Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 4493 ggr
lisette
0

havandeskaps förgiftning

varöfr får man havandeskaps förgiftning och hur märker man att man gått det?

Richard
0

Ungefär två procent av alla gravida kvinnor får lindrigare havandeskapsförgiftning. Det innebär att blodtrycket stiger och att protein läcker ut i urinen. Mödravårdens regelbundna kontroller gör att tillståndet oftats upptäcks i tid. Vila är den viktigaste delen i behandlingen. Blodtryckssänkande medel kan minska risken för komplikationer.

Sjukdomen kan leda till att tillväxten hos fostret försämras eftersom näringstillflödet minskar. I sällsynta fall är sjukdomen livshotande, men tack vara regelbundna kontroller av blod och urin hos barnmorskan kan tillståndet oftast upptäckas i tid.

En svårare grad av havandeskapsförgiftning kan leda till hjärnblödning, koma, hjärtsvikt, lungödem, bestående njurskada eller koagulationsrubbningar. Denna allvarliga form är sällsynt.

Risken för havandeskapsförgiftning ökar vid
  • diabetes
  • högt blodtryck
  • fetma
  • kronisk njursjukdom

samt om

• du är förstföderska
  • du ska föda två eller flera barn
  • du haft havandeskapsförgiftning tidigare
  • din mamma hade havandeskapsförgiftning.

Symtom

Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning.

Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare.

Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning.

Sjukdomen visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten och är extremt sällsynt före 24 veckors graviditetslängd. Den försvinner oftast två veckor efter förlossning. Den kan utvecklas gradvis under en längre tid eller inom loppet av några timmar.

Sök vård

Kontakta din mödravårdscentral om du har:

• Svullnader som inte går ned.
  • Flimmer för ögonen.
  • Smärta i övre delen av buken eller huvudvärk.
lisette
0

ord och inga visor… jag tackar för infon! :D

Richard
1

Hehe Exakt.. men det var så lite så..

Maja
0

Uäääääh.. Jag som har diabetes!! :/ Hmm.. Okej, inte för att jag har planerat att få barn nu, men i framtiden.. ;) Haha.. Hmm..

Cattis
0

#1 Det är inte riktig havandeskapsförgiftning man får (de två procenten) utan Pre-Eklampsi. Alltså ett förstadie till Eklampsi dvs havandeskapsförgiftningen.

Man kan klara sig ganska länge med Pre-eklampsi, ofta får mna ligg på sjukhuset den sista tiden. Stilla och ofta i mörkt rum eftersom man får ont i ögonen. Jag tillbringade totalt 2 månader på sjukhus då jag fick min första, 3 v med nummer 2. Den näst sista fick jag känningar med, men klarade mig hemma. Dock fick jag ta det lugnt och hade höjda värden hela tiden. Hopplöst.

Det är kroppen som reagerar på fostret och försöker stöta bort det. Det är som att kroppen blir allergisk mot fostret. Därför måste man ofta sätta igång förlossningen om man fått det.

"Bara" med min första utvecklades NÄSTAN full Eklampsi. Kan bero på att jag tyckte att läkarna tjafsade i onödan och att jag visste bäst själv - vilket jag inte gjorde. De satte igång förlossningen då jag plötsligt blev jättedålig (tur att jag redan var på sjukhus - annars hade hon inte klarat sig) och efter förlossningen hade jag jättehög feber, mitt blodtryck sköt i höjden vilket gjorde at tde började oja sig för mitt hjärta och jag låg medvetslös i ett antal timmar. Jag minns inte mkt av förlossningen alls, mer än att det var mkt folk där som ropade och stressade. Ganska skönt, för annars hade jag blivit rädd, jag hann inte riktigt bli det förrän jag slocknade.

Får man symptom skall man absolut kontakta barnmorskan och be dem kolla sina värden. Och man bör lyssna på dem, även om man känner sig ganska pigg - så bör man ta det lugnt och följa deras råd. Annars kan det blir himla jobbigt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.