Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 14140 ggr
vedda
0

illamående/kräkningar

Vad gör ni emot erat illamående/kräkningar?

Huskurer, tips?

jag fick tips av min bm att koka färsk ingefära och dricka avkoket. dok inte testat det än…

Engagera
0

Det sägs ju kunna hjälpa!

Se till att dricka mycket vatten, då brukar det kunna släppa iaf illamåendet.

Mikaela_B
2

Jag gav upp allt och alla tips som jag fick av folk och bm efter att man testat allt från kok ingefära som ovan nämnt, mycket vatten, små äta, olika tabletter som rek av bm, röra på mig mkt, akopunktur osv osv…

För mig släppte det inte alls, men om något fick mig att må bättre så var de ju klart små ätandet av vissa saftigare frukter och bär, även grönsaker så som tomater speciellt… :)

Var dessutom inte lika hemskt att få upp om man inte kunde behålla, så länge man höll sig på avstånd från att äta apelsiner då… *rysningar*

Lycka till.. .:)

www.blueberryhedgehogs.com

Trollhassel
1

#2 Samma här.

Lindrigt illamående går att "bota" med vissa huskurer men för mig funkade ingenting. Både jag och Mikaela_B har gått igenom helvettet med långvarigt och obotligt illamående. Först i vecka 19 släppte det på mig. Men det är väldigt ovanligt att det blir så.

Tips: Postafen åksjuketabletter, receptfritt på apoteket. Jag fick även Lergigan comp utskrivet men det kan jag inte uttala mig om efterom det inte hjälpte.

Om inget hjälper, rid ut stormen, håll ut och tänk på din lilla bebis. Illamåendet brukar ju släppa framåt vecka 11-12.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mikaela_B
0

Och får man samma illamående som jag och Trollhassel haft/har så håller jag helt med henne att rida ut stormen och verkligen bita ihop, när du väl kommer till rutin ultraljudet och bm börjar lyssna mer konstant på mötena efter bebisens hjärtljud och du får se den lille etc så är allt värt det =) Enligt mig iallafall…

testat lergigan comp funka inte alls här…
släpper de inte vecka 12, invänta v.15 och inte då heller så invänta runt v.20 men som sagt de är ovanligt att de sitter i så länge!

Jag kräks fortfarande, men dock inte lika ofta, från varje dag flera ggr om dagen till nu 3-4 dagar i veckan men enbart på morgonen ibland på kvällen men väldigt sällan…

MimmieM
0

Skrattande POSTAFEN!!!! POSTAFEN!!!! POSTAFEN!!!!! Skrattande

Carpe Diem

vedda
0

jag har testat postafen här om dagen när det var som värst (fick inte behålla någonting jag åt fören framåt 18 på kvällen), men det gav ingen nämndvärd effekt, kanske funkar bättre "en vanlig bara illamående dag".

vatten funkar inte alls här, småäta funkar ibland. Man får se frammåt och hopaps det går över helt snart. Är lite förvånad att man kan bli så trött, trött av att bara åka bort och sitta och umgås med bekanta. Dags att införa sova middag Glad

MimmieM
0

Nja, när jag började äta postafen så kände jag ingen effekt förrän efter 3-4 dagar, och då tog jag 2 stycken om dagen med 12 timmars mellanrum. Sedan kunde jag inte vara utan dem tom v. 12. En halvtimme förbi 12 timmarssträcket och jag ville kräkas.
Det var samma sak för en vän till mig, det hjälpte först efter 3-4 dagar.

Carpe Diem

Mikaela_B
0

#6 Sova middag är bra hihi, jag orkade inte ens ha hit folk, tyckte de var super jobbigt att vara social och hemskheter som de blev just då, nu igår var första gången som vi var på släktmiddag där jag inte mådde illa och kunde vara social, utan att behöva gå och lägga mig på soffan eller liknande.. Jippi… Men GUUUD va trött jag var när man kom hem…

Åkte bil från Gbg till Malmö när ja mådde som värst, spydde i en bil som inte var våran, och fick stanna längst vägen hela tiden, påvägen hem så var ja helt slut och somnade i baksättet med huvudet lutat åt en låda :P

Jag sov middag och nu gör ja de fortfarande, pga att ja sover så kasst på nätterna så de funkar allt =)

vedda
0

#7 testat postafen nu i 5dagar och jag var på banan igen dag2 efter första postafen. skönt "att vara sig själv igen". Dok så klarar jag mig bara 8-10h mellan tabletterna innan det riktiga illamåendet kommer. Men jag har ändå under dagen stundvis lite känning av illamående men en klar förbättring.

#8 Låter inget vidare :-/ Hoppas du blir av med ditt illamående snart.

fridaas
0

Jag vet att det är en gammal tråd, men hur har ni gjort som inte får behålla någonting? har försökt med postafen, men de kommer upp lika snabbt igen, även vatten, te, blåbärssoppa, avslagen cola, mackor med smör, mackor någonting, mariekex osv.. allt kommer upp lika snabbt igen, vilket är inom 10min efter att man försökt äta eller dricka..

Någon som har tips på vad jag ska göra? hade planer på att ringa mvc och fråga bm, men de hade stängt idag Obestämd

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Crispig
0

Jag har gjort något som jag gjort förut när jag varit illamående,pga olika saker magsjuka eller bakis osv. och det är att jag dricker en kopp buljong, de kanske inte fungerar för er men det fungerade för mig iaf. (se bara till att inte ha för mycket buljong i vattnet, de blir inte gott alls..) Det händer att jag kokar upp buljongen på spisen och kryddar den, men ibalnd tål jag helt enkelt inte att stå å sniffa vis spisen…

Det som räddat mig i skolan nu har varit vatten, en eller ett par klunkar precis när jag känner det börja komma och sedan efter det en klunk med jämna mellanrum och en casewnöt eller två mellan klunkarna. Det och att sitta med vinden fläktande i ansiket från fönstret. (I bilen så fungerar även A/C bra :) just i ansiktet då. )

De är bara kyckling/hönsbuljong som jag har druckit.

vedda
0

#10 jag hade dagar då jag inte fick behålla något..De dagarna fick man vara stilla mycket för att inte "slösa energi". Nästa dag fick man ta igen vätskan man förlorat dagen innan, var ingen fara för min del då jag inte hade feber eller något annat…Postafen bör du äta några dagar innan, jag åt postafen flera veckor, det hjälpte mot illamåendet (inte direkt men efter några dagar efter jag började äta de), men de dagar jag kräktes kunde jag inte behålla tabletterna heller…

AnnaFagerell
0

Inget hjälpte på mej tyvärr. Varken huskurer eller mediciner. Jag mådde illa och kräktes i 28 veckor… sen kom det tillbaka på slutet igen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

fridaas
0

Akupuntur har hjälp nu, ska få 8ggr till sen håller det förhoppningsvis i sig resten av graviditeten.. hoppas verkligen inte på att det blir så här igen för det orkar jag inte..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[tjenarehej]
1

JA, har ett jättebra tips, själv har jag kräkts dag och natt i en och en halv månad, fick tips av sjukvården att dricka sött och kex osv..blev bara värre…så provade jag att EJ äta kolhydrater..det var hemskt att få ner ägg den första och andra dagen men sen!!!!!!

Nu mår jag mycket bättre som att vända på en hand…har dock försökt att ta en macka eller ett kex och inom några minuter kommer illamåendet och kräkningarna som då håller på i 4 till 5 timmar…har en egen teori om det hela ..magbakterier som lever på kolhydrater (socker)och deras biprodukt eller bajs helt enkelt blir som toxi (gift)och man mår illa… men ska ta den teorin med nån duktig läkare..

i vilket fall så hjälper det för mig, ät ägg, sisk ,kött, avocado..svårt att få ner men det hjälper!!!! MEN FUSKA INTE!