Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4398 ggr
[stuxen]
0

Mvc Kromosomavikelser, osv

Så där då, nu har vi handlat på oss lite saker på ullared, hade dock inte så mycket som vi trott denna gång.
Men vi fick med oss en hel säck med barnkläder som en snäll mamma skänkte till oss. alltid trevligt.
Mvc är bokat skönt.

Men har dock lite funderingar krink kromosomavikelser som DS osv. vill ju ha ett friskt barn, hur stor är risken för detta vid min ålder på 22?
Och finns det några tester som jag kan få göra, för kub och dessa är bara till 35+

Nu känns det som att allt är pågång, allt börjar bli verkligare och det är kul, men aningen läskigt, eller spännande kanske man skall säga.

Johanna
0

risken är inte så så stor, men dom har i vissa landsting börjat erbjuda KUB/NUPP test till yngre kvinnor.
jag som är 26år blev erbjuden det nu, men tackade nej..
känner som så att jag inte vet vad jag skulle göra med informationen om jag fick dåliga siffror, o jag vill inte göra fostervattenprov då det innebär en missfallsrisk, o även om jag får ex 1:5 så är det fortf 80%chans att jag får ett friskt barn, o får jag 1:40.000, vad säger att jag inte är den 40.000 kvinnan?…
samt att få jag bra siffror så kan det fortf finnas saker dom inte upptäcker, o det kan bli komplikationer vid förlossningen o då bli cp-skada lr liknande…
såklart man vill ha ett friskt barn, dt vill jag oxå… o dom allra flesta barn födds ju friska, är det ngt fel så tar ju kroppen oftast hand om det tidigt i graviditeten..
jag är ändå sjukt nojjig över att få ett handikappat barn, o mkt eftersom jag arbetar med gravt utvecklingsstörda…

men men, det är ju jag det… o du gör ju som du vill… :) du kan fortf få göra ett KUB/NUPP test, men då bekosta det själv… kostar runt 1500-2000kr
men tänk igenom noga både du o pappa vad ni gör med sifforna, o om ni är beredda att gå vidare mFVP, o att det då är ett förjöjd missfallsrisk..
men allt det där berättar BM för dej..

lycka till! :)

Trollhassel
0

Om du har DS i familjen eller nära släkt kan du absolut be om test, annars gör de nog inte det på alla landsting.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[stuxen]
0

Nej har ingen ds i familjen, kanske inte skall oroa mig så j*** mycket om allt hela tiden.
Risken för ds är väldigt liten.
Risken för att släkt och vänner vänder sig mot oss pga vår dåliga ekonomi och ringa ålder, får vi ta.
Deras miss och inte vår.
Risken att vi kommer bli värdelösa föräldrar, får vi ta och bara leva och njuta och göra det bästa av situationen.
Tack.

Trollhassel
0

Så länge man har hjärtat på rätt ställe så kan man inte bli en värdelös förälder. Aldrig. Dålig ekonomi, då får man vara smart och ekonomisk. Jag är inte rik som ett troll precis, och min dotter har allt hon behöver. Framför allt föräldrar som älskar henne.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler