Förälder och arbetslös

Ja, den arbetande föräldern så beräknas ersättningen på inkomsten. Den arbetslösa får 180:- om dagen sen beror det på om den arbetat tidigare, hur längesen det var och så. Ganska krångligt…
Det finns mycket info på www.fk.se
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hehe! Nädå, katten vill ha sällskap ;o) Ring till dem och be att de skickar en uträkning på dig och din man/sambo så har ni lite att planera efter.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Vi får nog planera att vi får det minsta av det minsta man kan få. Jag kommer att bli arbetslös 31 okt och killen är på gratis praktik och sedan kommer han att gå som lärlig i ett år. Själv misstänker jag att jag inte kommer att kunna jobba så vidare värst länge under graviditeten på grund av ett ganska alvarligt hjärtfel. Jag hoppas att dom sjukskriver mej och att jag slipper ta av föräldradagarna i alla fall. Tar dom av föräldradagarna kommer jag bara kunna vara hemma med barnet ca 3 månader eller nått innan dagarna är slut
#4 man kan inte ta ut FP från de tatt man blir gravid, de tär ett visst antalveckor före beräkad förlossning man tar av det. innan så är det havandeskapspenning (osäker på namn?) man får om man är sjukskriven

Om man tar ut havandeskapspenning 2 månader innan bf så dras de av föräldrapenningsdagarna. Jag var tvungen att ta ut havandeskapspenning pga foglossning och då fick jag också 60 dagar färre föräldraledighetsdagar.
Om man är sjukskriven pga. problem under graviditeten beroende på ett hjärtfel så borde man ju kunna få ersättning från försäkringskassan…vanlig sjukskrivning? Eller blir man helt utan pengar då?
Hur länge har du jobbat? Är du med i något fack?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#6 Det ska inte dras av från Föräldrapenningen..? Jag fick HavandeskapsPenning beviljat och hade ändå alla FöräldraPenning dagar kvar. Du tog inte ut föräldradagar i förskott då?

#7 så blev det för mig med.

Nää, jag tog ut havandeskapspenning men får inte alla mina dagar hmm
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Har alla kommuner havandeskapspenning?
#10 Alla kan söka havandeskapspenning oavsett var man bor men sen är det en annan sak ifall FK godkänner det. Du måste ha ett så pass krävande arbete eller ha stora problem pga din graviditet för att kunna få det, och din chef måste skriva under på att det inte går att omplacera dig till andra, lättare uppgifter. Så om du jobbar i tex skoaffär och mår bra kommer du inte få rätt till det.

#12 Då kan du inte få det.

#14 du kan ta ut föräldrapenning från och med den 60:e(?) dagen före beräknad förlossning.

#16 Det finns ingen ersättning för det. Det skulle vara om du blir sjukskriven. För det finns ingen ersättning för själva graviditeten. Hur är det med a-kassa eller så?

Har suttit och lyssnat lite och det var ju förfärligt besvärligt det där
Tror jag nöjer mej med katten