecka 12? Är det något speciellt som händer därikring som gör det? Isf, hur kommer det sig att vissa blir av med illamåendet senare.

Har samma problem så har nu valt att börja simma vilket är något som verkligen passar för mig då jag har fått väldigt ont i ryggen (ryggproblem sen innan) Men vet precis hur du känner, själv har jag fått väldigt sug efter glass och kolasås så det är något som jag äter i mängder, och inte på tal om julmusten så den har jag fått banne för av Barnmorskan.
Grattis till din Graviditet och hoppas du kommer bli kvitt ditt illamående.