Gravid utan Chash?
Hej hur gör man?
Jag fick idag reda på att jag och sambon skall bli föräldrar, det är givetvis jätte kul och man känner en rofylld känsla.
Samtidigt som det känns som att allt håller på att rasa samman, att bli förälder utan pengar är något jag inte tycker är särskilt lustigt, så hur gör man. Hur gör vi nu.
Att vi inte skulle behålla barnet är inget alternativ.
Vet inte vad ni skall göra men, måste ju bara få prata med någon, vi är ju bara vi.
HUr går man vidare och hur skall i lösa allt?
Tack
Stuxen

Är ett grattis på sin plats? I sådana fall Grattis till er :)
Ja, hur gör man med allt? Det finns ju så väldigt mycket bebisgrejer där ute som man egentligen inte har någon användning för och som man kan ta det man har hemma av istället. Sedan kan man köpa väldigt mycket begagnat. man kan klara sig utan tex amningskudde, kan använda vanliga kuddar. Spälsäng behöver man inte köpa direkt om man tycker att det är okej att ha bebisen i sängen. Barnvagn går att hitta för några hundralappar på blocket. Kläder kan man köpa i stora klädpaket på blocket.
Det man inte ska tumma på är ju säkerhetsgrejer som till exempel bilbarnstol. Man kan köpa den begagnad men det är lite osäkert att göra det eftersom att sådana saker inte ska vara tappade eller ha några skador eftersom att de inte håller som de ska i en krock.
Har ni några i eran närhet som har småbarn? Där ifrån kan ni kanske ärva eller låna saker. Har ni familj som kan stötta? Då kanske de kan hjälpa till att köpa saker som ni behöver.
Sedan när barnet är äldre får man ju prioritera vad som är viktigast att lägga pengar på, men som sagt, det finns verkligen jätte mycket saker i fint skick som man kan köpa på blocket.
HEHE visst får du grattulera.
Barnet är mera än välkommet.
Tack för tipsen.
Inser dock att jag inte fick med allt i första inlägget så kompleterar lite här.
Varkan jag eller sambon har jobb. Där av ont om pengar.
Vi har bostad. Och sambon har jobb vid behov.
Jag går på grundbeloppet hos alfa kassan.
Söker dock jobbsom en dåre, och hoppas att någon skall nappa på nio månader.
Det är väl egentligen där hela skon klämmer.
Men det löser sig.
Tack.
#2: Varför får du inga jobb? Söker du i fel kategori?
Det finns alltid pengar att få. Man kan plugga (även på distans) och då få bidrag 2500:- i månaden.
Hundvakt kan man alltid vara. Man får ha 4 hundar som "dagisverksamhet" utan tillstånd och då får du ca 2000:- per hund i månaden - 8000:- i månaden.
Kan vara väldigt bra "extrajobb" tills man fått ett jobb man verkligen vill ha :) Tills man fått ett "riktigt" jobb om man kan säga så.
Grattis förresten! Ekonomin kommer säkert lösa sig. I Sverige hamnar inga vettiga familjer på gatan :) Oroa er inte!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
På kvinna.ifokus finns en artikel som heter "skaffa barn och leva gott med liten inkomst"!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack ni kommer med så bra inlägg.
Jobb får jag men det är mest kortare jobb, nu har jag några jobb på gång, som jag verkligen hoppas på, och vid kontakt med platsansvarig på arbetesplatserna, lät det ganska lovande, kan även vara så att jag övertolkat i allt hopp, men det kändes inte så. så jag håller tummarna, och hoppas att det löser sig (Vilket det alltid gör på något sätt).
En orsak till att det är svårt att få jobb kan vara både attvi ev är bosatta på fel ort, men även att jag ev valt fel utbildning, jag vet inte riktigt. Funderade tidigare på att ev läst till något men har inte riktigt kommit fram till vad.
Så det blir kanske lagom att lista ut det tills nästa höst, då bebisen redan kommit.
Tack igen för allt stöd.
Nytt test gjordes idag,
Clareblue Digital:
Gravid
2-3
Det är alltså nu helt säkert, vi kommer troligtvis bli föräldrar om nio månader.
Jag vet inte varför jag inte får några jobb, kanske är det bara något fel på mig.
Kommer på en intervju ger ett gott intryck och visar mig frammåt.
Sedan kontaktar arbetsgivaren en någon vecka senara och säger att de valt någon annan.
Jag skall denna gång kontakta arbetsgivaren och fråga vad som gjorde att han inte valde mig, om det är något jag kan förändra eller så.
Vet inte riktigt, men det känns som att det är min vanliga tur att alla som vill ha mig på arbetesplatsen hittar alltid någon som är bättre i sista stunden.
Ekonomi är ju ofta ett stort problem, på olika vis. Men det brukar alltid ordna sig så pass att man klarar sig bra trots allt. Man måste ju inte köpa "allt" och absolut inte nytt! Om man är ekonomisk så klarar man sig på det som erbjuds även om man kanske är tvungen att vända sig till socialen för hjälp.
Att man inte får ett jobb är väl inte alls konstigt!! Just nu är arbetslösheten hög, och ofta krävs utbildningar osv. Så det är inte BARA att hitta ett jobb eller en sysselsättning man tjänar pengar på. Sen beror det ju på var i landet man bor oxå hur mycket jobb det finns.
Grattis å lycka till!
Tack, ja, ekonomiska är vi ju i och för sig, så den biten är ju ganska lugn, oach ofrämmande för lågpris och begagnat är vi inte heller.
Att leva på bistånd är därremot främande för oss, men vi får se hur långt vi kommer utan, sen får vi ringa.
Så länge vi har pengar över, finns det väll ingen anledning att kontakta dom?
Jag menar dom kommer väll inte hjälpa oss innan våra pengar är slut?
Tack än än gång.
Detta kommer bli underbart.

Hejsan!
Grattis till graviditeten! :)
Jag kan verkligen förstå din oro, men det ekonomiska löser sig alltid! Och krisar det sig så är det verkligen ingen skam i att kontakta soc och be om hjälp, jag blev själv tvungen att göra det en kort period, efter att jag och min föredetta hade separerat och är barn inblandade så brukar dom hjälpa till om det behövs. Ni kan ju även ansöka om bostadsbidrag hos försäkringskassan, det kan ju bli en extra slant i kassan, sen får ni inte glömma barnbidraget ni får när väl bebisen kommer, jag upplevde att det täckte min sons behov iaf fram till att han fyllde 4-5. Och som sagt så kan man hitta mycket fina och begagnade prylar på både Blocket och Tradera!
Jag är övertygad om att det kommer gå bra för er! :)
Nu såhär 5 dagar efter beskedet, känner både jag och sambon oss väldigt lugna, den största oron är borta och vi är båda spännda och förväntans fulla.
Det jobbiga nu är bara att jag är helt slut så jag har fått sjukskriva mig i från jobbbet då jag inte är fast anställd är det inte så bra då jag inte får någon ersättning om jag är sjuk.
Och eg skulle jag behöva, 1-2 månader arbete till för att få ihop inkomst baserad föräldrapenning, men det löser sig nog.
Mjo barnvagn och sådanna saker kommer vi köpa begagnat i alla fall, kanske även kläder och lite annat pul. Skall kolla runt lite och se omm det är något man kan få Ärva/Låna, men det får vänta, då vi inte berättat för någon ännu.
Och kommer inte göra det på ett bra tag.
Jaha, val om 4 veckor, förut var det ju bara en själv man skulle tänka på, Nu skall man även fundera kring vilket parti som är bäst för min familj bäst med barnomsorg, bäst för föräldrar, bäst för arbetslösa, och bäst för…
Tåls att tänka på.
Tack för all peppning,
Detta kommer bli perfekt .:D
(Överlyckliga)
Säger bara grattis!
Och om din sambo får ett jobb så kmr det att lösa sig, du kanske kan jobba hemifrån och nu tänker jag bara efter barnet är 6 månader givitvis får du jobba innan, men jobbar man hemmifrån så kan du ju lägga upp bra tider för dig och få en imkomst.
(tänkte att de första halv året är ju ganska jobbigt, de är ju de första året i sig med, men efter ett halv år har du ju kommit in i de hela) hoppas du fattar va jag menar!.
Det finns telefon jobb på kvällarna från 6-22 på olika försökringsjobb osv, testa det!.
Men grattis igen