Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 7696 ggr
[Puppan]
0

Rida och vara gravid

Hur länge kan man rida in i graviditeten??

Jag såg ett videoklipp på youtube en kvinna som släppte händerna och dundrade förbi kamran i full galopp i nionde månaden.

Mvh Tina

viktoria91
0

Så länge man kommer upp och ner på hästen.

andaloce
0

Jag tycker att man ska rida så länge det känns bra för en själv.

Tina-A
0

Det farliga är väl om man ramlar av och slår sig illa … Man kanske landar dåligt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Quellii]
0

Alltså det är ju upp till en själv. Klarar man av att rida och inte får ont så är det ju okej med den delen.

Själv var jag lite nojig att ramla av eller att nått annat skulle hända. Även fast det inte hänt något hittils på hästryggen så var jag ändå extra orolig för jag ville ju inte att det skulle hända knodden nått. Så det blev inte mycket ridande för mig.

Crispig
0

Man blir ju lätt lite klumpigare när man är gravid med.

[Puppan]
0

Tack snälla för alla svar! Jag undrade eftersom jag rider och vi försöker väl att bli gravid.

viktoria91
0

Köra häst känns kanske lite säkrare om du kan göra det?

[Theriss]
0

Jag hörde mig också för åt alla håll och kanter hur det var med att rida. Själva ridningen är inget du behöver oroa dig för, det som kan bli ett problem är ifall man lyckas ramla av så att man typ hamnar på magen, eller att man får sig en spark eller knuff eller så när man sköter om hästen.

Själv rider jag än så länge (är inne i vecka 26). Jag kan fortfarande ta mig upp på hästen utan problem ;) men jag har tappat min kondition och orkar inte så mycket och så länge längre. Jag tar det ganska lugnt, känner av hur mycket jag orkar och så. Och tänk på att verkligen rida med sätet och inte med "framdelen" så att säga…

[Puppan]
0

#7 Tack det hade ju varit bra men kan inte göra det, jag är medryttare på två islandshästar.

#8 Okej då vet jag. Det är upp till en själv vad man orkar och klarar av alltså. Fast jag skulle nog väldigt väldigt rädd för att ramla av.

Tack för tips!

viktoria91
0

#9 Man kan köra islandshästar=) Det är ju inte långt till marken från en sån iaf.

johanna9
0

#10 de kan hända mkt olyckor när man kör oxå. Jag galopptränade tills vecka 23 sen slutade jag jobba, kör häst ibland. men alltid kan hända där oxå. en häst kan slå dej ur vagnen eller ngt annat… jag är i vecka 28 och kör våran stora travare ibland nu när mamma är på semester annars är jag försikigt. för man kan få en smäll i stallet.. utan att de skulle vara meningen.

[Puppan]
0

#10 jovisst, men dom kör inte sina.  

Man får vara försiktig, som sagt olyckor kan hända.

viktoria91
0

#11 vistt kan dte hända olyckor!En äst kan rymma från hagen och går man ibägen kan man få en spark i huvudet så man dör-dem flesta olyckorna händer på marken. Men vissa trycker dte känns säkrare att köra än rida.

Tina-A
0

Man får ju välja själv om man tycker man känner sig trygg nog och om det är värt risken.

Även om det inte är långt till marken kan du trilla och landa illa på magen så fostret skadas/dör.

Man kan bli sparkad så fostret skadas/dör.

Man kan bli avkastad ur en vagn också och landa illa så fostret skadas/dör.

Det är ju inte helt riskfritt med hästar, även om det oftast brukar vara säkert! Olyckor kan hända, och det man måste fråga sig är om det är värt risken att ens bebis dör om nu olyckan skulle vara framme..?
Oftast är det ju säkert så det kan ju väl vara värt risken om man känner så! Eller så tar man det säkra före det osäkra, det ju upp till en själv.

AnnaFagerell
0

Du kommer kanske känna när det väl närmar sej hur du vill göra. Jag blev väldigt feg när jag var gravid, även för min snälla ponnyer

#14 Var fick du det ifrån att det oftast är säkert? Jag skulle vilja påstå att det ofta händer olyckor med hästar. Det är ju en av de vanligaste sporterna där det händer olyckor

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
0

#15: Oftast innebär inte att det händer sällan. Oftast och ofta är inte samma ord…. Något kan hända väldigt ofta, men oftast är det säkert. Oftast = vanligtvis, mer än 50%. Ofta = Hög frekvens.

Om du rider på en häst trillar du inte av varannan gång. Du kanske trillar av ofta, och det sker många olyckor, men inte varannan gång någon sätter sig på en hästrygg.
Nu har jag ingen statistik men jag tror inte de flesta trillar av ens 1/10? Så oftast är det säkert.
Men det är inte riskfritt, så man måste själv bestämma om hurvida man känner att det är värt risken eller inte!

Själv skulle jag aldrig gå i närheten av en häst då jag är gravid!!!!

viktoria91
0

#16 Min kompis som hade egen häst och sög på att rida trillade av nästan varje gång hon red för ingenting.

Tina-A
0

#16: Om alla som red trillade av varje gång man satte sig på en häst skulle alla sluta rida.

Bara för att din kompis suger på att rida betyder det väl inte att alla andra människor trillar av när dom sätter sig på en häst? :P

Det betyder väl bara att din kompis inte borde rida när hon är gravid :) Rida kanske inte är hennes grej, hehe.

viktoria91
0

#18 menade bara att vissa trillar mer eller mindre alltid av pga noll balans och jag har ridit i 10år och "trillat" av en gång, sadlen var för hal så jag gled av när ponynn vägrade XD

Som hon "skötte" deras djur borde hon inte alls ha djur.

Tina-A
0

#19: Usch, alltid så tråkigt att höra om folk som inte sköter om sina djur :(

Ja, man kan ju alltid trilla. Sen får man ju lite ändrad tyngdpunkt och sämre balans när man är gravid, så då är det ännu mer riskabelt!

viktoria91
0

#20 Som tur är djuren sålda men hon är absolut inte den smartaste som har vandrat på jorden.

[Theriss]
0

Jag har ridit i femton år och ramlat av max 30 gånger. På de senaste fyra åren har jag ramlat av två gånger med två års mellanrum. Men bara för det betyder ju inte det att jag sitter säkert så att säga. Man ska inte glömma att hästar är djur och individer som reagerar olika samt att de är flyktdjur.

xcess
0

Jag har ridit sedan jag var 6 år, är 21 i dag har ramlat av 2 gånger, varav den ena var mer glida av.

Eftersom det är djur vi pratar om precis som #22 säger så vet man aldrig.

[Theriss]
0

#23 Det sägs ju att man ska ramla av 100 gånger innan man är en duktig ryttare men själv tycker jag det verkar knasigt, är man inte skickligare om man håller sig kvar uppe på hästen? Tungan ute

xcess
0

#24 Jag måste vara en kass ryttare om det är såObestämd

Ett par gånger kan ju vara bra så man "lär sig" ramla rätt åt andra sidan är det kanske inget man kan lära sig?

Annisangel
0

Det är nog jag med så du är inte ensamTungan ute

Man kan nog inte stanna vid 100 heller om man är en duktig ryttare och vill rida hela livet… Lurigt ordspråk det där!!

Många Goa Kramar

Annisangel

studs
0

Jag har inte vågat rida alls sen jag plussa .. även om jag vill o de suger i ridtarmen så vågar jag inte , med flertal missfall i bagaget är man mer försiktig oxå , min bm rekomenderade inte att rida heller under grav , skritta gick väl an men utöver de tyckte hon inte va ngt posetivt… Fast de e väl olika från bm till bm , liksom vissa rider in i de sista.. jag väljer dock att jobba min häst från marken utöver de dagar jag har medryttare..

[Theriss]
0

#27 Min bm sa att rida är en av de bästa saker man kan göra för musklerna i bäckenets skull, det kommer underlätta vid förlossningen sen. Men riskerna med resten försvinner ju inte för det.

studs
0

#28 Va ? sa hon ? varför skulle inte min kunna ha sagt de då :( vart bor du ?

Annisangel
0

#28 Det låter logiskt ju… Men jag kände personligen att jag inte kunde för balansens skull, den blev helt skum. Kanske skulle ha fortsatt iallafall för att vänja mig vid denna nya känsla????

Men men, sen när bebbe är ute så ska jag börja igen att rida så småningom! Jag saknar det så jag kan gå åt!!!!

Många Goa Kramar

Annisangel