När har jag störst chans?
Mm, jag får väl krypa till korset och erkänna att jag ev sov på biologi lektionerna i skolan. Men nu är det dags att planera för barn nr 2 och jag skulle vilja veta vilka dagar jag har som störst chans att bli gravid på.
när du har ägglossning.
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Jo det fattar jag! Men när är det? Jag menar, är det veckan efter mens, två veckor efter osv. När är det normal sett???
jaså det har jag ingen aning om det är ju ganska individuellt om jag fattat rätt :P

Men om man har en regelbunden mens borde man ju på ett eller annat sätt kunna ränka ut på ett ungefär?
Just lutealfasen, dvs tiden mellan ägglossning och mens är vanligast 14 dagar (vid 28 dagars cykel). Den brukar kunna variera mellan 12-18 dagar. Tiden mellan mens och ägglossning kan dock vara olika beroende på hur lång cykeln är.
Jag har ex ägglossning på dag 14-15 och har 28 dagars cykel.

Okej! Då har min app i mobilen helt fel… som jag trodde! ;-)
Ägget lever i 12-24 timmar och det är under dom här timmarna du kan bli gravid. Oftast brukar det vara ungefär 2 veckor efter senaste mensens första dag (så en dryg vecka efter avslutad mens, typ). Det är lite olika förstås men mitt i cykeln är vanligast!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Aha! Då kanske inte appen har så himla fel ändå. Fast den säger att jag har ägglossning i flera dagar. Tyo 5dagar i sträck, kan det stämma?
#8: Nej, men däremot så kan spermierna leva så länge. Därför har man chans att bli gravid "under flera dagar", för om det finns levande spermier på plats under de 12-24 timmarna du kan bli gravid så är det förstås stor chans att lyckas :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#8: Det är inte så att appen menar att du är som mest fertil i flera dagar, där ägglossningen sker i "mitten" av dessa dagar? Ägglossningen må ske enbart under 12-24 timmar, men spermierna kan ju leva längre än så och kan då resultera i en graviditet.

#10 Så kan det ju vara! Men då kör vi efter appen och hoppas på det bästa!
vad är det för app du använder ? man kankse skulle testa :P

Hm vet inte vad den heter. Men det står PT under den och ikonen är en rosa blomma i stil med en gerbera. Den öppnar man och klickar på när mensen börjar och slutar. Så kan man se när man är fertil osv. Man kan skriva in humör osv om man vill. Och glömmer man när man haft mens kan man öppna appen och då står det hur många dagar man här kvar vill nästa mens eller hur många dagar man är sen.
coolt! :P Om den nu funkar :P haha

Nu har jag kollat noga på den och så här står det. Min mens slutade i måndags. Då är tors-mån markerade som "Fertile" tisdag "Ovulation" och onsdag "Fertile". Så det kan ju stämma då!
Hm, jag blir mer och mer nöjd med den här appen!
Någon som vet om man kan ta en "skärmdump" på mobilen? Jag har en Samsund galaxy SII