Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 4405 ggr
Trollhassel
0

Ekonomifråga - Hjälp!

Har insett att jag inte kommer att kunna klara mig på det jag får från föräkringskassan (om det inte är meningen att man ska överleva på 1200 i månaden efter att ha betalt räkningar?). Jag beviljas av någon ofattbar anledning inte bostadsbidrag eftersom min inkomst är för hög (?!) i förhållande till hyran. *suck* Bostadsbidragen skulle väl i alla fall hamna på några ynka kronor så det är inte hela världen.

Jag och min partner har varsin lägenhet (men bor i samma) och betalar hyra för en var. Därför betalar ju jag själv hyra, el, telefon och försäkringar för en gen lägenhet.

Nu är jag trött, orolig och ledsen. Hade fött höra från försäkringskassan att jag skulle få 180 kronor om dagen vilket jag skulle klarat mig på…men de lurade mig. Vet inte hur jg ska lösa dethär och jag får ju bebis när som helst så jag har ingen ork att stå på mig egentligen.

Funderar på om jag ska höra av mig till socialen och be om hjälp…men jag vill inte. Vill absolut inte gå på socialbidrag. Känner mig som en dålig människa. Men måste jag så måste jag.

Tror ni att man kan få hjälp därifrån, för om det är kört så vill jag inte ens höra av mig dit. Vill inte få ett avslag till.

(tråden ligger på Barn.ifokus också)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

bfee
0

Trollhassel:
Men vänta nu… Du måste ha missuppfattat nåt? För 180 kr/dag är den absoluta lägstanivån! Det är det allra minsta du kan få per dag, mindre än 180 kr/dag kan ingen människa få i föräldrapenning…

*kramar om*

regskylt
0

hon kanske trodde att de menade efter skatt.. men man räknar ju alltid före skatt. man får ju inte ut 180 om dagen rent.. tyvärr

Vaniljglass
0

Kan ni inte flytta ihop eller på annat sätt minimera de gemensamma kostnaderna? Din partner måste ju i vilket fall hjälpa till att finansiera de extra kostnader som en bebis medför.

Trollhassel
0

#1 Jag frågade specifikt hur mycket jag skulle få EFTER skatt när jag pratade med dem för några månader sedan och då svarade de 180 kr. Jag har ju fattat att det är FÖRE och inte EFTER men jag tycker de har dragit sjukt mycket skatt från mig :(

#2 Precis, det var min missuppfattning från början.

#3 Vi ska flytta ihop i sommar men kan inte kasta oss över en ny lägenhet pang bom nu när bebis kommer när som helst. Självklart delar jag och min partner på de kostnader som rör barnet.

Med Vänliga hälsningar

MimmieM
0

Jag frågade också och de angav bara summan innan skatt, men så är de lika mänskliga som robotar också…

Carpe Diem

Trollhassel
0

#5 Känns som att de vill att man ska missuppfatta så man blir nöjd och går därifrån.

Med Vänliga hälsningar

MimmieM
0

Det är då typiskt att man aldrig missuppfattar åt andra hållet och får sig en glad överaskning :)

Carpe Diem

bfee
0

Trollhassel (#4):
Men ett tips är ju att ni säger upp en av era lägenheter nu direkt, så är det ju 3 månaders uppsägningstid på lägenheten förmodligen, om det är en vanlig hyresrätt. O då den uppsägningstiden är slut så flyttar en av er in hos den andre, så har ni bara ett boende att bekosta fram tills den dagen då det blir dax för er att skaffa en gemensam lägenhet? :)

Det är bara ett tips! Då sparar ni ju en hel hyra varje månad o allt kommer att "gå runt" betydligt bättre för er båda. :)

Trollhassel
0

#8 Ja, så har vi tänkt på att göra men med tanke på hur massa bråte han har i sin lägenhet så går det nog inte att mosa in allt här så länge…och hos honom får man knappt plats att stå och gå. Vet inte hur vi får göra…han måste ju ändå göra sig av med en del…men det är nog svårt att få honom att ta tag i det.

Med Vänliga hälsningar

bfee
0

Trollhassel:
Men nu är det ju så att han ska bli pappa o MÅSTE lära sig att tya ansvar, o då är la detta ett perfekt första steg… Eller? Så oansvarig kan han la inte vara så att han inte kan se hur landet ligger o vad som måste göras åt det - omgående… Eller?

Hur som helst… Att han har mkt prylar borde inte vara nåt stort problem. Han lär ju ha föräldrar, släktingar eller vänner som skulle kunna avvara lite lagringsutrymme under den korta tid han behöver det?

O om inte annat så är det betydligt billigare med en magasineringsplats där han lagrar alla sina saker, än o stå med dubbla lägenheter. Dom magasineringsplatserna brukar gå på max 500 kr / mån.

Vill inte låta brysk, eller så… Men jag fick bara en sån känsla av att pappan inte tar sitt ansvar… Sen kanske jag har missuppfattat allt, eller?

*massa kramar till dig*

Trollhassel
0

#10 Nej, naturligtvis inte. Han är absolut inte oansvarig! Tvärtom. Men om man bor tillsammans så betalar ju inte någon underhåll till den andra…för då delar man ju på allt. Vi vill ju dela på allt också. Vi bor ju ihop med inte på papper. Dock får jag så sabla lite pengar att jag inte kan hjälpa till att dela på allt vilket känns (för mig) lite trist. Det är nog mig det är fel på som inte vill känna mig som en snyltare eller parasit. Han skulle nog absolut inte se det så.

Hihi sängar och grejer är inte det största problemet..de går nog att ställa undan…men lagerhyllor med hundratals växter under lysrör, akvarier med fiskar och skåp med dyrbara stenar…inget man kan förvara i ett magasin tyvärr. haha jag älskar min samlare, är likadan själv men ibland blir det problem. haha

Tack för svaret!

Med Vänliga hälsningar

MimmieM
0

Äsch, se det som en formell grej tills ni flyttar ihop "på papper" bara. Han kan ju alltid föra över pengar (om det nu är själva transaktionen som är så förbenat viktig för folket uppifrån) som du sedan betalar tillbaka varefter ni gör som ni hade tänkt från början. Förklara för honom hur du känner med hela den ekonomiska biten. Jag tror inte du behöver oroa dig för att göra en höna av en fjäder han kommer säkerligen förstå.

Dessutom är det väl ganska vanligt att den som lånar eller inte kan betala i samma utsträckning känner av det mer än den som delar med sig :))

Slappna bara av och njut av det som är kvar av din graviditet!

Carpe Diem

Trollhassel
0

#12 Ja, du har rätt. Njuta av det som är kvar bli nog dock svårt. Vill bara att det ska vara över nu :P haha otålig!

Med Vänliga hälsningar

jossehhh
0

Ska ni ha bebis ihop borde det ju inte vara något problem om han betalar lite mer? Ni är ju en familj, ni är en, ni delar och då blir det ju inte lika! Tex när du är hemma med bebis förlorar ju isåfall DU pengar eftersom du får lite istället för att kunna jobba, när han  är ute och jobbar och har möjlghet att tjäna mycker mer?

Inte annat än rätt att han betlar mer ju..

Trollhassel
0

#14 Det är klart han kan och vill göra det men det är biten med underhåll och att han måste betala det till mig som känns skumt. Vad ska han betala pengar till mig för när vi bor ihop..men har olika adresser i folkbokföringen.

Och sedan är det ju biten hur JAG ska få MIN ekoomi att gå ihop. Han betalar ju naturligtvis fr sitt barn och kan ta den tyngsta delen där eftersom jag får mindre pengar…men JAG tycker att det känns trist om han ska stå för mina kostnader också. Jag är ju en vuexn människa…och i teorin är jag också ensamstående.

Med Vänliga hälsningar

Crispig
0

Men när du är hemma med barnet, och alltså inte jobbar och kan få en vanlig inkomst så måste väll din inkomst vara sådan att du har rätt till bostadsbidrag?

Hur mycket är barnbidraget på föresten?

MimmieM
0

Bostadsbidraget grundar sig på din hyra och din förmåga att betala den. om du har en liten lägenhet så minskar möjligheten att få bostadsbidrag eftersom den är billig. Det är mycket enklare att bli beviljad bostadsbidrag om man har hemmaboende barn 

Barnbidraget är på 1050

Carpe Diem

JMax
0

http://pbb.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/pbbp/familjUppgifterIn.do#start

På den länken kan du räkna ut om du får bostadsbidrag, den är ju preliminär men ger en liten vink iaf.

Förra gången du sökte hade du ju inte barn.

Tänk på att du ska ange lön, ersättningen från fk eller vad det nu är INNAN skatt. Du måste även ange inkomsten för hela året, om du söker nu i mars så måste du räkna med inkomsten för januari och februari trots att de månaderna redan varit. Barnbidrag eller underhåll ska inte räknas med.

Glöm för jössenamn inte anmäla till fk när ni flyttat i hop för man blir återbetalninsskyldig!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

TheMe
0

Kanske inte hänger med riktigt här, men om allt beror på att din kille inte kan rensa sin lägenhet just nu så kanske han kan hyra ut den i 2:a hand så länge? Förutsatt att "skrotet" som han inte kan ordna upp just nu finns i förråd och liknande så att en eventuell hyresgäst ändå skulle kunna bo i lägenheten…

Tycker det låter oerhört dumt att du ska behöva fundera på att söka socialbidrag pga detta när ni har möjligheten att flytta ihop, bli en familj på riktigt och dela en hyra istället för att leva som ensamstående föräldrar och behöva ge/ta emot underhåll mm.

I mina öron låter det onödigt omständigt. Tycker inte heller att du ska gå med dåligt samvetet för att pappan betalar mer, så är det nog i de flesta familjer under tiden mamman är hemma. Men självklart kan det ju vara så att skillnaden rent ekonomiskt är mycket större mellan er än hos många andra.

Önskar stort lycka till!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Trollhassel
0

#18 Tack, ska ta en titt på länken!

#19 Om du skulle sett hur det ser ut så skulle de fatta. Tänk dig hyllrader med krykväxter, akvarier och kartonger med stenar. Överallt, på diskbänken, golvet, fönsterbrädor…fullt. Det är inte en lägenhet att bo i just nu. Det ä en lagerlokal…en överfull lagerlokal.

Jo, det kanske låter omständigt när man läser det, men tro mig, det skulle kännas omständigare att flytta som höggravid från ett ställe till ett annat när det inte kommer gå att flytta på allt över en natt. Vi har planerat att flytta ihop i sommar då vi kommer kunna förbereda oss på det på ett anat vis. Det känns mindre omständigt för oss.

Skillnaden mellan vad vi tjänar är ganska stor. Han har en normal lön, varken mer eller mindre men våra utgifter är också otroligt olika. Han har bil, vilket kostar. Han står för ALLT vad det är med skatt, service, bensin..rubbet. Sådant tex. Den bilen skulle inte någon av oss klara oss utan. Det är klart att han ändå får mer över än mig, eftersom jag går på lägsta ersättningen men om jag skulle ha rätt till pengar från soc innan vi flyttar ihop så tycker jag att det känns som ett bättre alternativ och när allt kommer omkring, mer rättvist för stunden, än att han ska betala underhåll när vi ändå delar på kostnaderna vi har gemensamt. Jag har ju också en markant lägre hyra än vad han har också.

Med Vänliga hälsningar

TheMe
0

#20 Jo, det kanske är svårt för en utomstående att förstå läget. Men bara en tanke; personligen skulle jag hellre ta emot pengar från min andra hälft än att alla Sveriges skattebetalare ska ge mig pengar. Menar bara att det kanske får dig att känna annorlunda inför att din kille ska betala mer än dig vs att söka socialbidrag.

Ni kommer ju förhoppningsvis leva era liv tillsammans för en lång framtid och det kommer säkert jämna ut sig i slutändan. Glad

Trollhassel
0

#21 Jo, om det är någon som känner så så har det nog varit jag. Jag känner mig lätt som en parasit och vill inte köka upp andras pengar. Det finns många som lutar sig tilbaka på socialbidrag och ser det som någon form av slö försörjningsform att leva av. Jag har aldrig varit och kommer aldrig bli en sådan person. Jag har haft rätt till bidrag förr men har aldrig sökt, just därför. Deta handlar ju bara om några få månader. När vi väl bor ihop känns det ju mer logiskt när vi på alla plan har gemesnam ekonomi.

Med Vänliga hälsningar

TheMe
0

#22 Jag menade inte riktigt på det viset, som att du skulle vara en parasit om du tar bidrag. Menade snarare att du verkar känna dig som en parasit om du går med på att killen betalar mer.

Hoppas det ordnar sig på bästa vis för er i alla fall!

Mirjami-78
0

Att du inte får bostadsbidrag just nu, men det kan hända att du får det sedan när bebissen har kommit och med din föräldrarpenning som inkomst. Att kunna få det när man är ensamstående är oftast svårt men om man är ensamstående med barn brukar man oftast kunna få det. Kolla upp det igen då när bebissen är född. Sedan får du ju även barnbidraget.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Trollhassel
0

#23 Jo, lite så är det kanske…men det ligger hos mig. Han skulle nog inte se det på samma vis. Vi ska diskutera det ordentligt han och jag när jag varit på möte på fredag. Då vet jag hur "landet ligger" och vad som gäller. Just nu har jag dålig koll på allt så det känns skönt att få träffa någon att prata igenom det ordentligt med innan man börjar spekuler i hur man ska göra. Hoppas bara att bebis inte kommer innan…för då missar jag tiden. Mötet 5 Mars och Bf 7 Mars. haha Man vet ju aldrig.

#24 Ja, jag vet ju att det är svårt som ensamstående att få bidrag och min hyra är väldigt låg…fast min inkomst är ju också minimal. Ska söka om när bebis fötts.

Med Vänliga hälsningar

Mirjami-78
0

När du har bebissen borde du kunna få bostadsbidraget. Om inte annat så sök hos soc. kommer ni inte upp över normen kommer de gå in och hjälpa er tror jag. Kolla upp allt sådant där!! Om du själv inte orkar så fråga efter en kurator stöd när du har fått bebisen tex. på BB De brukar vara bra på sådant här och veta det mesta. Du ska se att det kommer att ordna sig!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Trollhassel
0

#26 Tack :)

Med Vänliga hälsningar