Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 13464 ggr
Elenih
0

hur räknar dem?

Ja hur gör dem egentligen? Förra fredagen var jag i vecka 11+4 (11+3 i läkarspråk sa han?) så nu borde jag vara i vecka12+6 eller? Och var det isf prick 12 veckor och 6 dagar sedan jag blev gravid?

elenihadjipetrou.blogg.se

Zvintos
0

Man räknar inte från när bebisen blir till, utan när senaste mensens första dag var. Anledningen är att det är svårt att veta exakt när befruktningen skedde, alltså har man valt mensen som riktmärke. De räknar alltså att det är 12 veckor och 6 dagar sedan din senaste mens första dag. Hänger du med? Glad

Tina-A
0

Vad menade han det var för skillnad på "läkarspråk" mellan 11+4 och 11+3? Eller va? Man kan inte vara både +3 och +4 samtidigt.. Menar han beroende på när BF är? Om det är 39+6 eller 40+0?

Som NinniH säger räknar man från senaste mensen! Men när du är på ultraljud får man oftast datumet ändrat, antingen framflyttat eller bakflyttat. Då mäter dom barnet och räknar ut ett förlossningsdatum beroende på hur stor bebisen är.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Elenih
0

Men jag förstår inte. Då kan barnet vara i allt från 8 till 12 veckor, eller?

Elenih
0

Eller dom antar väl att jag blev gravid någon gång mellan min sista mens och den uteblivna mensens första dag? Men det kan dom väl inte veta? Inte ensam jag visste när min sista mens var. Sa bara att det var typ 2-3 månader sedan

Tina-A
0

Såhär är det.. :)

Säg att du har en menscykel på 4 veckor (ca 28dagar). Du har först mens, sen efter 2 veckor (i mitten på cykeln) har du ägglossning och sen efter ytterligare 2 veckor kommer mensen igen.
Du blir alltid gravid under ägglossning! Däremot så börjar man räkna redan vid mensen innan ägglossningen, alltså där jag skrev "du har först mens". Där börjar man räkna, fast du inte haft ägglossning och fast än du alltså inte är gravid än. Man räknar att du är gravid fast du inte är det! Knas! Men så är det.
Så när ägget blir befruktat, under ägglossningen, så blir bebisen till. Då säger man att du redan är i vecka 2 (eftersom man räknar från mensen). Bebisen är 0 dagar men din graviditet är redan 2 veckor lång. Om du förstår..

Dom vet inte när du blev gravid och om du inte vet när du hade mens senast så är det konstigt att dom gett ett datum. Har du gjort ett vaginalt ultraljud eller ett ultraljud redan?

Elenih
0

Ja jag var på ultraljud och det var då han sa att jag var i vecka 11+4. Men egentligen är bebisen bara 9+4 eller? Men när man kollar på en sticka då? När den säger att man är i vecka 2-3? Stämmer det eller är man bara i vecka 1? För om det stämmer så kan inte befruktingen skett för bara nio veckor sen. Utan närmare 12 :) gjorde nämligen ett test (dock inte med morgonurin) den 26 juli och då sa den att jag var i vecka 2-3 fyra dagar senare gjorde jag ett till och då sa den 3+

Elenih
0

Nej vänta är enligt ultraljudet i vecka 13+0 idag, eller hur? Var ju i vecka 11+4 för förra fredagen. Och om testerna stämde (att det var 3 veckor sedan befruktingen skedde) så är jag typ i vecka 15 nu… Åh vad jobbigt fattar ingenting

Tina-A
1

Elenih:

Dom där clearblue kan bara säga 1-2, 2-3 och 3+. Är du i vecka 5 säger den ändå 3+, så den ska du inte lita på! Kasta skiten Flört

Eftersom du har gjort ett ultraljud har du fått ett "riktigt" datum och det är det du ska lita på! Idag är du i vecka 13+0 då, om du var i vecka 11+4 förut. Eftersom du är i vecka 13+0 så är bebis, precis som du skriver, 11+0! Bebisen är alltid 2 veckor yngre än vad man säger att din graviditet är eftersom man räknar redan 2 veckor innan ägglossning - från senaste mensens första dag. Så det har ud rätt i :)

Och sen när man säger att du är i vecka 13+0 så säger man att du är i vecka 14. Nu blir det kanske lite snurrigt här men jag ska försöka förklara;
Nummer 13 står för de antal veckor som du har gått fullt ut. Du har varit gravid i 13 hela, fulla veckor.
0 står för antal dagar utöver dessa veckor du har varit gravid, i detta fallet 0 eftersom det är precis 13 hela fulla veckor. Imorgon däremot är det 13+1, så du har gått 13 hela veckor + 1 ytterligare dag.

Du är alltså inne på din 14 graviditetsvecka. Så när man frågar "Vilken vecka är du -i-?" Så är du inne i vecka 14. Det är den 14 veckan du håller på och "jobbar på" just nu så att säga.
Så om någon frågar vilken vecka du är i, så är du i vecka 14 :) Nästa måndag är du i vecka 15.

Elenih
0

Haha okej då förstår jag lite bättre :) men när man kollar graviditetsvecka på hur långt utvecklat barnet är, så ska jag alltså kolla på vecka 14?

Elenih
0

Och hur vet de på ultraljudet hur långt gången man är? Beroende på fostrets storlek?

Tina-A
0

#9: Ja, precis. Det som står i vecka 14 är det som kommer hända den kommande veckan, eftersom du "lever i" vecka 14 just nu :)

10: De mäter fostret. Man brukar säga att alla små foster, innan vecka 19-20 tror jag, är mer eller mindre exakt lika stora. Därför kan man på olika mått räkna ut hur långt gången man är.

Elenih
0

Men det kan vara någon veckas felmarginal? Eller stämmer längden verkligen så bra? : O

Tina-A
0

#12: Längden brukar stämma jättebra (men sen är det ju få bebisar som föds på BF ändå) . Dom är i stort sett lika stora så det stämmer som sagt väldigt bra. Sen kan ju någon råka mäta fel, det handlar om milimeter.

Du kommer göra ett till ultraljud om några veckor och du kan det hända att du blir flyttad några dagar åt något håll, det är ganska vanligt, men det är inte säkert att du får ett nytt datum.

Vet du när du hade sex och har ett annat datum än vad du fick av läkaren, eller varför är du så osäker på datumet?

Elenih
0

Hahaha nej jag håller inte koll på när jag och han har sex det är ju ganska ofta. Vill mest vara säker och det verkar ju stämma överens med graviditetstesten jag tog ganska perfekt. Men om nu något hänt och både testen och läkarna räknat fel på närmare en månad kan det bli problem.

Tina-A
0

#14: Testerna kan säkert ha fel, men på ultraljudet stämmer det oftast väldigt bra :) Lita på ultraljudet! Och så kommer du få göra ett nytt om några veckor också, då får du ännu ett datum. Förhoppningsvis samma ;) Någon dag hit eller dit kan som sagt skilja, men jag tror inte dom räknat fel på en hel månad.

Elenih
0

Men utraljudet stämmer ju överens med testerna så förhoppningsvis visar inte båda fel. och någon dag spelar ju ingen roll :)

Tina-A
0

#16: Ja men dåså :)

Och grattis, förresten!

Elenih
0

Undrar en grej till. Varför är det svårare att beräkna befruktingen än mensen?

Elenih
0

#17 tack :) men jag har bara börjat nojja mer nu efter den här tråden : P

Tina-A
0

#18: När man får mens är det ju väldigt tydligt att man får mens. Ofta när man försöker bli gravid lägger man därför den exakta dagen man fick mensen på minnet, eftersom man utifrån mensen kan beräkna ägglossningen ungefär. Men även om man inte planerar att bli gravid så minns man ändå ofta när man haft mens eftersom ja, det går ju inte att missa :)

Däremot går ägglossningen att missa. Det är ju något som händer inuti dig och ingenting du kan se med blotta ögat. Det finns vissa tecken på ägglossning som man kan märka av, typ lite värk, lite förändringar i flytningarna och sådär, men det är ändå svårt att säga ett exakt datum. Väldigt mycket svårare än att sätta ett exakt datum för mensen eftersom mensen syns utanpå kroppen!
Vissa kvinnor har ägglossning 10 dagar efter sin mens, andra 20 dagar efter. Så det är väldigt svårt att räkna efter ägglossningen eftersom man helt enkelt inte vet exakt när den var :)

Elenih
0

Haha okej. Men jag mindes inte alls när min mens var ändå lyckades de sätta datum :)

Tina-A
0

#21: Det är ju för att dom gjort ultraljud och mätt fostret, då vet dom hur gammalt det är :)

När man säger att man inte vet när man hade mens får man nästan alltid göra ett ultraljud eftersom läkaren då kan se hur gammalt fostret är, hur långt man är gången.

Elenih
0

Tack för hjälpen :) men jag tycker ändå man borde räkna från dagen befruktingen skedde.