Gravid + Kattpink
Hejsan. en dum fråga kanske, men varför är det inge bra att göra rent kattlådan när man är gravid? Tacksam för svar.
Min sambo VÄGRAR att göra rent lådan och vi har nyss köpt en kattunge plus att vi har tre sedan innan, dock går dom inte på lådan nu, det gör bara lillkatten.. Jag vet inte om jag är gravid än, men vi försöker.
Det är mer uppförstorat än det skulle behöva vara… tvättar man sej och man gör rent ofta i lådan ska det vara okej
Medarbetare på djurskydd.ifokus

och det är en parasiten som orsakar toxoplasmos som man skall undvika och den kan finnas i kattskit (ej i kisset) Mer info finns här http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/
Usch.. stod massa hemska saker där i.. 
OK, jag gör rent kattlådan 1 gång / dag. tvättar händerna och är noga med att skiten åker ut ur huset på en gång.. är det då farligt eller kan jag fortsätta med det?
MinMusse:
Så här är det i kattskiten finns en parasit toxoplasmos, det är inte så bra att leka med som gravid, men det tar ca 24h för den att utvecklas eller så, så att sålänge du tömmer lådan på kattskit varje dag och gärna så fort du kan efter katterna skitit så hinner inte parasiten utvecklas.
Sedan använder man spade vilket gör att man inte får kontakt med parasiten, sedan tvättar man händerna så man tvättar bort parasiten ifall man nu skulle råka få med något litet spår av den.
Kattens kattlåda är tämligen ofarlig om man sköter den ofta och tvättar sig efter.
MEN om det är din sambo som skall bli pappa kanske det är lika bra att han börjar lära sig handskas med kiss och bajs, annars blir det nog jobbigt för dig att byta ALLA blöjorna.
Delat ansvar är bra.
Tack så mycket för svaret! :)

såhär säger SVA om kattinnehav och infektion:
"Man har i olika undersökningar inte kunnat finna något entydigt samband mellan toxoplasmos hos människor och kattinnehav. Det bör därför inte vara nödvändigt med alltför drastiska rekommendationer om att göra sig av med sin katt under t.ex. en graviditet. För att förhindra att en innekatt ska utsöndra oocystor bör den inte utfodras med kött eller organ som inte värmebehandlats eller varit djupfryst. Kattlådan bör tömmas dagligen så att eventuella oocystor inte hinner bli smittfarliga, och gärna av någon annan än den gravida kvinnan. Handtvätt är givetvis en självklarhet efter arbete med jord och sand samt före och efter hantering av rått kött."

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur är det med hundar/hundvalpar och illrar då? - Visst jag tar alltid det säkra framför det osäkra och har handskor på varje gång jag tömmar ell. tvättar en låda ell. städar efter en valpkull och tvättar händarna ofta men tänkte bara på om det är lika farligt? (inte gravid än men vi har planer på det).

#8 hundar, illrar, (tama)gnagare & kaniner är lugnt, det är katten som kan ha parasiten

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej tack för svaret! =) Varför just bara katter som kan ha den?
Jobbar man med får eller kor skall man passa sig vig förlossningar och avföring.
Hur det är med hundar, kaniner och ilrar vet jag inte.
Men grisar skall man passa sig för.