Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 27613 ggr
Trollhassel
0

Känner livmodern!

Nu kände jag min livmoder för första gången! I morse när jag var kissnödig så klämmde jag på magen och där kände jag en boll, stor som en grapefrukt ungefär. Den låg med överkanten strax under naveln. Jag vet varför jag inte känt den tidigare, jag har letat efter något mindre och betydligt längre ner. jag är ju bara i vecka 11!

Glad känner jag mig i alla fall, och det hela blev så "på riktigt" nu.

När jag kissade så sjänk bollen och nu är den svårare att känna. Men innan jag kissade var den tydlig. När jag drog in magen mycket så såg jag den även som en upphöjning. Mys! Fast jag läntar inte efter att den ska bli så stor att jag inte kan ligga på mage och sova.

Hur tidigt kunde ni känna? Hur käns det? Växer livmodern fortare med barn nr:2?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
0

Alltså jag är i vecka 12 och har fått mage. Det är inte fett, det är livmodern som är stor. Den har vuxit enormt på en vecka och nu är den absolut större än vad den borde vara tror jag. Även då jag står upp så ligger den en bit under naveln och är kanske 15 cm i diameter.

Ska det vara så med 2:a barnet i vecka 12?

Med Vänliga hälsningar

Tina-A
0

Jag har läst att magen oftast blir bra mycket större med 2an än med första barnet, men vet inte alls vad det beror på! Det kan ju vara tvillingar också som gör magen så stor.. ;) Men den ska vara större med 2an så vitt jag förstått..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Trollhassel
0

Jag hoppas att den bara helt naturligt är större. Tvillingar är ju mysigt, men jag vet inte om jag skulle palla. Dock finns ju "risken" då jag själv är tvilling och vi har många tvillingar i släkten.

Med Vänliga hälsningar

Mitralis
0

Jag har inga barn men i det närmaste alla mina vänner har det och magen synns mycket snabbare med nr 2. Då kan jag se redan i vecka 11 ibland, utan att dom sagt någonting. Jag skulle nästan bli lite förvånad om magen inte blir större med barn nummer två.
"Muskulaturen har inte samma spänst. Magen känns som om den blir stor fortare. Statistiskt är det inte någon skillnad på magarna från vecka 24. Däremot upplever många att magen börjar växa tidigare än första gången, men den behöver alltså inte bli större."

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Graviditetsbeskedet/Gravid-igen/

Trollhassel
0

#4 ja, det är ju för väl att den inte bli mycket större totalt. Hoppas att den inte blir större än sist för det räckte och blev över. Skrattande

Med Vänliga hälsningar

[Sandraaa]
1

Jag är gravid med tvåan och min bm skrattade och sa att jag verkligen var i vecka 11 när vi var på inskrivningen. Kan också känna livmodern på morgonen om jag är kissnödig. Är gigantisk nu om man jämför med när jag var gravid med sonen i samma vecka och jag är i vecka 14 nu :P

Trollhassel
0

#6 Skönt att höra att det är som det ska. Jag känner mig inte så oroad nu i alla fall.

Med Vänliga hälsningar

intresseradavmassor
0

jag blev varken större med 2an eller "mer gravid2 tidigt…snarare är jag mindre och senare med andra bebben :)

Trollhassel
0

#8 Jasså, då är du ett exempel på att man aldrig så noga kan veta. alla graviditeter är ju olika och oförutsägbara. :)

Med Vänliga hälsningar

pernillaa
0

Ja jag sitter fortfarande och väntar på att magen ska tvärväxa. Var rätt stor förstföderska, :P

Ha en bra dag! // Pernilla

Trollhassel
0

#10 Det kommer, det kommer. Flört Know the feeling!

Nu har jag varit hos barnmorskan och fått höra bebisens lilla hjärta slå. Hon trode att det var en (vad skönt!) men med tanke på läget och storleken på livmodern är jag förmodligen lite längre gången än vad jag tidigare räknat med. Hon hade inget problem alls att hitta bebisens ljud, det känns skönt!

Med Vänliga hälsningar

pernillaa
2

Ja jag har de senaste dagarna haft en del mensvärksliknande smärtor och det har slitit rätt mycket i sidan så jag misstänker att det är på gång nu. :P
Har plötsligt blivit väldigt lättstött och lättretlig också så undrar om det förändras hormonellt på något sätt just nu.

Ha en bra dag! // Pernilla

Trollhassel
1

#12 Spännande! Skrattande

Det är mysigt med stora magar men ändå jobbigt samtidigt. Men mysfaktorn överväger nog.

Skrattande

Med Vänliga hälsningar