vid andra graviditeten.
om man har en dotter på 2 år och är gravid igen…hur länge måste jag jobbat 100 % för att få räkna min mammapeng på det? Någon som vet?
240 dagar har jag för mig, om dbarnet föds innan din dotter är 2,5 år så får du behålla samma sgi som du hade förrut, men du kanske är ute efter att öka den?
Amor vincit omnia

#1 nej jag hade högsta vid första barnet..men har gått ner i tjänst för att hinna med henne men har nu önskat gå upp i gen fr om första mars just för att få den högsta igen…men undrade om jag hann…. vänta i aug

Men är det inte så att f-kassan beräknar enligt den lön du har när du slutat jobbar inför barnets födelse?
När jag ansökte om föräldrapenning så räknades iaf hela min ersättning på den timlön som jag höjdes till nån månad innan jag började ta ut föräldrapenningen. Alltså, min lön höjdes till 115 kr i timmen den 1 november och den 24 november började jag min havandeskapspenning och den räknades på 115 kr i timme.
Förstår du hur jag menar? Då borde ju din föräldrapenning beräknas på den tid och lön du har när du börjar föräldraledigheten, så länge du har arbetat 240 dagar innan, även om det inte var full tid.
Men jag vet inte, f-kassan har så konstiga regler jämt..
Grattis förresten! :D

#3 jag är månadsanställd och har en grundanställning på 100%, men tagit tjänstledigt 10% för att få mer tid till My. Nu går jag upp till 100% igen 1 mars just för att få beräkna mammapeng på det…undrar bara om jag klarar arbetskravet. Har jobbat 85 resp 90% under 1 års tid…den tid jag jobbat sen jag var mammaledig sist. 249 dagar låter mkt. Det är ju nästan 8 mån….när jag väntade My behövde jag bara jobbat en grad 6 mån för att få räkna på det….jobbar jag ända tills aug när barnet är beräknat så klarar jag 6 mån, men så länge orkar man ju inte jobba gravid inom vården…. hörde någon sa att det är kortare arbetskrav om man har barn innan under 2,5…men glömde ju fråga. Har kontaktat fk, men de är sega på svar….:-(
Tack så mkt..:-) är så spännande även om det är jobbigt nu i början med illamående och magkramper och tröttheten…speciellt när man har familj hemma och jobbar med…mkt ska orkas med, men det går.:-))
#4 Hoppas att det löser sig för dig och att Fk får rumpan ur vagnen och svarar dig. Själv hoppas jag att jag hinner bli gravid igen innan augusti så jag inte behöver bekymmra mig om sgi:n då min dotter inte är så gammal ännu.
Skriv gärna här när du fått svar från fk så vi vet hur det är =)
Amor vincit omnia

#4 Dom 180 dagar som gällde förut (6 månader) vet jag att dom har ändrat till 240 dagar för inte jättelängesen.. Mer kan jag inte hjälpa till med tyvärr.

#5 det ska jag göra
#6 Ok
9 månader innan är det som du ska ha tjänat det som sgi baseras på, men då du har en 100% tjänst men bara är tjänstledig 10% undrar jag om du inte får på de 100% ändå. borde få det tycker jag… ring och frpga ;) 0 månader är jag säker på att det e då jag klarade dem med 8 dagar :)
Grattis till graviditeten!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

nu har jag pratat med fk. det som gällde på mig var att jag stod på papper 100% i 6 mån. sen vad som händer däremellan om man blir sjukskriven eller havandeskapsledig spelar ingen roll. så jag har tur. klarar mig precis. 1 mars-1 aug= 6mån och vi får bara öka vår sysselsättningsgrad en gång om året i vår kommun och det är just 1 mars. så jag hade tur jag:-)
#9 Vad skönt för dig! Slippa tänka på det mer =)
Amor vincit omnia