Hur mycket får man?
Hejsan Allihopa!
Jag är nu här på sidan. Är själv inte gravid men längtar efter rätt "tid" =)
Där emot är min lillasyster gravid. Jag tycker dock att det är lite dumt val om man är i deras situation. Hon går inte i skolan och har/haft annorexi, pappan är arbetslös och dem bor kvar hemma hos min mamma. Detta är inget som jag har med att göra och det är deras val. Såklart är jag glad ändå för deras skull.
Tänkte fråga (åt min syster) Hur mycket pengar man får i månaden om man är arbetslös och mammaledig och bor tillsammans med pappan?
Tack på förhand!

Här kan du räkna ut, försäkringskassan.
Den lägsta ersättningen är 121 kr/dag (efter skatt) Detta ska fördelas på 240 dagar, tar man alla dagar i ett svep är man föräldrarledig i ca 8 månader, sen är pengarna slut… Vill man vara föräldraledig längre får man sprida ut sina dagar men då blir ju ersättningen lägre… Sen har ju pappan lika många dagar. Om man vill kan man överlåta 180 av sin egna dagar till till den andra.
TaCK! Betalar man skatt på dessa pengar?

Före skatt får man 180 kr per dag. Så efter skatt (räknat på en genomsnittlig 33% skattesats) så får man 121 kr.

Har man inte 480 dagar totalt, varav 60 dagar är reserverade för respektive part (totalt 120 dagar) så man kan fördela de övriga 360 som man vill mellan sig?
180 kr är det minsta man får ut i dagersättning. Summan du får ut i månaden blir alltså 180* (gånger) antalet dagar du vill ta ut i månaden. På denna summan drar du sedan av skatt (28% betalar jag iaf)
Så en lång månad med 31 dagar får du ut 180*31=4017kr om du betala 28% i skatt.
Om du ska betala 33% i skatt som Tisdag menar så får du ut 3738kr på en månad med 31 dagar.
Carpe Diem

#4 Jo, exakt det är också det jag skriver.
Detta ska fördelas på 240 dagar… Sen har ju pappan lika många dagar. Om man vill kan man överlåta 180 av sin egna dagar till till den andra.
Skatten är ju olika beroende på var man bor… Enligt min mening är det bättre att räkna i överkant om man inte vet (varierar mellan 28-34% ung.).