Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2892 ggr
PogoPedagog
0

Giftiga ämnen för foster.

Jag är en tjej på 27 år som jobbar som målare och har eget företag. Nu börjar jag bli himla sugen på barn men är så fruktansvärt orolig för de ämnen som finns i alla färger. Letar man information om detta hittar man bara artiklar á la, visst kan du måla enstaka rum hemma fast du är gravid. Men jag ska ju göra det 6 h om dagen varje vecka! Till saken hör också att jag är den av mig och min sambo som tjänar pengar så att jobba mindre är nästan omöjligt.

Nu vill jag gärna höra era tankar om detta, hur skulle ni göra i min sits. Våga ändå? En eller annan solskens historia om friska barn trots att man utsatts för en del under graviditeten skulle inte heller sitta fel. Jag vet ju att det finns många som inte vetat om att de varit gravida och t.ex druckit under graviditeten, foster kanske är tuffare än man tror?

Tina-A
0

Nu vet jag inte riktigt hur det är med kemikalierna i färg, det kanske är ofarligt, men jag ville bara skriva min åsikt kring det här med att "foster är tuffare än man tror"..

Ja, det stämmer säkert. Absolut. MEN å andra sidan så innebär det en risk att dricka, en risk att röka osv. Vill man verkligen utsätta sitt foster för onödiga risker? Att bli utsatt för starka kemikalier eller alkohol eller cigarettrök är ingenting som fostret själv väljer att bli utsatt för, det är långt ifrån självvalt, utan det är mamman som väljer ÅT fostret. Att bli utsatt för saker mot sin vilja som innebär en risk, kanske ger en astma, kan inte vara så roligt för barnet.. Även om foster är tuffare än man tror tycker jag att man ska göra allt man kan gör att utsätta det för så lite risker som möjligt!

Min mamma rökte under graviditeten t.ex. och här sitter jag med en hel drös av allergier och astma som jag fick medicineras för under många år. Hade jag fått det även om hon inte rökt? Jag vet inte, men rökandet utgjorde en onödig risk.