Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 12234 ggr
Ailurofil
0

Alkohol och gravid?

Hej!

Är inte gravid eller nått sånt själv men har funderat på en liten sak.

Om man är gravid under första månaden (man vet inte om att man är gravid) låt säga den 1 juni och eftersom man inte vet om graviditeten så dricker man kanske till midsommar och efter midsommar när man ska ha sin mens så kommer den inte och då inser man att man är gravid.

Hur stor skada kan denna alkohol ta på barnet? Och alla andra saker som man har gjort under denna tiden (karuseller, träning, små hopp osv)?

Tina-A
0

Det bästa är ju förstås att man slutar dricka alkohol i samband med att man försöker bli gravid :)

Hur mycket skada det gör vet jag inte.. Men det är ju inte helt riskfritt. Många säger att det inte är någon fara men jag tror inte det är 100% säkert att dricka. Ökar ju säkert risken för missfall och sånt.. Så när man vet att man vill ha barn är det ju bäst att sluta dricka helt. Jag slutade dricka 1 månad innan vi försökte bli gravida.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

RuiXue
0

Tror det har att göra med hur mycket alkohol det handlar om och vilken typ av alkohol (vin eller starksprit).

Nog för att jag inte rör alkohol alls, men hade jag tagit ett glas någon gång ibland så hade jag slutat med det innan jag försöker bli gravid, bara för att vara på den säkra sidanGlad

Jennie

andaloce
0

Men ibland är det ju faktiskt så att man blir gravid utan att  det är meningen! Då är det svårt att veta innan!

Jag tror inte det är så skadligt i måttliga mängder, barnet är ju egentligen inte ens tillverkat de första veckorna man räknar från!

Men det är klart att man inte ska dricka alls när man vet att man är gravid. Samma sak gäller säkert karuseller å sånt. Men om det skulle vara väldigt skadligt så skulle det nog sluta i ett tidigt "missfall" istället (så man inte ens hinner märka att man är gravid).

Ailurofil
0

Menade ju att man inte hade någon aning om att man var gravid den första månaden. Tycker att det är så liten varelse i magen och att det skyddas lättare ju mindre det är.

Skulle vara skönt o veta ifall det skulle hända någon gång. :)

Dricker man när man vet om det så är det ju bara korkat.

IaMiaMaria
0

Vad jag har hört så påverkas inte barnet av läkemedel och alkohol första månaden eftersom embryot inte delar blod med mamman så tidigt, det är bara en cellklump som vandrar från äggledaren till livmodern i det tidiga stadiet. Så det ska inte vara någon fara men som sagt om man planerar att bli gravid kan man ju åtminstone dra ner på alkoholkonsumtionen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Linn
0

#5 jag gjorde ett skolarbete om just detta för ett antal år sedan och det var det jag kom fram till också.

Sedan är det ju svårt att veta exakt när man blev gravid framför allt så tidigt så som någon annan sa här ovan så är det ju bara korkat att dricka när man vet om att man är gravid. Man kan alltså inte säga att "det är så tidigt så det gör inget om jag dricker lite nu" med tanke på att man aldrig kan veta exakt vad för effekt det har på fostret. Dessutom, om något skulle hända så tror jag inte att man kan låta bli att klandra sig själv för att ha druckit.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Tina-A
0

#4: Oftast när man blir gravid beror det ju på att man haft oskyddat sex.. Så oftast har man ju en aning!

Crispig
0

#7 Själv känner jag till flera stycken som inte hade en aning att de var gravida… Varav en inte kom underfull med det förens de till och med var för sent att göra abort.

Att man inte känner till sin graviditet kan ju bero på mycket. Vissa som slarvat med p-piller eller fått antibiotika eller magsjuka eller ja vad som helst. Och en del använder helt enkelt inte skydd som de borde relativt ofta. Kan ju hända att man tror man har koll på sin ägglossning och inte har det eller helt enkelt inte riktigt har koll på saker och ting alls. Vissa vägrar helt enkelt att ens inse att de faktiskt kan vara gravida av rent mentalt "blockage".

Om det finns ungdommar som undrar ifall man kan bli gravid om man sväljer sperma så kan nog de mesta vara möjligt… (Och ja, jag har faktiskt fått den frågan ställt till mig.)

Alla är helt enkelt inte så försiktiga att varje månad de haft oskyddat sex så dricker det inte.

Trollhassel
0

Jag hade ingen aning. Hade just tagit ut p-staven och trodde inte min ägglosning kommit igång (1 månad efter) och vi hade avbrutet samlag. Blev gravid då. Festade väl någon gång inna jag insåg det och för min del så påverkade det inte. När jag pratade med min barnmorska om det så sa hon att man inte skulle oroa sig för det så vida man inte har druckit varannan dag eller blivit väldigt berusad.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

andaloce
0

Jag hade faktiskt ingen aning jag heller denna gången! Hade hormonspiral som gjorde att jag inte hade någon mens, tog ut den i april. I början gjorde jag gravtest hela tiden, eftersom jag var så nyfiken, men då det "aldrig"(1mån) blev nåt å mensen inte kom så insåg jag att min ägglossning inte kommit igång ännu. Blev lite besviken då jag fick höra att det kunde ta flera månader innan det kom igång som vanligt. Så jag slutade med gravtesten å bara väntade på mensen istället. En dag (i juni) mådde jag konstigt illa, tänkte inte mer på det, mådde lika konstigt någon dag till så först då började jag misstänka att jag faktiskt blivit gravid på första ägglossningen! Då var jag i 6:e veckan (men hade ju ingen aning om hur långt gången jag var, trodde jag var i 4:e veckan med tanke på att jag gjort gravtest några veckor innan, det visade sig sen på rutin ultraljudet vilken vecka jag var i)

regskylt
0

#10 när man har hormonspiral så har man ägglossning som vanligt

Linn
0

puttar upp

Linn

oh-la
0

vad jag vet så delar man aldrig blod med barnet. näringen överförrs från barnet till modern via moderkakan, en slags blod/blod barriär mellan mamma och foster. en del av alkoholen hinner brytas ner innan det når moderkakan och fostret, så i små mängder behöver inte barnet få i sig någon alkohol alls. säger dock inte med det att man ska dricka, för det ser jag ingen anledning till av många skäl. däremot tycker jag inte att man ska må dåligt och ha samvetskval om man skulle upptäcka att man är gravid och man har tagit några glas innan man inser att man är gravid.

Ailurofil
0

Hur är det med ett glas rödvin då och då? Såg på fb att en hade kommentgerat det till en av sina gravida kompisar och sa att det var okej. Är det så?

Linn
0

#14 Min mamma drack inte ett helt glas men hon drack lite vin då och då. Jag tycker inte att det är okej men man vet ju inte vad för "skada" det gör på bebisen. Jag känner dock inte att det är värt för min del att dricka med tanke på att bebisen faktiskt får i sig en viss del av alkoholen.

Linn

Tina-A
0

#13: Jo då, visst transporteras blod genom navelsträngen.

Titta på en här videon tex;

http://se.babycenter.com/video/pregnancy/weeks-10-to-14-pregnancy/

oh-la
0

#16 "Moderkakan eller placenta är ett tillfälligt organ, som enbart finns i kroppen hos däggdjur av honkön under graviditet. Moderkakan består av två delar - den ena är genetiskt och biologiskt en del av fostret, den andra en del av modern. Moderkakan är inbäddad i livmoderväggen, där den tar emot näringsämnen och syre från moderns blod, och överför det till fostret, samt tar emot avfallsprodukter från fostret som moderns kropp sen kan göra sig av med. De två blodomloppen är helt skilda. Gränsen mellan moderkakans två delar utgör en barriär som filtrerar bort det mesta som kan skada fostret, såsom bakterier. En del ämnen såsom alkohol tränger dock igenom denna barriär, liksom många sorters virus."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moderkaka

visst transporteras det blod genom navelsträngen, men inte mammans blod utan bara fostrets egna. moderkakan är, som jag skrev innan, en barriär mellan mor och foster. fostrets blod transporteras från fostret genom navelsträngen till moderkakan där syre och näring tas upp och transporteras tillbaks till fostret. näring och syre kommer från moderns blodomlopp som går genom moderkakan och lämnar av näring och syre samt plockar upp slaggprodukter från fostret. de två blodomloppen blandas dock inte utan utbyter bara näring, syre och slaggprodukter genom denna blod/blod-barriär. mor och barn behöver ju t.ex. inte ha samma blodgrupp och därför skulle det vara ren katastrof om mammans blod gick in i fostret.

Tina-A
0

#17: Det står ju i texten du skrev att alkohol tränger igenom..

oh-la
0

#18, jo, det vet jag redan, och har inte skrivit något annat om det heller, men en liten del av alkoholen du dricker hinner brytas ner innan det når fostret. en mun vin eller folköl t.ex.

smurfan-13
0

I aftonbladet idag fnns en liten sammanfattning om alkhol och vad det kan ha för effekt om man är gravid.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7672517.ab