Ang folsyra
Hej, jag fick tipset här att börja äta folsyra nu när jag planerar en graviditet. Jag undrar dock, enligt livsmedelsverket ska man äta 400 mikrog om dagen om man planerar graviditet. Tabletterna på apoteket är 500 mikrog. Antar att detta är ok ändå.
Men mina vitaminer (daglig multivitamin) innehåller dessutom 200 mikrog. Så om jag äter mer blir ju det 700 mikrog. Måste jag då sluta med mina vanliga vitaminer eller hur bör man tänka?? Kan man överdosera folsyra??
Det här va texten jag hittade när jag kollade efter. Det verkar som om det borde vara helt ok men 700 iom att det är över 800 man ska undvika.
"Kan man överdosera Folsyra?
Det finns en övre gräns för rekommenderat folsyraintag. Man ska undvika att ha ett dagsintag på över 800 mikrogram/dag. Men sådana nivåer når man vanligtvis inte om man inte äter speciella receptbelagda tillskott."
Ok, men om man normalt får i sig över ca 150-200 genom varierad kost så kanske det blir lite väl mycket. Hm.. Man kanske kan dela folsyratabletterna i hälften…
Jag gjorde så att inför graviditeten åt jag vitamintabletter precis som du med 200 i. När jag plussade slutade jag med dom vitamintabletterna och började äta folsyretabletter på 500 :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag har druckit järnsaft som innehåller folsyra
Medarbetare på djurskydd.ifokus
du kan säkert dela folsyretabletterna då borde du ju inte behöva sluta med resterande vitaminer.
#5 kör på det nu!

Jag köpte multivitamin Apotekets Kvinna som innehåller 500 mikrogram folsyra. men även järn och andra bra saker.
Nu har jag dock såpass überbra järnvärde så det har räckt med att ta dessa tabletteroch fortsätta äta som vanligt o nu är jag i v37 och har fortfarande bättre järnvärde än många ickegravida *skryt* ;)