Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 5385 ggr
ChristineL
0

Bil v/s kollektivt

Ni som inte har bil, tycker ni att det är väldigt besvärligt att åka kollektivt med barnvagnen och allt som ska med? Vi bor i göteborg där kollektivtrafiken ständigt går överallt, så jag tror inte det kommer bli något problem för oss när det nu blir dags. Men dom gångerna man inte ska in till stan? Vänner utanför stan, babyträffar, babysim osv, är det inte väldigt bekvämt med bil då? Förrutom parkeringspengar man måste ha överallt…

Vad tycker ni är smidigast? Känns som att inlägget blev lite rörigt kanske, men vi tror inte vi kommer behöva bil i första taget…

Tina-A
0

Vi har ingen bil, inga körkort heller, utan åker kommunalt överallt. Vi tror inte det kommer vara några som helst problem, tror inte det kommer vara det för er heller. Vi bor i Stockholm.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[LucyInTheSky]
0

Går en buss från oss och en hem.. Skol bussen, så allt du ska till måste starta kl. 8 och sluta så du hinner med bussen hem vid 3.. =(

Så att ge upp bilen är inget alternativ här. Och att planera in det så att det funkar med bussen som går med ett litet barn skulle aldrig funka här.. Så jag får snällt betala försäkring, bensin och annat som hör bilen till.

Men bussarna kanske mirakulöst börjar gå bättre då vi blir med barn vem vet.. Och spårvagnar och sånt tjusigt vet vi inte vad det är här ute på vischan ;) ha ha..

MimmieM
0

Vi kommer behöva två bilar nu sedan vi köpt hus (snart klar med körkortet) eftersom det bara går skolbussar hemma vid huset. Annars har jag i alla år, med och utan barn, klarat mig finfint med kollektivtrafiken. Folk tenderar att vara väldigt hjälpsamma när man har med sig en barnvagn faktiskt, jag hade förväntat mig motsattsen så jag blev glatt överaskad :)

Carpe Diem

Linn
0

Christine, det blir smidigt om man vänjer sig vid det. I gbg går ju bussar och spårvagnar titt som tätt. Här hos mig går den en gång i havltimmen ner till centrum men jag går oftast. Ska jag längre fungerar det utmärkt med tågen också. Det är klart att det är smidigt med bil, men det fungerar utmärkt utan också. Det krävs lite planering bara, framför allt när man ammar på vintern och har en liten som gärna äter lite för ofta för mitt tycke.

Det som kan bli lite krångligt i gbg är väl om spårvagnar och bussarna är väldigt fulla, men som sagt, folk är oftast väldigt hjälpsamma och flyttar sig oftast. Det är klart att det finns surmular som inte vill hjälpa till också. Eller så händer det någon gång att man inte får plats på bussen, det har hänt här någon gång. Men som sagt, i gbg går de ju titt som tätt.

Sedan kan det vara käckt att ha bil när man ska storhandla eller om man skulle behöva åka till sjukhuset. Men det gå att lösa utan bil också, det finns ju exempelvis sjukhustaxi (heter det så?)

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristineL
0

Det är absolut en göteborgsgrej med trevlighet och hjälpsamhet har jag lagt märke till, det jag ser sen jag flyttade till göteborg skulle aldrig hända i örebro utan pust och stön. Så jag tror absolut det kommer funka smidigt för oss att ta kollektivtrafiken, det är väl som sagt just det med att om man ska längre men det händer ju inte så ofta så det blir inga problem med det ändå tror jag.

Men det är klart, ni som bor så att bussar bara går två ggr/dag, jag förstår att ni har bil! ;)

Tina-A
0

Det blir ju en del avstånd och det tar ju en tid att åka förstås! Men varför skulle inte det fungera känner jag?

Till BB har vi 45 minuter ungefär, tycker det är helt okej. Tar ju typ 1 timme vart man än ska i Stockholm eftersom det är sånna avstånd. Tbanan går ju var 10 minut och saltsjöbanan som jag tar går visserligen bara var 20 minut vilket är lite jobbigt, men det går bussar också samtidigt så man behöver ju aldrig vänta långa stunder på transportmedel.

Är väl ungefär samma i göteborg!

När man väl åker så är man ju på väg, varför skulle inte det går bra liksom? :) Ni klarar er nog!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
0

Ja men precis! Tycker så många gnäller över kollektivtrafiken men jag/vi är bara positiva. Vagnen tar 14 minuter in till stan och går max var 10:e minut, fär det mesta bara med någon minuts mellanrum då det är tre linjer som paserar här :)

Det är bara dyrt med bil känner vi, och så slipper vi köpa bilbarnstol som måste bytas hela tiden :P

HannaM
0

En aspekt som ingen tagit upp vad jag kan se är ju att man oftast (alltid?) behöver vika ihop vagnen för att få in den i bilen så det blir ju lite meck runt processen ändå om vagnen ska med. Ska man åka buss eller spårvagn tar man ju bara vagnen och promenerar iväg.

ChristineL
0

#8 - Också en aspekt helt klart! Och ska man ha bil så måste jag ju ha en bil med bagage stort nog för en barnvagn=ännu dyrare!

Mitralis
0

Vore jag dej så skulle jag strunta i bilen. Ni kommer att klara er fint ändå Glad

ChristineL
0

Ja, men visst kommer vi göra det? Jag ska bara bli gravid först också ;)

Mitralis
0

#11 Den lilla detaljen ja Flört

motherangel
0

Vi (killen) har körkort men ingen bil, så det blir att åka komunalt :)

vi bor ca 17 min ifrån gbg centrum, vi bodde även bär när min dotter var bebis (nu är hon snart 5 år) och det funkade jätte bra :)

Visst kan man kanske inte ta sig upp på alla spårvagnar och bussar utan hjälp, vilket kan vara lite jobbigt.. men oftast (i princip alla gånger) så är det någon vänlig människa som kan hjälpa till o lyfta i vagnen :)

sen finns det ju anpassade bussar och spårvagnar så då är det bara o köra på ;)

hoppas allt går bra :)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

ChristineL
0

Vad härligt att höra att så många är positiva till kollektivtrafiken! Det gillar vi!

Mitralis
0

Om det absolut inte skulle gå med kollektivtrafiken så kan man ju köpa en bil efter bebisen är född Glad

ChristineL
0

Förvånad Kan man?? Skrattande hihi…

Mitralis
0

#16 SkrattandeFlört