När har jag ägglossning?
Min mens är så jäkla oregelbunden så jag tänkte be er om hjälp.
Jag skriver alltid upp när jag får min mens och nu har jag räknat hur många dagar det har gått mellan varje mens och dessa siffror fick jag. .
28
48
36
63
Och nu är det igen över 30 dagar sen som min mens var. så när har jag ägglossning?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Det vanligaste är att man har ägglossning ca 14 dagar innan mensen så det kan vara svårt att räkna ut om man har så oregelbundna cykler som du har. Sedan har jag märkt när jag försökte bli gravid förra ggn och testade med ägglossningstest att om jag inte hade ägglossning så var min cykel nästan 10 dagar längre. Det jag skulle göra om jag var du är att köpa ett gäng billiga ägglossningstester och försöka ta reda på när/om du ägglossar. Börja testa några dagar efter att mensen slutat. Om du inte har de "typisk" tecknen på ägglossning (typ mensvärk och trådiga flytningar) så kan det vara svårt att veta när man har ägglossning, därför är det bra att börja tidigare än det står på testen. Innan jag fick mitt andra barn så kände jag inte av ägglossningen mer än att flytningarna vart rikligare. Nu känner jag av molvärk dagarna runt också. Hoppas du vart något klokare av mitt svammel ;-)
Amor vincit omnia
Jag blev mycket klokare av ditt svammel :P hehe
Jag brukar ju få nån slags slemmig flytning nån vecka i månaden men ungomdsmottagningen här på ön säger att det är svamp infektion så jag har blivit behandlad för det 6 gånger på 1 år .
Det går ju alltid köpa ägglossningstest också, dom kostar inte så många kronor :) Men samtidigt tycker jag inte man ska bli för fixerad på att bli gravid, det blir ju bara otroligt stressande. Bättre är väl att njuta av tiden man försöker bli gravid :)
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
jo vi försöker ju inte till 110 % om jag säger så men blir jag gravid blir vi bara glada :)
Jag var och köpte rosenrot idag och hoppas på att mensen kommer bli mer regelbunden nu men vi får väl se.
hur ska man äta rosenroten alla säger olika, vissa säger att man ska äta den varje dag andra säger 15 dagar i månaden andra säger bara när du har mens med mera. någon som vet?
Man kan känna på sin livmodertapp också. Vanliga dagar är den stängd och hårt men när du har ägglossning så är tappen mjuk och lite öppen. Då vet du precis när du har ägglossning trots oregelbunden cykel.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Okej, tack för svar
#5 visstja, det glömde jag att man kunde känna på den med ;-) Viktigt dock om du ska känna på livmodertappen är att du har rena händer, du kan annars föra in bakterier i livmodern.
Amor vincit omnia
det förstår jag också :P hehe
Nu har jag fått hem 7 stycken ägglosningstest men när ska jag testa det första? samma dag som min mens är slut? 3 dagar efter? 1 vecka efter?
Hjälp!?! 

#9 för att vara helt säker på att inte missa ägglossningen så bör du börja redan första dagen efter att mensen slutar och då räcker inte dina 7 tester långt…. Annars kan du alltid gå på ett genomsnitt på dina tidigare cyclar och se på bruksanvisningen vilken dag du ska börja på. Risken då är att du kanske hinner ha ägglossning innan du börjar testa. Jag köpte hem ett sett med 21 test förra ggn för att veta att jag inte skulle missa, men behövde bara använda ett ;p Sedan är det olika från person till person när ökningen av hormonet är på dagen. Vissa kan bara se på morgonen medan andra bara kan se på kvällen, sedan finns det vissa som bara kan se stegringen under ett fåtal timmar och vissa som har gradvis stegring under några dagar. Är ben hel vetenskap detta med tester, finns måååååååånga trådar på familjeliv om detta med tester om du vill läsa mera? Här har du en sida med lite info också: http://teskedinfo.blogspot.com/2010/03/agglossningstester.html Hoppas du blev lite klokare ;-)
Amor vincit omnia
blev mycket klokare. får se hur jag ska göra får hoppas att jag inte missar den men man kan ju bli gravid ändå fast man missar den eller?
Ägget lever upp till ett dygn efter ägglossningen, så det bästa är ju iaf det ligger spermier där och väntar när det lossar eftersom de kan leva upp till en vecka. Finns de som blivit gravida när de haft sex en vecka innan ägglossningen ;-) Så tipset är att mysa varannan var tredje dag tills du ser att du får utslag på testen, då finns det ju alltid spermier där ;-)
Amor vincit omnia
Eller så har man sex varje dag så är man garanterad att inte missa ägglossning ^_^
haha Tina-A ditt lät bäst ;) haha 
Okej viste inte att dom kunde leva i upp till en vecka men då vet jag :)
#13 Ja det är ju det absolut bästa, men håller man på under en längre tid så kanske man inte orkar varje dag ;-)
Amor vincit omnia
#15: Haha, nej det förstås. Genomsnittet är väl 9 månader tror jag att jag har läst någon stans, och varje dag i 9 månader orkar man nog inte! Vi hade väl tur som lyckades ta det på första försöket ;)
#16 Det var lite så jag tänkte också ;-) Kommer ihåg när vi började med grabben, första månaden höll vi på varje dag och när det sedan inte gav resultat så tappade jag lusten helt….så månaden efter vart det bara på ägglossningen….så lagom är bäst ;-) Så ni lyckades också på första försöket? Visst är det skoj när man slipper gå och vänta, det var lååååånga 7 månader innan grabben vart till.
Amor vincit omnia