Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2892 ggr
PogoPedagog
0

Giftiga ämnen för foster.

Jag är en tjej på 27 år som jobbar som målare och har eget företag. Nu börjar jag bli himla sugen på barn men är så fruktansvärt orolig för de ämnen som finns i alla färger. Letar man information om detta hittar man bara artiklar á la, visst kan du måla enstaka rum hemma fast du är gravid. Men jag ska ju göra det 6 h om dagen varje vecka! Till saken hör också att jag är den av mig och min sambo som tjänar pengar så att jobba mindre är nästan omöjligt.

Nu vill jag gärna höra era tankar om detta, hur skulle ni göra i min sits. Våga ändå? En eller annan solskens historia om friska barn trots att man utsatts för en del under graviditeten skulle inte heller sitta fel. Jag vet ju att det finns många som inte vetat om att de varit gravida och t.ex druckit under graviditeten, foster kanske är tuffare än man tror?

Tina-A
0

Nu vet jag inte riktigt hur det är med kemikalierna i färg, det kanske är ofarligt, men jag ville bara skriva min åsikt kring det här med att "foster är tuffare än man tror"..

Ja, det stämmer säkert. Absolut. MEN å andra sidan så innebär det en risk att dricka, en risk att röka osv. Vill man verkligen utsätta sitt foster för onödiga risker? Att bli utsatt för starka kemikalier eller alkohol eller cigarettrök är ingenting som fostret själv väljer att bli utsatt för, det är långt ifrån självvalt, utan det är mamman som väljer ÅT fostret. Att bli utsatt för saker mot sin vilja som innebär en risk, kanske ger en astma, kan inte vara så roligt för barnet.. Även om foster är tuffare än man tror tycker jag att man ska göra allt man kan gör att utsätta det för så lite risker som möjligt!

Min mamma rökte under graviditeten t.ex. och här sitter jag med en hel drös av allergier och astma som jag fick medicineras för under många år. Hade jag fått det även om hon inte rökt? Jag vet inte, men rökandet utgjorde en onödig risk.

Nu vet jag inte så mycket om just kemikalier i färg som sagt, men min poäng är att bara för att foster är tuffa så behöver man inte "testa gränserna", tycker jag i alla fall!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
0

Nej. jag skulle ju såklart helst slippa. Problemet är väl att det ligger på hoppas att allt går bra nivån eller inte skaffa barn alls:( Med största sannolikhet kan jag inte få någon havandeskapspenning för att slippa risker med arbetet då jag har eget företag och anses ansvara för min arbetsmiljö själv. Vara ledig utan har jag inte råd med. Blä, det här suger.

Sussi89
0

Men det låter ju helt förfärligt att du inte ska kunna skaffa barn pga ditt arbete :/  Finns det inga superbra munskydd eller liknande du skulle kunna använda?

Du kan säkert ringa till bm också och fråga och se vad dom tycker. Dom kanske har bra alternativ som man själv inte tänkt påGlad

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

PogoPedagog
0

#3 det finns effektiva kolfilter, det tråkiga med dom är att dom är så klumpiga att man får ont i nacken. Men du har rätt i att jag borde ringa en barnmorksa. Dom kan nog hjälpa mig:)

PogoPedagog
0

Jag har pratat med en Bm nu som verkade tycka att jag oroade mig i onödan:) Hon sa att sunt förnuft och inte utsätta sig i onödan räckte. Att barnet låg så skyddat i kroppen och att folk jobbat och fått barn i alla möjliga miljöer utan problem. Känns skönt

Nu ska jag bara ringa försäkringkassan också för BM ( och jag) tror att man kanske inte orkar med ett så tungt jobb hela vägen. Det är ju tyvärr olika regler för ersättning till anställda och egenföretagare.

Sussi89
0

#5 Men det var ju väldigt goda nyheter! :D

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind