Blutsaft v/s vitaminpiller
Jag sitter och funderar. Blutsaft ska ju vara bra om man är/vill bli gravid. Och extra folsyra. Men blutsaft är både hiskeligt dyrt och smakar apa, så varför duger inte vanliga vitamintabletter för kvinnor för? Vad är det som är så speciellt med just blutsaft? Någon som vet?
/Christine

Jag har aldrig hört att blutsaft skulle vara bättre än ett vitamintillskott. Kanske att det är lättare för kroppen att ta upp i flytande form än i tablettform, men jag hade valt något som funkade bra för mig och kändes rimligt.
Själv äter jag ett komplett vitamintillskott från apoteket som heter Kvinna.

Blutsaft rekomenderas ju om man har låga järnvärden - tror dock att upptagningsförmågan är lite sisådär. Om du har dåliga järnvärden/järndepåer så blir du väl rekomenderad Niferex, jag blev det nu iaf vid andra graviditeten eftersom järnvärdena inte återhämtat sig sedan förra födseln.
Folsyra sägs vara bra för att minska risken för ryggmärgsbråck på bebisen, men den ökar också chansen för att dra på sig canser.
Sedan tror jag mig ha hört att man skall upphöra med vanliga vitamintabletter när man är gravid, eftersom inte alla är testade har jag för mig. Vet att det är så med naturläkemedel iaf, men hur man sedan väljer att göra är väl upp till var och en :)
Carpe Diem

#2 man kan äta ett vitamintillskott som är godkänt för gravida ;)
själv skulle jag undvika naturläkemedel när jag är gravid! Folsyra rekommenderas fortfarande till gravid (o de som försöker bli gravida), men den allmäna rekommendationen till kvinnor kommer nog ändras pga den ökade risken för bröstcancer. För mig var valet enkelt att äta tillskott på folsyra, då jag äter dåligt m sånt som innehåller folater naturligt
Äsch då, det är ju ingen idé att ta nåt då :P Mina järnvärden är väl normala skulle jag tro, och övriga värden också.
Men vad säger ni om att äta rosenrot eller glandin (tror jag att det hette), för att få igång ägglossning? Min mens är oreglbunden och det börjar kännas tråkigt att inte ha koll på när ägglossning är när man försöker baka bebisar ;)
/Christine
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4: Jag åt rosenrot när jag slutade med p-piller för att vara säker på att ägglossningen kom igång! Eftersom vi blev gravida direkt antar jag att det funkade bra.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#4 Vilket lika gärna skulle kunna vara en ren tillfällighet ;)
Ang Rosenrot så vet jag iaf att man inte ska kombinera p-piller och rosenrot eftersom rosenroten tar bort effekten av p-pillren. Kan vara därav som det sägs att man skulle ha lättare att bli gravid med rosenrot?! Jag undrar om man verkligen kan få mer regelbunden ägglossning av dem :/ Jag har iaf en massa rosenrot hemma om du vill ha Christine, köpte dem för några år sedan när jag var trött och behövde piggas upp :)
Carpe Diem
Hmm, lite att fundera på… men rosenrot kanske vore något…
/Christine